erolwi
Forumsvar skapade
-
Mattias112;660169 wrote:Bilder är på g,
En del specar finns på http://www.r-a-d.se under sommar produkter.XtraLight 155, betydligt mer lättseglad än en formula och inte alls lika krävande att segla. Med större fenor är prestandan väldigt nära en ren formula.
237 cm lång
95 cm bred
64 cm ofo
155 l
Twin fin 38 – 50 cm
Segel 7-11 kvmMvh
MattiasVad är anledningen till att ha dubbla fenor?
-
Ganska begränsat med tid och budget så jag tänkte det var enkelt, vart skulle man annars åka?
-
Såg att det ligger en fin GO 155 på blocket till skapligt pris, komplettera med ett större segel sen bara
-
cosmosurfer;658652 wrote:Någon som vet nått om RRD:s nya Fire Move?
test av brädan
-
Tips är väl att kontakta en åf, de har ju bra koll på sina grejer. RRD säljs ju av fler så du kan ju fråga båda:)
Annars har ju fen-tillverkarna guider på sina sidor ibland, ex select:
http://www.select-hydrofoils.com/en/selector/freeride/
Den säger att du borde ha 44 cm för 7,2m^2 och 48 cm för 8,4m^2, sen går det väl att extrapolera nedåt om du kör mindre.Jag har en Starboard GO 155 liter (85 cm bredd) och kör med 44 cm till mitt 7,0 och 52 cm till mitt 8,5 segel och det funkar bra. Generellt kräver en mindre (smalare) bräda mindre fena för samma segelstorlek
-
erolwi
Medlem6 juni, 2011 vid 20:55 som svar på: Österskär söndag 5 juni: Bildstudie formula m OlafMacEdu;658099 wrote:Finns det några U-tubes etc på filmer med formula på, dvs där man ser på lite närmare håll titt som tätt, ja utan att man behöver googla ihjäl sigDenna är bra: http://m.youtube.com/index?desktop_uri=%2F&gl=SE#/watch?v=uZkD9XZvw9Y
-
Sådär, ett år in i vindsurfingkarriären och tänkte avlägga en rapport om brädan och framstegen.
Precis som Stefan förutspådde så blev det en del inköp. Riggarna består numera av ett Sailloft Traction 8,5 och ett Sailloft Cross 7,0. Är riktigt nöjd med Traction seglet, sjukt bra drag i det. Cross seglet är fint det med men i efterhand skulle jag nog köpt ett Cross Pro eller liknande med några cambers då jag gillar det mer. Isbrädan var en riktig höjdare i vintras och det känns som om det har gett bättre segelkontroll och balans. Senaste inköpet är en Dakine segelväska där masterna får plats underst och seglens överst och kan spännas på biltaket utan att mosa seglen, perfekt när vi åker till stugan och bilen är full av barnvagn och hund. Utöver detta lite neopren, selar mm.
Seglingen då? Jo, i till i vintras körde jag med fotstropparna fast monterade en bit in, slagen gick ok men tog lite tid när det var mycket vågor, ikrokad, inte ens försökt mig på gipp och Traction seglet kändes omöjligt stort och svårhanterligt.
Vinten genomleds med Beginner to Winner och isbräda och säsongen drog igång den 15/4, sjukt laddad var jag. Har faktiskt hunnit köra en hel del, ~2 ggr/vecka och gipparna går bättre och bättre, fotstropparna är längst ut och bak och bakfoten får jag i hyfsat lätt iallafall, kan strandstarta hyfsat och tar iallafall lite höjd (tar mycket bättre höjd med stora seglet och stora fenan (52cm) än vad jag gör med 7,0an och lilla fenan (44cm), varför förstår jag ej), Traction seglet känns inte alls speciellt stort längre förutom när jag bär ner det till vattnet. *Förra året fick jag slita hårt för varje meter men nu går det lättare och lättare vilket gör att jag får köra flera timmar för att få den där sköna, fysiskt trötta känslan vilket är mindre populärt hemma men det är väl bara att öva mer på gipp och slag och annat som tar på krafterna. Planen nu är att få till gipparna bättre och vattenstarta.
Till brädan då: Summa summarum är jag grymt nöjd, bästa jag lagt 5000:- (inkl en 6,5 kvadrats rigg i ok skick) på någonsin. Är nöjd med mina framsteg och tror mycket är tack vare att brädan är så lättseglad. Visst är det stötigt och hoppigt när det blåser uppåt 12m/s men det är ju sällan det gör det här. Men när det är mindre vind så drar jag iväg och kan köra när många andra tar en joggingtur i brist på vind. Den är ju inte så lätt men har hittils inte seglat någon annan bräda så det är inget jag tänker på, däremot har jag inte fått en enda skada så den måste ju vara rätt tålig då det blivit några vurpor…
Formula planerna lever än. Hoppas på mycket surf i sommar så ska nog uppgraderingen inte vara omöjlig. Det hänger lite på om det blir flytt till Berlin eller ej. Blir det flytt blir nog närmaste två åren mest jobb och pendling, tiden som blir kvar får nog ägnas åt familjen. Blir vi kvar här så ska jag leta ihop ett hyfsat paket i höst/vinter. Det kommer ju nya brädor till våren så det borde ju finnas en hög 2 år gamla grejer som skall säljas.
Var ute ett par timmar i eftermiddags, dålig riktning för spoten så ganska byigt men i 26 grader och sol kan man ta lite skitvind!
-
Knatte;657010 wrote:Du skall inte drömma om att hoppa med en så stor bräda.. Men du kan säkert få ett eller annat okontrollerat skutt över någon vågkam. Men generellt sätt är 150 liter för stort och tungt för att hoppa. Tror du i första hand skall öva på slag och gippar och kanske bodydrag som lämpliga trick..:wink:
Sedan kan ju proffsen hoppa som Jester visar i länken ovan..Volt med en Starboard GO som ser ut at vara på en 150 liter
http://m.youtube.com/index?desktop_uri=%2F&gl=SE#/watch?v=bZymVbKMx2s -
För 5500:- köpte jag en 4 år gammal starboard GO med en 2 år gammal rigg. Nåt liknande borde du ju kunna få tag på.
-
Samma här, sitter i Västerås och byter blöja hela dagarna…
-
Jag har tvättat mina Volvo nycklar i tvättmaskinen utan problem så de verkar tåla en del vatten så jag kör i aquapak och oroar mig inte mer för det.
-
Quote:Rätt val, helt klart!
Låter ju bra, ska bli kul att testa och jämföra med mitt nuvarande Local Spirit Aero-X 6,5 med felaktig mast samt att jag även passade på att skaffa en fena som matchar segelstorleken, kört med för stor fena (52 cm orginal) förut.
-
Ok, han är ganska övertygande i sitt Sailloft hyllande den där Bicless… Blev ett Cross, orange, samma färg som Traction seglet vilket ger fördelen att andra hälften inte märker att samlingen utökats lika lätt:)
