erolwi
Forumsvar skapade
-
Tänkte att då jag går ner till 7 så kanske man kan skippa cambers då det ju är lite mer meck i slag och gippar och skaffa ett Cross istället för ett Traction. Är det mer drag i ett Traction 6,5 än i ett Cross 7,0? Detta kommer vara mitt minsta segel, är något av dem bättre i hårdvind? Anledningen till att jag funderar på Natural är att jag seglat mycket båt med North och bara gillar North sen dess, dock är det kanske helt separerade i verkligheten.
-
Spännande med nya ideer. Vad är anledningen till att stegen har olika vinkel fram och bak? Det främre har ju ”klassisk” vinkel men det bakre kanske ger mer stabilitet? (ren gissning…)
Var tvungen att läsa på lite om hur steg funkar igentligen och dök på en bra och lättläst artickel: http://www.leisureboating.co.za/files/file_177.pdf
-
Någon som har ett foto på sitt riggade Traction så jag kan få ett med lagom mycket nedhal?
-
Jag har en north cross air storlek M, använd ett fåtal gånger i bra skick jag kan sälja. Årgång 2009, vit och orange.
-
Quote:Skall upp till mora i slutet vecka 8. Någon som vet om det är körbart? Har sett att de kör en del isjakt iaf.
Jag ska upp till Leksand V9 så även jag är intresserad av Siljans isstatus. Har dock fått för mig att det är mycket snö så jag hoppas på packade skoterspår som jag kan köra med pirat brädan på.
-
Bicless;647038 wrote:På med slalomskidorna och upp med en kite så löser det sig, vi har testdag i Västerås på lördag 🙂
Har även med issurfingbrädor från RAD/Pirate och en svenskbyggd 4 medars variant som kan testas om underlaget är funkis.Testdagen är väl på söndag, 20/2?
-
vindsökaren;645945 wrote:Nice! 35 knop med isbräda,får väl la låna en GPS för att kolla vad man kommer upp i.
Hoppas det går bra imorrn,men spar lite vind till mej till på sönd.Bild :Monster fena till pirate bräda funkar kanske i norrland!

En sån skulle jag haft för några veckor sedan när snön låg tjock, har du köpt eller gjort den?
-
Samma på mobilverisionen
-
erolwi
Medlem24 januari, 2011 vid 20:14 som svar på: Vad får man för en TIGA 260 från 97 nu för tiden500:- för denna http://mobil.blocket.se/vastmanland/Vindsurfingbrada_31783188.htm?ca=11&w=3
=> du borde kunna få ut ett par tusen!
-
Quote:Citat av erolwiEn fråga från en novis, varför körde han slalombräda på kryss läns bana, hade inte formula varit snabbare?
Slalombräda på kryss/länsbana behöver inte vara ett dugg långsammare än formula. Hög fart på kryssen och länsen får man om man har liten våt yta, och en slalombräda har betydligt mindre våt yta än en formula när slalombrädan väl planar fullt ut. Av olika skäl behöver man lite större bräda, fena och rigg för att kryssa/länsa bra än för att slöra i en given vindstyrka, men grunden är densamma, ju mer det blåser, desto mindre prylar vill man ha om man vill kryssa/länsa optimalt. Blåser det tillräckligt hårt så kryssar/länsar man antagligen allra bäst på en liten speedbräda, fast med lite för stor fena för att kunna speeda.
I alla fall kryss, jag har inte så bra koll på läns i hård vind.
Då undrar jag en sak till. Om slalom/speed brädor är snabbare i hårdvind. Varförkör ingen mindre brädor i formula när det blåser mycket, reglerna i formula är väl bara maxbredd, maxdjup och maxsegel?
-
En fråga från en novis, varför körde han slalombräda på kryss läns bana, hade inte formula varit snabbare?
-
Även Mälaren börjar se svart och fin ut. Tyvärr ska man till fjällen i helgen men hoppas det är snöfritt till nästa helg med
-
Tvärt emot surfslusken så tycker jag det är ett grymt projekt. Killen är ju uttråkad, intresserad och dessutom lite händig. Han lär sig 10 ggr mer om segel genom att bygga, testa och bygga om än att tejpa ihop ett gammalt. Om 10 år är han kanske segeldesigner på heltid!
-
Fast som läget ser ut så är det väl inte läge att bygga på skridskor utan det är väl denna variant som gäller: http://www.winterwindsurf.com/?p=180#comment-15495
-
Ett annat alternativ är ju som Maglu säger, flera fenor. Skulle ge samma effekt som en djupare fena utan problemen med just en djupare fena. Dock kräver ju detta mer ombyggnad.
