erree
Forumsvar skapade
-
tror som alex att genomskinlig tejp är stabilast, har ingen styvhet eller styrka i sig men skyddar bäst mot vidare slitage
-
Biltema har allt du söker (halmstad?). Många som kommer säga att de bara är skit etc, men det vill jag inte alls mena på! De har väv, lamineringsepoxi, mikroglasballonger etc. Du får mycket större mängd än vad som hänger med i nån ding-fix ask, sen kan det stå i garaget tills du behöver det nästa gång:)
-
Också hyrt North Sails, dock inte Idol men Hero och Volt, tycker det är jävligt bra segel, sköna, lätthanterliga o stabila, och faktiskt bättre än mycket andra segel i samma kategori. Förstår inte prissättningen för fem öre dock, bland de dyraste på marknaden men ändå rätt så spartansk konstruktion om man uttrycker sig så, inget hi-tech där inte
-
@dr Masse 732171 wrote:
”Flygplansvingemetod”? Bra lyft, förmodar jag.
30 000 låter som ett klipp, flygplan är dyra.
Hehe den kanske väger 2 kg – handgjord av Bernoulli själv, , då är det lätt värt det 😀
-
jaeger stones farsa t ex bygger ju sina brädor med polyuretan istället, undrar vilka trade-offs det egentligen finns med detta val?
-
Sandwich är grymt, ingen tvekan om saken, men EPS är egentligen helt fel material att ha i en vattenleksak… suger vatten sen är brädan aldrig lika attraktiv på en andrahandsmarkand
-
Tailen på din brett ser inte vidare kort ut tws, du vill inte göra den ännu kortare? :tongue:
Hur gick det förresten med din 3/4 delars latta på gaastrat?
-
Om det är en 90-tals bräda så har den väl en räätt lång nos, inte sant? Se det som ett gott tillfälle att få en kortare ”modernare” bräda. Kanske blir roligare att segla på? Inget jätteavancerat ingrepp vill jag lova, bara underarbete och förberedelser är bra 🙂
-
@Jesper B 731855 wrote:
Jag har faktiskt ett gammalt XPS-blank från Petter Forsén liggande i shapeverkstan. Långt, smalt och tunt, men vitt och med stringer inlimmad. Tror 28 kg/m3. Way back byggde jag en hel del brädor i detta (och i DOWs blåa) XPS. Fick aldrig delaminering som det skrivs så mycket om (och om knepen för hur man undviker det). Men det blev rätt bucklig översida. Då var det inte så bra väv och epoxy som det är ny, men jag tror mig veta att XPS flexar tillbaka mindre än EPS. Mer strykturell styvhet dock, skönare att shapa och så inget vattensug som EPS…
Å andra sidan, nog har vi lärt oss hur man bygger extremt hållbara och lätta brådor, dvs som Björn Daniels i denna tråd!
/JB
Intressant att höra! Minns du hur mycket glas du lade på däcket då?
Min XPS är också 28 kg, den tål ungefär dubbelt så mycket kompression som en EPS av liknande densitet, så det är onekligen ett spännande material! Och just att vatten inte är ett problem är nog den huvudsakliga fördelen!
Menmen nu ska jag inte hijacka din tråd Björn, lycka till med bygget!
-
@canoya 731826 wrote:
Så den sitter i den främre FCS-pluggen och den högra i den bakre. Vad blir effekten av assymetrin? Nån som kan förklara?
Jag skulle tippa på att fenan som sitter bak är till för grepp i bottensvängen, medans den som sitter fram gör toppsvängen lösare, uppsättningen ser ut att passa Mauis styrbordsseglning
-
Jag kan i princip ställa mig på en naken bit xps och knappt komprimera det översta skiktet, med 8-9 lager glas på borde det väl vara starkt nog..?
-
@Bjorn Daniels 731828 wrote:
Expert vill jag väl inte påstå att jag är men,
Fler tunna lager är starkare än få tjocka. Sen är även tunna vävar dyrare än tjocka.
För glasfiber är det hanterbart då den är relativt billig även om det kan skillja många %. För kol däremot blir det ofta jobbigt för plånboken om man går ifrån 160 eller 200 gramsvävar.Ofta använder man 150-200grams vävar när man bygger, jag tror inte du vinner nåt direkt på att byta tex 1st 160 mot 2st 80 i det här fallet, isåfall hade jag nog hellre gått på en bättre kvalitet tex S-glas.
Oavsett kommer du att få bulor efter hälarna.
För att klara hälarna behöver man bygga tjocklek, antingen tjockt laminat eller lägga i sandwich lokalt.3-4 lager extra väv?, blir ju bättre men jag har totalt under hälarna 5 lager kol+ 3 lager glas så i längden räcker den nog inte.
Annars: skaffa lämplig stor bit sandwich, fräs ur i kärnan och laminera i väv+lägg sen i sandwichen, tejpa dit den så den får tryck över hela ytan. kan behövas lite mellanlägg eller dylikt. låt härda och slipa jämt efteråt sen kan man laminera som vanligt. Vill man inte att sandwichen ska synas trycker man dit pads efteråt. Lika kan med fördel göras för mastkasetten. (använder man stringers lägger man ju dem så de tar kraften förstås)
Ett annatt sätt är att gå upp i densitet på kärnan men då kommer också vikten att sticka iväg ganska rejält, desutom kommer man ändå att få hälbulor.
Sen beror det ju på hur mycket man hoppar och hur mycket man kommer använda brädan
Tack för svar! Jag hoppades att kunna undvika mycket av dessa problemen då jag valt ett HÖGST kontroversiellt material som blank, nämligen XPS.. Jag vet allt negativt som sagts om detta märkliga mytomspunna material, jag har läst fler timmar än vad som kan anses vara hälsosamt, men… det verkar vara rätt många som har framgångsrikt lyckats bygga både vindsurf/sup/surf-brädor i detta material. Mycket högre kompressionsstyrka än eps. Detta varvat med några andra grundläggande faktorer som höjer styrkan ( rundat däck vid fotstropparna = starkare, tjock på mitten, ungefär 13 cm) varvat med en relativt kort längd (215-220) borde göra brädan mindre benägen att knäckas/skadas.
Ska dock fundera på den lokala sandwichen vid stropparna, tack för tipset!
-
[IMG]http://cdn.surffcs.com/images/surfboard-fins/specialty_knubster.jpg?sfvrsn=2[/IMG]
-
