Forumsvar skapade

Sida 8 av 10
  • erree

    Medlem
    27 juli, 2014 vid 20:21 som svar på: Litet register mm?

    Finns många som menar på att man ska välja volym efter lullsen och segelstorlek efter byarna, jag brukar i regel försöka ta så litet som möjligt som man ändå kan plana fritt på..

    Med vattenstart så lär du dig i efterhand tills det sitter i ryggmärgen och du gör allt utan att tänka på det, men tror att det är en del av lärningsprocessen att man ibland flyger framstupa över riggen, man måste känna vad man gjort fel för att kunna korrigera. Är man underriggad så vattenstartar man på ett visst sätt, och vid kraftig vind på ett annat sätt. Vid svag vid blir det att man sträcker på armarna som f*n rakt över huvudet och sprattlar med frambenet, avsikten är bara att få seglet någolunda rätvinklat mot brädan för att sedan använda bommen som ett handtag som man drar sig upp med. Vid överriggade förhållanden brukar jag anta en mycket mer defensiv ställning, kanske båda fötterna på brädan redan i vattnet och sträcker ut framarmen bara lite för att visa seglet en gnutta för vinden, försöker hålla mig låg, ihopkrupen och tung, Då lyfts man ut på ett mer kontrollerat sätt, samt att du redan då befinner dig i en defensiv stance där du är redo att parera nya byar.

    Även händernas placering är viktig, svag vind – framhanden långt bak (framför och intill linorna), överriggad = framhanden ganska långt fram och bakhanden likaså. Vinkeln mot vinden känner du nog enklast själv, det tar man nog mer på känn än genom instruktioner man fått.

    Inga universala sanningar i det jag sagt utan jag säger bara vad som funkat för mig hittils!

  • erree

    Medlem
    27 juli, 2014 vid 10:51 som svar på: Litet register mm?

    Det här med överriggad segling kan bli märkbart jobbigt om man har något fel i sin setup, har man hängelelinorna på sin gyllene position är det nästan bara gött o fara fram överriggad, men direkt ena armen får jobba mer än den andra blir det meckigt. Har du linorna rätt ska du kunna segla med framhanden precis intill den främre linan och den bakre handen intill den bakre typ, och sen flytta endast vid byar o dylikt.

    Fel fenstorlek är en annan faktor som kan göra brädan nervös vilket i sin tur kan göra seglet mer ”laddat”. Ändring av mastfotsposition kan lugna ner brädan. Sen såklart nedhal och uthal kan göra en jäkla skillnad.

    Minns inte om det var Jem Hall eller Cribby som skrev att man skulle ge f*n i att rigga om om bytet inte var större/mindre än 0,5 m2, tuning and tweaking kan göra lika mycket om inte mer nytta. Det lönar sig att pilla runt med sina prylar en massa, det tar ändå mindre tid än att gå upp på land och rigga nytt segel.

    Sen i de minsta storlekarna blir skillnader påtagligare, mellan kanske 3.7 och 3.4 eller så, då styrkan i vinden ökar exponentiellt med hastigheten, dvs en by på 20 m/s när medel är 15 är jävligt mycket starkare än byar på 12 vid medel 10 etc.

  • erree

    Medlem
    25 juni, 2014 vid 14:23 som svar på: Pimp my ride!

    Ohoh respekt! Mycket snyggt jobbat! Vad har du för kvalitet på XPS:en då? 250? 300? Möjligtvis fjädrar den tillbaka mindre än EPS men har mycket högre tryckhållfasthet, så helt dåligt är det nog inte. Du får tänka att luftskruven inte kan placeras i styro (stängda celler) så där igenom reser ingen luft, antingen en luftskruv var per EPS sida eller skita i dem helt? Om du inte ska flyga med brädan kanske det är försummbart?

  • erree

    Medlem
    14 juni, 2014 vid 22:34 som svar på: NV Skåne Halland imorgon

    Ibland snubblar man förbi en väldigt gammal tråd från surfzone (typ början av 2000-talet, jag visste inte vad vindsurf var då ens), helt annan karaktär på samtalen, det skrevs, svors, snackades en massa skit och var allmänt slappt och oseriöst.

    Så jag tycker inte vi borde känna att ”våga” skriva i rädsla om att verka ”tjatiga” , ju mer aktivitet, desto bättre… Sen är det upp till var och en att bedömma vad som är läsvärt eller inte, men faktum kvarstår att inget forum är sämre än ett dött forum (säger ej att surfzone är dött nu)

  • erree

    Medlem
    12 juni, 2014 vid 22:14 som svar på: NV Skåne Halland imorgon

    Det glädjer mig att folk svarade faktiskt! Och jag håller helt med i det dr Masse skrivit. Lite fler vindsurfare på vattnet kan bara göra bra, vart jag än kört senaste året möts man ofta av bara tomhet tomhet och återigen tomhet, och detta på välkända spots vid bra förhållanden. Jävligt mycket roligare ladd när det är fler som kör.. Det är inte som att Sverige svärmar av vindsurfare precis hehe, och lite mer öppenhet hade nog inte skadat.

    Kan rapportera att det blev en kvällsession i Vejbystrand (för första gången) för min del, side-on (med väldigt mycket betoning på ”on”) brösthöga vågor och varmt o gött. Kanske blir en rak onshore i Skanör imorgon, om vinden levererar:wink:

  • erree

    Medlem
    5 juni, 2014 vid 09:07 som svar på: Havets mest fruktade – snart i våra vatten?

    @sailortrash 723826 wrote:

    Ähum…hajnoja i all ära men…en del dör och långt fler blir bitna. Inte så kul kanske att bli av med en arm eller ett ben?

    Vi ska nog va rätt glada att vi slipper hajar, oavsett hur liten risken är. I slutändan är allt man bara ett stycke kött, som smakar sämre än en säl. Varför vill man ha stora rovdjur omkring sig frivilligt? Det finns en anledning till varför vi skräms av mörker liksom…evolutionshistoriskt alltså..

    Håller helt och hållet med! Sen kan man argumentera att som vindsurfare går vi utanför den vanliga statistiken om man säger så, då t ex en badande person sällan simmar långt från land medans vindsurfare ofta plumsar i väldigt långt ut i väldigt djupa vatten.
    Lite som att olycksfrekvensen för NASCAR är högre än för vanliga bilister. Men siffrorna påvisar fortfarande att risken är extremt liten, hur många är liksom i vattnet varje dag jorden runt och hur många blir bitna?

    Däremot är faran i högsta grad riktig, folk blir bitna, särskilt i hajtäta områden. Ingen skam i att man nojjar enligt mig, en helt naturlig reaktion. Tror det var Scott McKercher som skrev om att han har blivit nojjigare när han seglar i WA med tanke på den ökning av attacker de haft därborta.

    Och det är faktiskt många som har blivit bitna (och dött) av hajar i Medelhavet (den som söker han finner) särskilt i Adriatiska havet men även runtom i Grekland och andra ställen. Om jag inte minns helt fel fick en vindsurfare foten eller benet avbitet under PWA i Spanien (Alicante?) någon gång på 80-talet.

    Jag är lite hajnojjig ja, hade nog tvekat att köra i Sydarika t ex…

  • erree

    Medlem
    27 maj, 2014 vid 13:48 som svar på: Bästa Surfbilen?

    om det endast är en surfbil och inget annat hade jag hellre kört någon sån postbil (typ renault kangoo maxi eller fiat doblo cargo) där du får sitta ifred i styrhytten och prylarna kan ligga i lugn o ro i sitt eget stora lastutrymme. Har själv lång kombi där man får in mer än man tror, och det funkar jävligt bra men med ovan nämnda budbil hade det varit ännu bättre 😉

  • erree

    Medlem
    22 maj, 2014 vid 19:23 som svar på: Ha surfprylar i buss i GBG?

    Finns folk som lämnar prylar öppet på stranden över natten (har jag sett) och har aldrig blivit bestulna, medans man ibland hör om folk som får prylar stulna ur bodar, bilar etc. Finns ingen regel skulle jag tro, inte ens en göteborgare kan garantera prylarnas säkerhet i GBG, låt inte folks svar vagga in dig i någon falsk säkerhetskänsla. Räcker att man har otur och fel jävel går förbi nån dag och ser chansen, behövs inget mer än så..

  • erree

    Medlem
    13 maj, 2014 vid 08:10 som svar på: jaha……nu funkar det helt plötsligt…..!!!??

    Unifibers tabeller är hur som helst guld värda, den enda överblick man kan få typ..! I windsurfmag skrev de att t om två master av samma sort från samma tillverkare kan skilja sig enormt, därför är det lika bra att testa att rigga med en mast av valfritt märke med identisk böjkurva innan köp så torde riggningen vara en bättre indikation för kompatibilitet än bara tankesättet: samma märke för segel & mast

  • erree

    Medlem
    10 maj, 2014 vid 11:11 som svar på: Det har hänt lite på brädfronten

    7697520.jpg

    old_skul_7.jpg

    Gamla brädor = Fräsiga!! Definitivt mer inspirerade designer än många av dagens,,

  • erree

    Medlem
    27 april, 2014 vid 15:19 som svar på: OT-fråga om färg & lack

    @glader 722739 wrote:

    Vet att detta är OT, men det är så många som är duktiga på färg och lack här att jag tror att jag kan få bra svar. Hoppas att jag är ursäktad.

    Min son skall ta över min frus skidor. Har lovat att hjälpa honom att pimpa dem och ta bort lite rosa och blommor etc. Planen är att måla svart med pensel och sedan spraya på vitt med schabloner. Testat Line-loggan i länken nedan på kartong och det blir bra.

    Nu till själva frågan: Jag tänker mig att klarlacka efter det att vi är klara får att det inte skall slitas bort med en gång. Vad skall vi använda för lack för att det skall bli starkt? Någon risk att lacken löser upp våra sprayade texter?

    http://culture.evo.com/wp-content/uploads/2012/03/linelogo1.jpg

    2k polyuretan-lack är den mest slittåliga lacken, IMO den enda som lämpar sig, och den lär med stor sannolikhet lösa upp 1k sprayburksfärg. Du kanske kan måla något häftigt med 2k färg istället för spraya och sen lacka över? Borde kunna bli coolt nog!

  • erree

    Medlem
    10 april, 2014 vid 20:16 som svar på: Utveckla vågsegling

    Nu har jag bara tagit mina första trevande steg i vågor, men vad jag har funnit i vindsurfingen rent generellt är att aldrig stänga av huvudet och ”bara” segla med kroppen. Varje gång något går lite snett, lite skevt etc. så analyserar jag snabbt ”ok, prova handen lite längre ner på bommen, skota in tidigare, titta ut ur svängen mer överdrivet etc”. Kan man i sin hjärna förstå vad som måste utföras rent tekniskt är det mycket lättare att guide:a kroppen dit. Iaf för mig hjälper detta något enormt, då det i slutändan endast är en själv som kan pusha sin segling till nästa nivå, hur mycket tips man än får från andra 🙂

  • erree

    Medlem
    31 mars, 2014 vid 19:48 som svar på: Tabou 3S

    @tws 722113 wrote:

    3S er ett meget bra freestylebrett. Hold deg langt unna FSW. Bare Expertene klarer å freestyle på disse. I bølgene fungerer freestylebrettene godt til å hoppe. I store bølger går du over på wavebrett. Bare expertene kan seile FSW i bølger.

    Dette her er basics: FSW er til for at dere skal kjøpe flere brett som steppingstones og gjør at industrien tjener penger. En bra ting for alle oss andre men en veldig dårlig ting for deg.

    Men om industrien sluttet å produsere FSW så ville de gjordt seg selv en økonomisk tjeneste på lang sikt. Alpinindustrien har sluttet å produsere slalomski uten innsving. Har den ikke?

    Visst är det så att FSW är svårare att freestyla på än en dedikerad freestyle-bräda, samt även svårare att vågrida på än en ren vågis, men din inställning håller jag inte alls med om. FSW, en bra sådan, är en grym kompromiss för någon som kanske bara vill ha en bräda och ibland kör platt och vill gippa runt och kanske prova en vulkan, ibland kanske high wind bump’n jump eller snällare vågor (typ apel) då är detta ett självklart val. En freestyle är inte lika snabb, svänger inte lika bra, och folk vill kanske inte ”låsa” sig till en genre.

    Låt folket ha sin funboard! Goya One t ex, har sett folk freestyla hårt på den, bränna runt i Pozo etc. Ingen dålig bräda alltså!

  • erree

    Medlem
    19 februari, 2014 vid 14:52 som svar på: Pads?

    @Fiskmat 721117 wrote:

    Jag har lösa planer på att snygga till en av mina brädor lite och behöver då nya pads. Någon som vet var det går att hitta? Antingen färdigskurna eller en EVA matta som jag kan klippa till själv. Jag har letat runt bland surfbutikerna på nätet men hittar inget.

    Håller på med precis samma sak, boardcorner har pads, både svarta och vita till bra pris!

  • erree

    Medlem
    9 februari, 2014 vid 18:13 som svar på: Need to find a good Board Repair Dude…

    but judging from the photos, it’s unlikely that the core is deformed to the point where you would need PU-foam, but ultimately it is your call!

    Fixing a board is a great way to learn something new, and takes away that ”ouch” feeling from getting dings and scratches, as you know how to fix it! As long as you don’t snap it completely..!

Sida 8 av 10
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications