falk__enberg
Forumsvar skapade
-
Har haft problem med ”fågelskådare” i andra sammanhang, och det är väl inte alltid dom är så värst objektiva, ofta så störs nog fågelskådarna mer än fåglarna….
-
Svar till:
Det ska vi nog kunna fixa… Tror att de flesta LEI-fanatiker kommer att uppskatta Psycho 2′ an ganska mycket.

Jag kommer väl närmast ner till Halmstad i början av maj för en liten demo, så om du har vägarna förbi då så är det ett utmärkt tillfälle. Jag gör ett inlägg på Steffo när datumen är bestämda./Kaj(Tech)
[/ QUOTE ]
Javisst ! E jag bara ledig så kikar jag ner
-
Jag har tyvärr aldrig testat en foil…skulle va kul å prova för å veta skillnaden…

Det dyker nog upp nåt tillfälle till sommaren… -
Svar till:
Svar till:
Svar till:
Alltså allvarligt, om du är ute efter att köra i toklätt vind så är det *inget* som slår en maffig foil. Den kan du dessutom återstarta från vattnet utan att offra en get och svinga en död dront i luften för att åkalla högre makter.
Tänk också på att exempelvis en Titan 21.5 motsvarar en LEI på ca 26-30 kvm…LEI´arna lider för mycket av sin högre vikt och taskiga aerodynamik i svaga vindar (eftersom det inducerade motståndet av bridles är lågt i svaga vindar så tar LEI´ens ”okompletta” vingform överhanden som största problem. I hårdare vindar så ökar det inducerade motståndet av bridle-linorna vilket s.a.s ”kompenserar” att foilens vinge är mycket renare aerodynamiskt och gör fältet jämt mellan foil och LEI).
Det enda minuset är att de är hyffsat dyra i de större storlekarna… men det kostar att ligga på topp.

/Kaj(Tech)
[/ QUOTE ]
Dom blir väl rätt svampiga å goa när dom legat i och blitt lite lagom blöta ???
[/ QUOTE ]
Ehh? Visst om du knatar ut med dem oinflatade och hoppar på dem i vattnet så vattenfylls de ju… då tar det en stund för vinden att pressa ur vattnet när du ska starta.
Om du däremot sätter ner den i vattnet inflate´ad (efter att ha släppt chickeloopen exempelvis) så kommer den att ställa sig på TE rakt downwind och vänta på att du ska starta den. Så länge som det blåser runt 3 m/s eller mer så kommer vattnet att tryckas ut ur skärmen med hjälp av vinden. Så på detta vis kan du ha den parkerad bra jäkla länge om det inte kommer stora vågor och sköljer över den.Jag har startat min Titan 15.5’a från att ha vecklat ut den ouppblåst i vattnet i cirka 5 m/s… funkade fint. Vill se dig ligga och pumpa upp en LEI ute på djupt vatten (pumpen över huvudet?).

Säger inte att detta funkar på alla foils, jag vet att det funkar på alla Titan/Voodoo/Spirit/Psycho2 dock.
/Kaj(Tech)
[/ QUOTE ]
Öööööhhhh….jag vet inte hur ni brukar göra, men för det mesta så ligger man väl inte i vattnet å pumpar upp kiten ??
Det brukar inte jag göra….mycke enklare att pumpa den på land, sedan ansluta linor, därefter starta och SEN gå ut i vattnet
Dom flesta jag sett med foils har åxå startat på land….Angående svampigheten, så var det inget påhopp…bara en stilla undran, då jag sett detta fenomen ett par gånger….
Loosen up
this is supposed to be FUN
-
Då blir man ju rejält uppvärmd i allafall..
-
Sant sant….
…..undrar hur stor pumpen till den är..
-
Svar till:
hehe! nu kanske det är jag som rör till det men du menar att det inte ä några problemos nu? Kollar man på dmi t.e.x http://hem.passagen.se/nickex/vind.htm så ser det ut som att det är utåtvind hela västkusten de närmsta dagarna, eller det är bara att höjda inåt istället o inte droppa kiten eller blir det sideshore i falkenberg?
Sitter fast i jobbskit i gbg och tänkte dra i helgen.

[/ QUOTE ]
Att det är sydostlig-ostlig vind denhär veckan e väl ett känt faktum….jag tyckte frågan gällde syd-sydvästvind ??
-
Ser för jädra gött ut !!!
-
Svar till:
Alltså allvarligt, om du är ute efter att köra i toklätt vind så är det *inget* som slår en maffig foil. Den kan du dessutom återstarta från vattnet utan att offra en get och svinga en död dront i luften för att åkalla högre makter.
Tänk också på att exempelvis en Titan 21.5 motsvarar en LEI på ca 26-30 kvm…LEI´arna lider för mycket av sin högre vikt och taskiga aerodynamik i svaga vindar (eftersom det inducerade motståndet av bridles är lågt i svaga vindar så tar LEI´ens ”okompletta” vingform överhanden som största problem. I hårdare vindar så ökar det inducerade motståndet av bridle-linorna vilket s.a.s ”kompenserar” att foilens vinge är mycket renare aerodynamiskt och gör fältet jämt mellan foil och LEI).
Det enda minuset är att de är hyffsat dyra i de större storlekarna… men det kostar att ligga på topp.

/Kaj(Tech)
[/ QUOTE ]
Dom blir väl rätt svampiga å goa när dom legat i och blitt lite lagom blöta ???
-
E perfekt som vindskydd åxå om man spikar fast den i marken

Man behöver ingen mer uppvärmning än å pumpa…….. -
Jo det e sant…..har en Rhino2 20, den e ok…
I´s a big Mf -
Svar till:
Kitebag med plats för pump och bom i bagen.
[/ QUOTE ]
Smidigt att få plats med allt !

På dom nya Cabrinha-bagarna finns även ”gummerade” stroppar att spänna fast brädan med
Skönt att se att tillverkarna börjar tänka till…. -
7 knop e väl ungefär 3,5m/s…inte så långt ifrån 4m/s….10 kvadrat extra för 0,5 m/s ?…..det är nog nästan så kiten trillar ner om man inte håller den i rörelse…
-
”Bottendrag” e att du inte behöver ”pumpa” som du kallar det, Kiten så mycke för att få drag, den ger också bra drag i kanterna powerzone (e min teori)
-
Svar till:
Är det lättare att vattenstarta en Cabrinha typ BT Nitro 20 med Recon än en drake utan Recon?
Men min fundering var igentligen hur AR påverkar lättvindsegenskaperna.
[/ QUOTE ]
Reconutrustat BORDE vara lättare, har bara provat på mindre dock (14)
Generellt sett ger ju högre AR snabbare sväng och lite mindre bottendrag, och lägre AR slöare sväng men bättre bottendrag (iofs är väl skillnaderna inte SÅ stora i nyare kites)
Sen blir det ju konstruktions-specifika skillnader på olika märken…….en djungel….
De bästa e å testa vad man själv gillar…
