Forumsvar skapade

Sida 2 av 2
  • fantasten

    Medlem
    19 november, 2009 vid 16:55 som svar på: WEED FIN discussion with C3

    Har läst igenom hänvisningarna och kommer med tolkningen att ja det finns många förenklade förklaringar. Det är dock inte detsamma som att de fysikaliska modeller vi använder idag inte skulle förklara varför vingar ger lyftkraft med en hög noggrannhet.
    Och jo lamminäraflöden är intressanta även idag fråga vilken hajdräkt användande simmare som helst.

    H/Fantasten

  • fantasten

    Medlem
    12 november, 2009 vid 18:20 som svar på: Dags för Torö igen?!!

    Ja det ser nice ut.

  • fantasten

    Medlem
    6 november, 2009 vid 13:45 som svar på: WEED FIN discussion with C3
    tbsurf;587112 wrote:
    -Lite dagsaktuellt om bred bas

    Den webbsidan som badjanne och jag har kluddat lite i om sjögräsfenor är skapad av en herre som kallar sej för boogie. Han driver ett företag som heter C3. Det företaget säljer en fena som heter venom. En sak som skiljer den ifrån andra fenor är den breda basen. Just nu håller hans teståkare på att testa en ny modell av venom som har ännu bredare bas (nästan så den täcker hela fenhuvudet). Med en sådan 28 vet jag iaf en som redan varit en bra bit över 40..

    Jag vet även en riktigt skön filur neråt västervik till som faktist pratar om en fenprototyp som ser ut precis som det CarlR beskriver..

    Ja det visar bara hur lite man vet när man tror man vet det man vet:)

  • fantasten

    Medlem
    6 november, 2009 vid 12:49 som svar på: WEED FIN discussion with C3

    Hej Karl

    Jag har nu följt den här tråden enstund och tycker mig nästan kunna spåra en ovilja hos dig att ta till dig Rasmus ganska utömmande svar.

    Vilket är synd. Då det här med judhastigheten är viktigt vid laminära och icke laminära flöden. En fena eller vinge som är konstruerad för laminäraflöden i hastigheter under judets tappar sin lyftkraft om man låter mediet gå längs den i överjudsfart på grund av att flödet inte längre kan vara laminärt deltavingar och dylikt är till för att hantera den här problematiken med farter över judets.

    ”Varför bromsar lång fenbas? (Jag tror inte att det är så)”

    Ska försöka ge en kort motivering. Snabba båtar försöker minska sin våta yta. Lång fenbas ökar den våta ytan.

    Testa det här påståendet då du åker tex motorbåt genom att tilta motorn och på så sätt variera den våta ytan. Du kommer märka stor skilnad. (Liten våtyta gör att vatten molekylerna befinner sig i kontakt med brädan underkortare tid vilket leder till en mindre acceleration av dessa.)

    Mvh Jonas

  • fantasten

    Medlem
    24 oktober, 2009 vid 07:57 som svar på: Ölands Norra Onsdag 14:e

    Det där var faktiskt ganska bra skrivet Marcus. Tack för tipset.

Sida 2 av 2
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums fantasten

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.