 
						 
			fantasten
Forumsvar skapade
- 
Har läst igenom hänvisningarna och kommer med tolkningen att ja det finns många förenklade förklaringar. Det är dock inte detsamma som att de fysikaliska modeller vi använder idag inte skulle förklara varför vingar ger lyftkraft med en hög noggrannhet. 
 Och jo lamminäraflöden är intressanta även idag fråga vilken hajdräkt användande simmare som helst.
 
 H/Fantasten
 
- 
tbsurf;587112 wrote:-Lite dagsaktuellt om bred basDen webbsidan som badjanne och jag har kluddat lite i om sjögräsfenor är skapad av en herre som kallar sej för boogie. Han driver ett företag som heter C3. Det företaget säljer en fena som heter venom. En sak som skiljer den ifrån andra fenor är den breda basen. Just nu håller hans teståkare på att testa en ny modell av venom som har ännu bredare bas (nästan så den täcker hela fenhuvudet). Med en sådan 28 vet jag iaf en som redan varit en bra bit över 40.. Jag vet även en riktigt skön filur neråt västervik till som faktist pratar om en fenprototyp som ser ut precis som det CarlR beskriver.. Ja det visar bara hur lite man vet när man tror man vet det man vet:) 
- 
Hej Karl Jag har nu följt den här tråden enstund och tycker mig nästan kunna spåra en ovilja hos dig att ta till dig Rasmus ganska utömmande svar. Vilket är synd. Då det här med judhastigheten är viktigt vid laminära och icke laminära flöden. En fena eller vinge som är konstruerad för laminäraflöden i hastigheter under judets tappar sin lyftkraft om man låter mediet gå längs den i överjudsfart på grund av att flödet inte längre kan vara laminärt deltavingar och dylikt är till för att hantera den här problematiken med farter över judets. ”Varför bromsar lång fenbas? (Jag tror inte att det är så)” Ska försöka ge en kort motivering. Snabba båtar försöker minska sin våta yta. Lång fenbas ökar den våta ytan. Testa det här påståendet då du åker tex motorbåt genom att tilta motorn och på så sätt variera den våta ytan. Du kommer märka stor skilnad. (Liten våtyta gör att vatten molekylerna befinner sig i kontakt med brädan underkortare tid vilket leder till en mindre acceleration av dessa.) Mvh Jonas 
- 
Det där var faktiskt ganska bra skrivet Marcus. Tack för tipset. 

 
								
