fastforward
Forumsvar skapade
-
@getwet 443875 wrote:
Är den där Magnuz måhända en bilhandlare?
Ja, kolla i flera av hans inlägg så ser du att han köper alla bilar i stort sett, dvs inte bara surfbussar.
-
Det är väl samma mätare som används kan man tänka, dvs en snurra som snurrar x antal varv i sekunden. Hastigheten bestäms av frekvensen och sträckan av antalet varv. Om varje varv betyder att hjulen rullat 2m och snurran snurrar 5ggr i sekunden så går det att räkna ut hastighet och total sträcka. De enda ingående faktorerna är tid samt ”sträcka per snurr” och det är bra mycket enklare att få den första faktorn rätt.
-
Det här med att räkna ut bränsleförbrukning via bensinkvitton och trippmätare är ganska missvisande eftersom trippmätaren visar för mycket. Har man gps så kan man se sin faktiska hastighet och jämföra mot hastighetsmätaren i bilen, gps:en brukar visa ca 5km/h mindre i motorvägsfart. Med andra ord så är bensinförbrukningen ännu högre än det man räknar ut.
-
Vad är det som är konstigt? Länden och vikten på en tjej? Syrran är 183cm och jag ser inte det som särskilt uppseendeväckande.
-
De generella tipsen gäller väl även för små bilar (accelerera snabbt, motorbromsa, planera sin körning, osv) men förutom det så brukar mindre motorer ha en lägre optimal hastighet, dvs den hastighet där bilen drar minst l/mil. Vanligtvis brukar denna ligga kring 70-80 km/h men Picanton kanske har något lägre än så. Detta får till uttryck att man kanske inte ska ligga i 130 på motorvägen utan typ 110 max.
Detta är bara gissningar eftersom det skiljer så mycket mellan olika bilar men det stämde för min Seat Ibiza 1.2 iaf.
-
hamana hamana hamana
-
@kalle57 442884 wrote:
Det verkar som att det är just batterierna som är den springande punkten. Det kostar oproportionerligt mycket i energi o återvinning att tillverka batterier. För den som vill läsa mer om detta så ta en titt här:
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article45967.ece
En ganska bra o intressant artikel för övrigt.
Visst, batterierna kanske gör Priusen ännu mer miljöfarlig men hur man än räknar så kommer miljöbilarna att vinna i längden. För närvarande befinner vi oss i en övergångsfas där konsumenterna långsamt vänjer sig vid alternativa bränslen och sin egen miljöpåverkan. De miljöbilar som finns nu representerar knappast någon ultimat lösning på problemet men har ett stort värde i att vara opinionsbildande. Som allt annat inom bilbranschen så tar det ett par generationer att finslipa idéerna.
-
@kalle57 442858 wrote:
Jo, det är rätt tyvärr Ola. Allt beror ju på hur man räknar förstås. Se utdrag från Ny Teknik nedan.
En gammal jeep är miljövänligare än en modern hybridbil. Det konstaterar det amerikanska CNW Marketing Research. De har räknat med bilens hela livslängd och inte bara bränsleförbrukningen.
En Hummer har en total energikostnad på 80 kronor per mil, medan en Toyota Prius drar hela 135 kronor per mil.
En Honda Accord i hybridutförande har 50 procent högre energikostnad per mil än icke-hybriden av samma bil, enligt CNW Marketing Research, som har utvecklat en egen beräkningsmodell för att kartlägga bilarnas totala energiförbrukning från vaggan till gravenDet där med att jeepar kan vara miljövänligare än Prius är egentligen inte så konstigt om man gör en fullständig livscykelanalys – dvs hur mycket miljöpåverkan en produkt har från produktion till skrotning.
Det säger sig själv att en Ford-truck som det säljs enorma volymer av kan slimma produktionen mycket mer än om man måste importera ett par Priusar från Japan. Därför blir trucken mer miljövänlig på det stora hela.
Naturligtvis är detta en mycket orättvis jämförelse – när Priusen börjar sälja i sådana volymer som trucken så tippar vågskålen direkt. Men de amerikanska tillverkarna gör så klart allt de kan för att kunna marknadsföra sina fordon som miljövänliga och pekar därför på sådana här undersökningar.
-
@Militären 442504 wrote:
Grattis danneman. har på ett sätt varit kul att följa din resa först via filmen från förra året och sedan dra till el yaque själv för att uppleva allt och träffa båda dig och co. vem kunde ana att danne skulle bli en ansvarsful far då? 😛 inte jag i alla fall hehehe….all lycka till dig och din familj.
Kan inte annat än hålla med 😀 Grattis!
-
Hörde det där också. Men frågan är ju hur det där definieras, i min nuvarande friskvårdspeng från jobbet så får man inte köpa prylar för pengarna utan bara gymkort, hyra tid på badmintonbanan osv. Jag vet inte om det är något generellt men i så fall kanske det inte går att utnyttja så mycket i alla fall eftersom det är sällan man betalar någon månadsavgift för att surfa…
-
Jag motiverar mitt surfbilande med att åka buss till jobbet. Förut hade jag kontoret närmare och kunde gå men nu blir det buss eller ev. cykel i sommar. Det är ju trots allt varje-dag resorna som ger mest resmil per år.
Sedan kör jag en hyfsat bensinsnål kombi också – Mitsubishi Lancer som drar 0.7l/mil.
-
Grym rulle. Jag satt och letade efter mig själv eftersom jag såg den där snubben i El Yaque i våras. Många av klippen verkade vara därifrån…
-
@jOHNjRAMBO 440490 wrote:
Nik: förstod inte hälften av vad du skrev:), Men om jag fattade det rätt så går det att få med prylarna, å det är ett gott tecken.
Sen vad BA står för? eller TUInordic 1600 ToR? är för något är en annan femma.
skall googla det nu..Hehe, lite tolkning:
BA = brittish airways
TUInordic = egentligen TUI Fly Nordic, flygbolaget som bl.a. Fritidsresor och Ving använder sig av. Eller om de äger bolaget kanske.
1600 ToR = Det kostar 1600:- att ta med sig surfprylarna till El Yaque och tillbaka om man flyger med TUI Fly Nordic.Inte länge kvar innan man drar nu… ahhh.
-
fastforward
Medlem22 januari, 2008 vid 08:16 som svar på: Torös vänner, registrera dig som medlem redan nu!Det står ingenstans vad medlemsavgiften ligger på. Designmiss eller vet ni inte det ännu? Folk vill nog gärna veta det innan de signar sig. Personligen har jag inte ens varit på Torö men det är klart att man kan chippa in om det inte är alltför dyrt.
