feg
Forumsvar skapade
-
Jo, jag tyckte också att den var intressant.
Jag köpte den i höstas så jag har inte seglat den så fasligt mycket men det hindrar mig ju inte att tycka…
Som sagt är det en Fanatic Cross 120 från -02, data tror jag är L 265 B 65 V120. Jag har inte så vidsträckt erfarenhet av brädor i denna storleksklass, egentligen bara F2 Wizzard i olika literformat men jämfört med dem är Crossen både lättare, livligare, snabbare upp i planing, lättare att kontrollera och snabbare. Överdrivet positiv? Nej det tycker jag inte att jag är. Min bror gillar den han med.Jag har seglat den med segel från 6.0 till 7.5 vilket funkar galant. Min avsikt med brädan är att den ska ta vid när vinden ligger på lite över 7 m/s vilket funkat mycket bra. Den är ju inte 130 liter men den funkar galant att även i vindhål, med trots att jag väger över 90 kg.
Jag skulle rekommendera freeride/freestyle crossover segel till denna bräda. Den planade upp äckligt lätt med brorsans NP Raf Jet 6.4.Brorsan kör en Fanatic Stingray 150 (obs inte TT) med allt från 10.5 till 7.4 segel. Det funkar garanterat med ett mindre segel men när det blåser mer kör han med en annan bräda. Jag har själv inte testat brädan men brorsan gillar den skarpt. Den Planar upp innan vattnet krusar sig med 10.5:an medan jag guppade runt på min gamla Bic Techno 283.
För den riktiga lättvinden har jag skaffat en Fomula men för en lättare seglare tror jag att Crossen kan erbjuda tidig planing.
/feg
-
Feg har som sagt inte bara testat F2 Powerglide 280 -02 utan använt den under 12 dagar på Rhodos.
Jag vill också förtydliga att jag inte jämförde F2:an och Bic:en i annat än tidig planing. Jag sa att F2:an ääär som Bic:en. Visst var den snabbare än Bic:en men nåt fartmonster var den inte, min Fanatic Cross 120 är mycket snabbare (ja jag vet att det inte är samma ”klass” av bräda). Jag kanske ska tillägga att jag är 180 lång och väger mellan 90-95 kg beroende på dagsformen.Jag kan ju beskriva F2:an ur ett mer positivt perspektiv.
(observera skillnaden i utformning av kanterna mellan -01:an och -02:an. Jag vet inte hur det påverkar brädan men mina åsikter gäller -02:an)Here goes:
Om du är grön på vindsurfing men lärt dig stå på en bräda utan att hålla i berget/bryggan/båten och kan segla i vald kurs utan centerbord så passar F2 Powerglide 280 – 02 dig. Brädan är stabil, snäll, robust, lättkontrollerad, förlåtande på fotplaceringar, tål mycket vind och klarar lätt 5.7 till 8.2 med orginalfena med en seglare på 90kg. Brädan är även lättsvängd och lättgippad. Justeringsmöjligheterna på fotstropparna är bra trottsa att vinkeln på bakfoten i ”Rejsläge” är något flack.
Powerglide 280 passar alltså dig som antingen vill lära dig att segla med hängsele och i fotstroppar i full planing, vattenstarta, gippa osv eller som vill har en lättseglad cruiser för de dagar det blåser från 6 m/s till 12 m/s.
Avslutningsvis vill jag bara säga att jag tycker att det finns roligare brädor som ger mer smärta i smilbanden och hes röst av glädjetjuten. (Min Cross 120 är en sådan)Hoppas att du får svar från någon som kört starboarden…
/feg
-
Jag ska inte kasta paj eller nåt sånt men följande pinigheter har jag faktisk bevittnat.
”6m/s – Kitesurfaren planar och gör små skutt med rotationer men har svårt med höjdtagning och får gå hem efter stranden…”
En snubbe startade i ”den bortre badviken” i björkvik för att sedan bli dragen av skärmen till björkviks brygga, kliva upp och bli skjuttsad tillbaka till startpunkten för att göra om resan…”5m/s – Kitesufaren sitter uppflugen i toppen på en gran…”
Tre nybörjar kitare stod i vattebrynet i min hemmavik, en höll i handtaget/bommen medan de andra två försökte att kasta upp skärmen i vinden för att sedan få den på sig när den kom ner igen. När snubben i bommänden väl fick till ett riktigt lyft for skärmen upp med sån kraft att han krokade ur och släpte taget. skärmen for med vinden upp i en fet tall ovanför standen brevid vägen. Rådslaget mellan det tre stående under tallen slutade med att de ringde brandkåren som villigt kom med stegbilen för att hjälpa till. De fixade upp stegen och trasslade loss skärmen som genast hoppade över vägen och fastnade i en lyktstolpe. Brandbilen fälde ned stegen, bytte sida av vägen, fälde upp stegen och hakad ner skärmen. Jag vet inde vad kalaset kostade eller om skärmen höll men jag garvade medan jag seglade. En publik av ungar hade även samlats.”20m/s – Kitesufaren svär på stranden och försöker ordna upp sina tilltrasslade linor…”
Killarna i punkten ovan ägnade mycket tid åt att trassla upp linorna redan innan det skickat upp skärmen i trädet och lyktstolpen. Efter dessa övningar var aktiviteten än mer febril..Sensomralen av dessa tre historier är att jag håller mig till det jag kan (nästan kan) dvs windsurfing…
Jag skulle även vilja lägga till att jag blivit skrämd när jag seglat i näsbypark samtidigt som tre Kitare varav två verkade ha ganska bra kontroll medan den tredje allt som oftast var oberäknelig. Två gånger fick jag falla av och gå nedanför kitaren för att jag inte kunde ta höjd nog att passera ovanför honom. När jag föll av trodde jag att han skulle dra upp kiten i luften men icke, han bara seglade på och jag hoppade i vattnet för att inte bli ett huvud kortare… Jag tror man kan jämföra komunikationssvårigheterna mellan kitare och windsurfare med den mellan snowboardare och skidåkare. Sätten och möjligheterna att röra sig skiljer mellan de olika ”fordonen” är så pass stor att man måste visa respekt och ha fantasi nog att inte vara ivägen för varandra.
/feg
-
Du fick ju många svar med tydliga erfarenheter av brädorna…
Jag kan svara för en av brädorna, F2 280, som jag seglade under två veckor på rhodos 12 dagar de timmar på förmiddagen då vinden var klen.
Mina erfarenheter av brädan ar att den är jämförbar med Bic Techno 283 i känsla när man planar. Den är stadig, snäll, trög, långsam, dock lätt gippad i större svängar (även för mig som egentligen inte kan). Däremot planar den senare än Technon, den har en planingströskel som Technon saknar.
F2:an är ”bombsäker” och ful redan från början så tillsammans med mina tidigare omdömmen om brädan är det en bra nybörjarbräda, däremot om man redan planar, seglar i stroppar och med hängsele så har man redan passerat stadiet där F2:an erbjuder något eftersom den är en taskig lättvindsbräda.
Om jag skulle välja så har F2:an så mycket negativt att jag tror på starboarden.
/feg
-
Hur tar man sig dit i juni? Flyger du reguljärt eller?
Alla resebolag verkar bara köra medelhavet och Thailand på sommaren./Feg
-
Måste och måste…
Det bubblade till lite i mitt i övriga fall svala humör, därav ”måste”.
Visst jag har hemförsäkring trotts att man inte måste och försäkring på surfbussen.
Onskar bara som jag sagt så många gånger att försäkringsbolagen kunde svara på frågorna jag har, men detta har du och jag snackat om förr här på konfen./feg
PS: Senaste händelsen med mina skidor har verkat avskräckande på mig så jag funderar nu på varför jag ens betalar till en hemförsäkring. Enda argumentet är väl brand, stöld osv eftersom drullefall ”dribblas bort” genom att bolaget ”tappar bort (oups, hoppsan förlåt skicka in nytt)” en anmälan. Ok detta kanske är väl raljerande men jag har aldrig varit med om att posten inte fått fram de brev jag skickat, förseningar visst men annat inte.
-
Tjena
Det tar inte så mycket tid att lära sig.
Det som tar tid är att bli snabb på det så att man inte behöver badarunt alltför mycket.Själv tog jag en fetblåsig lördag i björkvik våren 2002 till hjälp. Motivationen kom från att polarn lärde sig i november 2001. Efter att under en dag nästan inte seglat något utan bara badat så fattade kroppen vad huvudet ville åstadkomma.
Därefter har jag bara slipat på tekniken.
”Proffs” blev jag först när jag komm till Rhodos och fick segla 12 av 14 dagar
(de dagar vi inte seglade gjorde vi annat, annars hade 14 av 14 varit resultatet av resan).Tipp:
– Be att få tipps på plats av någon som kan. Vinklar mot vinden, hur få upp seglet osv. (annars se länk nedan)
– Inte för stort segel. Det leder bara till mer besvär, se till att ha minst 7-8m/s i vind och lagom segelstorlek för att plana bra.
– Långgrunt. Öva beachstart utan att segla vidare när du kommit upp. Öva åt båda hållen!
– Lek runt med seglet i vattnet dvs starta med seglet ”åt fel håll” och vänd det rätt … utan att sätta ner fötterna på botten.
– Kallt vatten, spär på motivationen, adrenalinet och sedan glädjen när det funkar.Orsaken till att öva där det är grunt är att man kan ”fuska” om det absolut inte vill fungera.
Lycka till, men vänta till isen smält…
/feg
Ps: denna länk går till lite svammel om hur jag vattenstartar.
http://www.steffo.nu/forum/showthreaded.php?Cat=&Board=konfen&Number=82092&page=&view=&sb=&o=&vc=1 -
Ytterligare ett tecken på att man inte ska ha med försäkringsbolag att göra…
Jag har gnällt förr på att det är omöjligt att reda ut vad försäkringarna täcker osv. eftersom försäkringsbolagen själva inte vet. Detta har gjort att alla ansträngningar att skaffa en försäkring för mina grejer har runnit ut i sanden.
Att jag har hemmet och bilen försäkrade beror endast på att man måste
/feg (men mycket förbannad, läs nedan om du orkar)
Lite OT: jag anmälde till min hemförsäkring att jag loosat en skida i stranda (Norge) förra året. Per telefon var allt ok, tjejen sa att det bara var att köpa nya skidor, sända in kvittona (både gamla och nya) och få pengarna tillbaka. Det gjorde jag omedelbart. Det blev vår och favorit säsongen började och skidförsäkringsbryderierna föll i glömska. När hjärnan vaknade igen i november kontaktade jag försäkringsbolaget för att se vad fan som tar så lång tid. Då säger tjejen (samma som jag snackat med två ggr under våren) att de aldrig fått mina papper. Jag ville bara skrika BULL SHIT! i örat på henne. Vad som sker just nu sedan i november är ett febrilt letande efter original kvittona för att kunna sända in samma papper en gång till.
JAG ÄR ARG!!!
-
nä, visst vore det taskigt att hänga ut honom/märket… då kan han ju inte lura fler vindsurfare.

vems ”sida” står du på egentligen? Snubben/märket har ju blåst dig och kommer att blåsa fler om du inte säger nåt…

/feg
-
Tjena
Ja, hur går det? Projektet har legat på is
Det har varit skidåkning osv för min del så jag vet inte riktigt, men det är bra att du påminde mig. Det är nog dags att kolla med killen som kanske kan hjälpa mig med medarna och breddningen.Dina bilder är mycket uppskattade, extremt snyggt.

Jag tror de kommer väl till pass för att få killen som ska hjälpa mig att visualisera slutresultatet.– Varför är ett med-truck-med par bredare än de andra?
– Är det bredare paret det bakre?
– Är vinkeljärnet under det bredare paret nödvändigt, det är ju snyggare utan?
– Varför har du bara ”stag” i bak på medarna och inte även i fram?Angående isläget så ska det enligt hörsägen vara riktiga blåisar på norra björkfjärden (vattnet utanför Bålsta mot sthlm hållet) med enstaka ”genomfrysta” snöhögar. Vikingarennet genomfördes även de på perfekta isar vilket gör att Ekoln (Uppsala), Sigtuna fjärden, Ryssviken osv hela vägen in till Sthlm bör vara bra.
Varför inte köra på Riddarfjärden…
/feg
-
Tjena.
Kul att du fick en lyckad semester. (drabbades du inte av demonstrationerna och oroligheterna eller var det bara i Caracas?)Nyfikenheten från min sida är stor, så om du orkar svara på frågor så är jag tacksam.
– Hur länge var du borta?
– Vad kostade resan, var det bara resa eller resa och boende?
– Var i El Yaque bodde du, nära nåt center?
– Vad kostar det att leva i El Yaque med käk osv?
– Hur mycket segling fick du och i vilka vind- och vågförhållanden?
– Om du hyrde prylar: Vilket center, till vilket pris, servicenivå, skick på grejjer osv?Jag är optimist så jag tror att du orkar svara och tackar därför på förhand. Tack, tack.
mvh /feg
Ps 1:
Förra Julledigheten var vi på väg till Cabarete men fegade ur pga rykten om vindstatestiken och i år bidde det heller ingen (pga pengar och allmän obeslutsamhet denna gång) så suget kommer att vara ännu större till nästa år… DÅ SKA JAG RESA!!! (om jag så måste göra det själv…)PS 2: Föresten. Hur var julfirandet? Gick det att slippa undan det eller är det lika påfrestande som här hemma?
-
samma lika på mälaren… fin is men gömd under snö… vafan pysslar metrologerna med?

/feg
-
Så du planerar att nå din utvecklingspeak vi 66års ålder?
Själv har jag nått min peak och är på väg utför med en hissnande fart. Jag hörde nån gång att man skulle leva fort och dö ung… jag misslyckades med båda genom att häcka här på konfen.JAG VILL HA VIND, VÄRME, SOMMAR OCH SOL!!!
/feg
-
Om jag fick göra om skulle jag inte köpa Alive…
Jävla MTV-klippning bara. Dålig musik och framförallt dåligt ljud. Varför köpa film på DVD när ljudet suger… mitt i någon av filmerna, jag tror att det är Goya rullen blir det monoljud för att sedan åter bli stereo 5 minuter senare.
De korta intervjusekvenserna sög de med, inget sammanhang och totalt intetsägande.

Visst är det skönt att kolla på WS-filmer nu när abstinensen dominerar livet, men rullarna borde fan hålla högre kvalitet för de feta pengar man betalar…

/feg
-
tjena
Mina planer på eget bygge ligger kvar. Så, nej, jag känner inget sug att köpan nåt i slutet av januari.
Om jag inte lyckas att fixa till nåt nu själv kanske ett sug uppstår senare men då hör jag kanske av mig.
Tackar ändå för erbjudandet.Men nu när jag ändå har dig på tråden så måste jag fråga igen. Har du gjort dina medar själv? Om så är fallet hur gjorde du vid slipning av medarna, använde nån slags jig, sköt från höften, eller vad?
/feg
