

filip_n
Forumsvar skapade
-
http://www.frs.es/eng/index.htm
Det finns säkert fler företag som ordnar resor över sundet, men detta måste vara det dyraste. Resorna över är enkel resa, så dubbla alla priser. Vi åkte med folkabuss förra året, så det blev 240 euro. Kunde kanske ha chansat med annan biljett, men det gjorde vi ej. Maila o fråga företaget om vilket pris som gäller för just din bil.
(eller leta efter andra rederier, borde finnas på algeciras o tarifas turistbyråhemsidor).
Beträffande flygpriser har jag inte en aning, men det finns ju diverse företag att höra sig runt hos. Står det inget om detta tidigare i denna tråd?
Hur det är att köpa bil där nere vet jag heller ingenting om, men är tveksam till att där finns något större utbud.Att ta in bilen kostar inget, men det finns diverse frilanserande gubbar i Tanger som gärna hjälper till att fixa dina passtämplar. Och då menar jag GÄRNA (och sen vill ha deg för det)!
Vi roadtrippade, så en sträckkörningstid kan jag inte uppskatta. Det kan variera stort beroende på vägval och om ni ska stanna o campa varje kväll eller sträckköra. Vår VW transporter från 89 höll åtminstone den 1000-milaresan utan probs (och bilen har gått 17000 mil totalt). Kolla olja och kylarvatten med jämna mellanrum är dock ett hett tips.
Annars hänvisar jag till vad som nämnts tidigare i denna tråden, samt till de länkar som angvits för där står det mycket läsvärt. -
Ska du köra bil från södra Sverige till norra Marocko så har du en nätt sträcka på ca 350 mil att avverka (räknat från Ängelholm där jag bor till Tanger, enkel resa givetvis). Det finns en alldeles utmärkt sida att nyttja sig av för att planera sin resa. http://www.viamichelin.com/viamichelin/gbr/dyn/controller/HomePage;jsessionid=0000GB5CJZFRTQFE4OALPDYWLUY+ul2nphls Här kan du skriva in varifrån du skall åka, till vart du ska, så räknar sidan ganska smidigt ut vägen till dig. Tror att guiden bara fungerar i europa, så välj Tarifa som slutmål.
Du kan t ex välja om den ska räkna ut snabbaste, kortaste eller billigaste vägen. I Frankrike finns det bra vägar bredvid de peage-belagda motorvägarna, men de är ju inte de snabbaste. I Spanien kan jag inte komma ihåg att vi betalade en enda slant för motorvägsfarten.Om du inte har för avsikt att göra några stopp på vägen ner, och beroende på hur många ni är i bilen, så vette sjutton om det inte lönar sig att ta flyget ner. Betänk att Sverige – kontinenten kostnaden ligger på ca 1000:- ToR och sedan tillkommer båtturen Spanien – Marocko. Här nere kan du välja antingen Algeciras – Ceuta/Tanger eller Tarifa-Tanger. Förra våren begagnade jag mig av den senare överfarten. Den var svindyr (katamaran som tar 45 minuter över istället för 3 timmar), och när vi skulle tillbaka till Europa så var katamaranen sönder (det fick vi reda på 3 timmar efter utsatt avgångstid) och vi fick ta en vanlig sleten färja tillbaka. 5 timmar o 15 minuter ”sena” tillbaka. För detta besvär fick vi € 0 – ARN existerar ICKE i Spanien. Däremot hotade gubben färjebiljettgubben oss med polis för att vi klagade. Beroende på vart i Marocko du sedan ska så har du ytterligare x mil kvar att köra när du väl rullat av färjan.
Är det dock så att du är sugen på att besöka diverse ställen längs vägen ner, så blir ju bilen ett ganska klockrent alternativ. Europa har ett par fina spots på vägen, och billigare surfprylar än de i franska Leucate har jag aldrig sett.
Har själv för avsikt att rulla ner mot Marocko med ett par polare i slutet av juni för att surfa nån månad, och det blir med största sannolikhet gaaaanska så najs. Vi ses i Marocko!
-
Hej!
Jag är verkligen ingen expert vad det gäller folkabussar, men jag tänkte dela med mig lite av mina erfarenheter.Tillsammans med två polare köpte jag en Transporter -89, 4-växlad härom hösten. Syftet med den var en vintersäsong i alperna, samt surfexkursioner efterföljande somrar. Vi lade upp tio tusen, och då hade bilen gått nästan 15 000 mil. När man köper bilar som har ett par år på nacken, är det ofta något fel på dem (stort eller litet), så därför är det bra om du känner någon bilkunnig person som kan hjälpa dig att byta delar och emcka, för att lämna in bilen på verkstad brukar bli dyrt.
Vår bil rullade bra som attan både i bergen, på autobahn, runt i europa (södra spanien, protugal, södra frankrike) och marocko. Inga som helst problem förutom att den sörplar en hel del olja. Vår bil hade gått närmre 3000 mil utan några större reparationer då den förra månaden blev snodd i frankrike. Har inte hört ett skit från den långsamma franska lurendrejeripolisen, så vår ömma hjärtevän står säkert övergiven i något skumt industrimoråde i skrivande stund.
Inga som helst problem som stadsbil (Rom, Barcelona, Lissabon, Bilbao etc). Det skulle i sådna fall vara något parkeringshus som har lågt till taket.Ska ni ut och handla bil, så kolla saker som att växlarna inte hoppar ur när man släpper upp kopplingen snabbt. Listor för typiska fel finns att hitta om du söker på nätet.
Att ta med någon bilkunnig som kan se över presumtivt bilköp kan vara en god idé. Lycka till med bilköpet – jag ångrade aldrig vårt köp, och skullle gärna ha en ny.P.S Man kan aldrig sova 6 gossar liggande (förvisso med god vilja) i en 245:a!