filipl
Forumsvar skapade
-
Här kommer en bild på vad jag tror är ett av Stockholms absolut bästa speedställen, det ligger i närheten av mitt sommarställe på Nämdö i Stockholms skärgård.
Mellan Krokholmsgrunden och Skärvassa kan det vara nästan helt platt vatten på en sträcka av ett par hundra meter vid stark vind från SSV. Jag seglade där för två tre somrar sedan med en lånad GPS och det var då som jag började intressera mig för lite för speed.
Jag seglade med ”helt fel” grejer, ett 8.0 no-cam freeride-segel från 2000, en 70 cm bred AHD Free Diamond freeride bräda och en biffig 44 cm freeride fena, ändå kom jag upp i 27,8 knop där. Med rätt grejer borde det kunna gå rätt mycket fortare där, skall bli kul att se i sommar nu när jag har nyare grejer!
Filip
-
Det var inte dåligt att vara snabbast på alla de ställena Per!
Det finns faktiskt ett ställe där jag, hör och häpna :), är snabbast i Stockholmstrakten, nämligen mellan Nämdö och den lilla ön Nästholmen väster om Nämdö, med den imponerande farten av 29,3 knop 🙂
Det är för övrigt ett ställe som nog passar utmärkt för ”Alpha-racing”, på en sträcka av ca 200 m är det mycket platt vatten även vid hård vind.
Filip
-
Hur mycket anser ni att man måste falla av från halvvind för att det skall börja gå fort (30 knop +)?
10, 15, 20, 30 grader eller mer?
Jag tycker att det är svårt att avgöra hur mycket jag faller av från halvvind och om det är optimalt eller inte. Det blir liksom svårare att avgöra varifrån vinden kommer så fort man börjar se vindens krusningar på vattnet aningen bakifrån.
Filip
-
@getwet 451751 wrote:
Det är ganska stor (eller mycket) skillnad på ett fullrace kontra Freeride/våg segel. Precis som Anders påpekar så känns det som att åka in i en vägg där det bara tar slut. Man känner trycket i riggen och undrar varför det inte går fortare, det är där fullrace seglen kommer till sin rätt. Dom fortsätter att leverera ytterligare fart istället för att bromsa upp.
Vilka designfaktorer är det som gör att ett racesegel fortsätter att gå snabbare när freerideseglet tar stopp?
Beror på att raceseglet, genom den ökade stabiliteten som cambrarna ger, behåller sin profil och fortsätter att vara aerodynamiskt effektivt även när det blåser rejält? Något mer?
Även ett freeridesegel utan cambers bör väl kunna vara hyfsat snabbt under förutsättning att det är ”profilstabilt”? Jag tänker bland annat på mina egna freeride/freeracesegel, Sailworks Hucker, som enligt Sailworks är sytt med ovanligt mycket ”inbyggd spänning” (eller vad man bör kalla det). Det behåller alltså, efter vad jag förstår, sin profil förhållandevis väl om man jämför med andra segel utan cambers.
Filip
-
Jag åker hemifrån vid 10.30 tiden imorgon, det lutar mot Dalarö, mer vind och mindre regn där än vid Fituna enligt windguru.
Någon annan som skall ut?
Filip
-
@argulander 450265 wrote:
S-SSV är idealriktning vid Fituna. Dessutom är det risk att det läar där man brukar starta vid Askfatshamnen,Dalarö om det blir ren S. Fördelen med Dalarö är att det är mer ”safe” för vintersurf, man driver snabbt iland om något skulle krångla. Dessutom ser det fn ut på Windguru som det skulle blåsa en aning mer vid Dalarö, vilket naturligtvis talar för det stället. Håller med Get wet om att man får vänta och se vilket som blir bäst. Blir det rak syd håller jag nog ändå på Fituna.
Klas
tack,
Filip
-
@Klang 450237 wrote:
Någon aning när GT31 kommer?
Jag gissar att den inte kommer ut innan sommaren, och då lär man få problem både på Haga och i Lomma (F2 speed challenge) om man inte fixar en GT11 tills dess…
Dock har vi diskuterat (jag och Gustav) som hastigast att ha en ”Amatör klass” för ägare av foretrex och andra GPS:er (som under 2007 varit godkända av GPSS). Och en ”Pro klass” för GT11 ägare. Dessa klasser kör samtidigt med vinnare koras separat. Det är inget bestämt, men jag gissar att det skulle uppskattas av amatörerna som bara kör på kul.
Vi får väl acceptera att det kommer att hända mycket på GPS fronten nu de kommande åren och att det säkert kan komma ytterliggare instrument som blir tvingande för motsvarande ”pro-klass”.
Har ni funderat på att ha en amatörklass inom speed för dem som inte seglar med ”rena” race-eller slalomgrejer?
Jag tror att många, däribland jag själv, tycker att det är kul att köra fort och gärna skulle vilja vara med och tävla, men av olika skäl inte vill ”löpa hela linan ut” och köpa rena race/slalom-grejer, och av det skälet avstår från att börja tävla.
T ex skulle man inom amatörklassen kunna ha begränsningen att seglet får ha max två cambers, men ingen begränsning vad gäller brädvalet. Detta känns för mig som en helt okej skiljelinje mellan en ”pro-klass” och en ”amatör-klass” (de flesta race- och slalomsegel har väl tre eller fler cambers?), och som mer motiverat än att uppdelningen mellan en pro- och amatörklass skall bero på vilken GPS man använder.
Om en sådan amatörklass fanns tror jag att det skulle kunna skapa ett större intresse för speed på sikt. Att ta steget att börja tävla i en sådan amatörklass känns inte så stort (i vart fall inte för mig själv). Att däremot ta steget och börja tävla i en pro-klass och köpa den utrsutning som krävs, känns rätt så rejält. Införandet av en sådan amatörklass skulle ju också ligga i linje med tankarna bakom införandet av den nya ”long-distance”-klassen, alltså bland annat att öka intresset för windsurfing i stort.
Filip
-
Jag seglar gärna på söndag eftermiddag, om jag får barnvakt.
Är Fituna bättre än Dalarö vid vind mellan S och SSV? På vilka sätt?
Filip
-
@Jester 448757 wrote:
Benke: Grattis till bra tider!
TB: Du är ute o cyklar lite ang chipsetten här. Ja, det är samma chip i Gecko/Foretrex som i Amaryllo, men problemet är att Garmin räknar ute en position som löagras i enhetens minne, och detta med ganska låg noggrannhet. Amaryllo lagrar istället dom mätvärden som chippet hämtar från satelliterna, och låter sedan GPS-programmen i våra datorer beräkna med bra mycket bättrwe noggrannhet.
Och Sirf Star III innebär ingen större förändring vad det gäller noggrannheten, utan kolla fäljande som jag hittade vid en snabb googling (http://www.gpslodge.com/archives/004566.php):Alla dom punkterna är bra, men påverkar inte noggrannheten något (iaf inte ute på vattnet, möjligtvis om man är ute i en extrem regnskur).
Är de värden som man får fram direkt i displayen på Amaryllon (maxvärde och senaste 10-sekunders-reporna) desamma som de värden man får fram om man tankar över informationen till dator?
Alltså: om man inte tänker lägga upp en session på GPSS så behöver man väl inte analysera resultatet i dator?
Filip
-
@getwet 448140 wrote:
Bjornen har kapacitet att bli riktigt snabb i framtiden, han ska inte nöja sig med med junk!
Behövs inga extra liter för att ta sig hem, ska man åka fort så gäller det att ladda. Är man osäker kliver man på en större planka, ladda nu Bjornen, du har en Norrlännings envishet och det kommer att ge resultat. Jag har sett dig från början och kan bara konstatera att du är på G! Några resor till TT och HP så är valet enkelt:wink:
Jag tycker också att det är kul att följa din speedsatsning Björn, så jag köper argumenten ovan också för den delen!
Filip
-
Eftersom du seglar mycket vintertid kan det ju vara en idé att ha lite reservvolym så att du känner dig säker även när du seglar vid andra ställen än Dalarö.
Med min fenväska väger jag ca 82 kg och min lilla Hawk (93 liter) ger mig så pass mycket reservvolym att jag känner mig säker på den även om vinden skulle mojna så pass mycket att jag inte kan vatttenstarta. Jag kan dra rigg och ”guppa” hemåt nätt och jämt.
Därför, och eftersom en större bräda har en tendens att bli seglad på oftare än en mindre, tycker jag att du skall satsa på 87 liters Isonicen istället för 80 litaren.
87 litaren kan väl ta även 7.2 seglet utan problem vilket är ytterligare en fördel?
Filip
-
Tack för alla snabba svar och tack Martin, jag har skickat ett privat meddelande till dig.
mvh
Filip
-
@Svenne 447186 wrote:
Om ytskicktet har sprickor brukar skadorna i laminatet oftast vara längre, nånstans mellan 2 och 3 gånger längre beroende på hur hård smällen var och vad det är för ytskikt. Det spricker inte upp någon annanstans om du har lagat (hur du nu har lagat…) men det kan ta in vatten. Långsamt men säkert.
Jag uppfattade dock inte din skada som värre än en liten ding, så det är säkert inget att oroa sig för.Tack för råden Svenne, jag uppskattar dem mycket, eftersom jag inte har någon vidare erfarenhet av skador på brädor.
En fundering, dum kanske:
Vad menar du med ”…men det kan ta in vatten. Långsamt men säkert.” – Det kan väl inte ta in vatten om lagningen är okej gjord, eller…?
Lagningen gjorde jag genom att spackla på ”surflagnings-epoxi” (ca 1 mm tjockt), som jag bara tänkte sandpappra och sedan måla över. Ingen väv eller så.
Bör jag göra lagningen på något annat sätt istället?
Har du tips på någon i Stockholmsområdet som kan göra det mer proffsigt?
Du själv kanske?
mvh
Filip
-
@Svenne 447166 wrote:
Finns inte så mycket att säga, antingen är nosen tappad i backen eller så är det kastfall. Att gissa sig fram till storleken på skadan är inte heller något bra, men du har ju redan lagat den så jag ser inte problemet… 🙂
Jag har inte så stor efarenhet av vad en skada i nosen, efter t ex ett kastfall, kan ställa till med ”efteråt”. Det som jag frågar mig (oroar mig för) är om skadan ”senare” kan visa sig större än vad jag först trodde, t ex genom att nosen plötsligt spricker upp någon annanstans, i närheten av lagningen.
Eller bör jag kunna känna mig lugn nu när jag har lagat den synliga skadan? (alltid deppigt när man får en skada på en ny bräda!).
Filip
-
Svenne:
Du verkar ha erfarenhet av att reparera brädor, så jag passar på att fråga dig vad du tror om själva skadan.
”Skadan” består av ett antal små sprickor, 3-10 mm långa, som ligger i närheten av varandra vid vänstra sidan strax bakom nosen.
Sprickorna syns bara om man tittar efter mycket noggrannt på nära håll, och de känns (nätt och jämt) om man drar nageln över dem. Då märker man att sprickorna känns som mycket små utbuktningar. De ser ut som svaga blyertssträck. Ingen spricka är öppen så att man ser in genom den. (Jag har inget foto, eftersom jag redan spacklat över med Epoxi.) Det finns ingen större inbuktning i närheten av sprickorna, som från ett kastfall.
Hur skadan uppstod vet jag inte, det hände tyvärr när jag lånade ut brädan i fredags, och jag upptäckte det först när jag kom hem.
Går det, med ledning av min beskrivning, att säga om skadan är allvarlig eller inte? Tror du att skadan bara ligger i det yttre skiktet?
Något för CSI-windsurfing:)
Filip
