 
						 
			filipl
Forumsvar skapade
- 
Klang;554318 wrote:Tänkte jag skulle hjälpa till och spekulera lite nu så här efter nubben…Det har ju diskuterats att en lättare seglare skall ha en mjukare mast. Om jag inte förstått det fel så handlar ju allt om att man skall kunna stå kvar i en stabil position även när det tutar i, en mjuk mast gör det lättare att stå kvar för oss lättviktare. Möjligt att en mjuk bom har samma effekt, d.v.s plockar lite av kraften i en vindby. Men om man har kraft att skjuta ner detta i brädan så är det väl bättre. Kan även tänka mig att seglets buk flyttar sig p.g.a. av att bommen flexar, och det är ju inte bra för stabiliteten. Brukar du köra överiggad Fredrik? Skillnaden med en kolbom borde vara som störst då… och inte i lättare vindar… Din kommentar om att byta din X9 490 mot en X6, rakt över, lät väldigt intressant förresten 😉 Norths nya iFrontbeslag är ju tänkt att komma tillrätta med den problematik som Klang tar upp, och som diskuteras i tråden, bommen skall alltså behålla sin längd och styvhet oavsett vindstyrka, men kan ställas in så att bomrören flexar ”vertikalt” (upp och ned) olika mycket beroende på framförallt om vattnet är choppigt (mycket flex) eller om man kör på platt vatten med stort segel (lite flex). IFront-beslaget finns på allt ifrån Silver Line (aluminium, ca 2 000 kr) upp till Platinum line (full-carbon ca 7 500 kr). Se http://www.north-windsurf.com/en/booms/Overview Är själv sugen på dessa bommar, eftersom jag är mycket nöjd med mina nuvarande Silver-line-bommar. Någon som har provat Norths nya bommar? Synpunkter? Själv är jag osäker på om jag skall satsa på ren aluminium (sliver line), gold (aluminium men med bakstycke i carbon), eller Platinum (helt i carbon). Vad kan jag förvänta mig för fördelar med respektive steg uppåt i pris? (jag kommer att köra med 180-230 cm, ofta men inte alltid med full förängning till 230 cm). Ytterligare en fråga som jag funderat på är säkerhetsaspekten. Jag har under 25 år aldrig seglat av en bom, får sällan kastfall, men seglar också på vintern och då vill jag ha den säkraste bommen. Är en bom helt i kol att föredra i så fall? Filip 
- 
Stort grattis! (Se PM (privat meddelande) också) Filip 
- 
Jag seglar mycket på Nämöfjärden, det är mitt ”huvudspot”, och jag har aldrig fått intrycket att det skulle blåsa mer i Stavsnäs än på Nämdöfjärden i övrigt, t ex vid Björkvik, trots att det kanske ”borde” göra det enligt kartan. Däremot finns det en del andra fina ställen på Nämdöfjärden, bland annat med platttvatten, där vinden förstärks genom tratteffekter och liknande. Dessa ställen, mina ”privata” :), når man dock ej så lätt från Björkvik och ställena på fastlandet. Filip 
- 
LarsD;555514 wrote:Primärt är det plattvatten och storm (samtidigt) vi saknar …Skall försöka ordna det…avstängningen har ännu inte trätt ikraft verkar det som… Filip 
- 
mfagerlund;555524 wrote:Har du uppmärksammat den här tråden?#1 
 Erik Loots
 FrämlingReg.datum: Jun 2009 
 Inlägg: 1
 Aloha Power: 0
 Select / Neilpryde gear (speed/slalom)
 
 It was a bit hard to come though the swedish registering of this forum. But hey I learned yellow=gul . I have got some very good speedsurfing/ slalom gear for sale.Select hydrofoils (sizes 23-43cm) models: 
 SL7 (2008)
 SL9 (2009)
 S07 (2008)
 S07 Speed (2008)
 Caspar Speed pro-serie (2009)
 Caspar Speed elite serie (2009)Neilpryde: 
 RS:Racing evo1 6.2
 RS:Racing evo1 6.7
 X9 430 wave (0.5 year old)More info/prices/photo’s CHECK Speedsurfingblog: 
 http://www.speedsurfingblog.com/search/label/for%20saleTack, Någon som har träffat honom? Han bor i Nederländerna gissar jag? Är han pålitlig? Filip 
- 
surfan;555466 wrote:från o med nu är du det [Argument för hävande av avstängningen: En förmildrande omständighet bör väl kunna vara att inlägget gjordes i ett gott syfte, att hjälpa speedare att kanske finna kärleken?:) Filip 
- 
Tacksam förresten för att ni överhuvudtaget svarar på mina frågor, och att jag inte är avstängd från speed-forumet, efter mitt inlägg (nr 35) i denna tråd:) [ame=”http://0108dev.surfzone.se/forum/showthread.php?t=66555″]Komplett vindsurfande singelman sökes.. – http://www.Surfzone.se[/ame%5D Filip 
- 
tobhed;555413 wrote:Nu har jag ju absolut inget emot Neil Pryde RS:Racing (kör ju såna själv), men varför plötsligt ett sånt otroligt intresse just för ett sånt segel?Hej, Jag har bara camberlösa segel, men gillar att segla fort, t ex tänkte jag försöka ta mig in bland (de svenska) topplaceringarna på ”timmen,” och tycker att Long Distance är kul. Däremot kommer jag nog inte att satsa ”fullt ut” och skaffa slalombräda och racingsegel för att kunna hävda mig på Speed-challenge tävlingarna. Jag seglar Sailworks Hucker (6.6, 5.6, 4.8 och 4.2), som är ett camberlöst segel, men som trots att det saknar cambers har nästan samma stabilitet som ett cambersegel genom ovanligt stark inbyggd ”spänning” i seglet. Sailworks Hucker är känt för att vara snabbt och det har seglats över 40 knop med Hucker-seglen. Jag gillar de seglen så mycket att jag inte vill gå över till rena slalomsegel eller racingsegel, det jag gillar mest är det sk ”Huckerrycket”, genom att seglet twistar ovanligt lite känns det som att varenda vindby förvandlas till effektiv framåtkraft, istället för att seglet twistar ut. Känns lite som skillnaden mellan att köra en manuellt växlad bil (Hucker seglen) och en bil med automatlåda (”vanliga” camber segel som twistar mycket). Seglingen blir klart mer adrenalinfylld, även om man inte har riktigt samma kontroll som med ett cambersegel. Men som komplement till Hucker seglen, för att kunna prestera en bra fart på ”timmen” och för att kunna behålla stabiliteten i ”toköverriggade” förhållanden, tänkte jag skaffa mig ett slalom/racingsegel, ca 6.2 kvm. Anledningen till att jag frågar efter just RS-segeln är att det är de som jag har läst mest om och de verkar också dyka upp begagnade rätt ofta. Någon som har tips om något annat segel (märke) som inte är lika ”mastkänsligt”? Filip 
- 
Är RS Slalom mindre mastkänsliga än RS Racing?, jag har i bakhuvudet att det någonstans på nätet skall finnas någon kompatibilitetsförteckning (RS Racing/Slalom vs olika master), men jag kanske bara har fått för mig det. Någon som vet? P Malmkvist: Jag kör Fanatics Hawk brädor, och de är väl lite åt Freerace-slalom-hållet, ganska snabba och ligger som du säger ”högt” i vattnet och seglar ”fritt”. Några fler tankar om kompatibliteten mina brädor/RS-seglen? Någon som har lust att beskriva skillnaden mellan RS-Racing/RS-Slalom? Tack för svaren, Filip 
- 
Hur pass mastkänsliga är RS Racing? Jag kommer att köra med en Sailworks Speedstick (100% carbon), jag tror att det i princip är samma mast som Powerex. Om främsta registret för min del blir 9-15 m/s, tycker ni 6.2 är bättre än 6.7 då? (75 kg, hyfsat stark). Surfan: Jag läste tyska Surfs recension av RS Racing Evo 2, och de var lyriska. Skillnaden mellan Evo 1 och Evo 2 är alltså ganska stor? Tror ni Evo 2 (6.2) kommer dyka upp begagnade nästa säsong, eller behåller folk dem? Tack för svaren! Filip 
- 
Var skulle ni säga att gränsen ”uppåt” går för ett RS Racing 6.7 kvm, om man ”bara” väger 75 kg, men är hyfsat stark?, ca 14 m/s? Tacksam för uppskattningar/gissningar om detta! Filip 
- 
Musmagneten;554674 wrote:filipl;554668 wrote:Härlig tråd detta… 😉
 Har träffat dig också filip. Ingen regning kväll men kväll var det dock vill jag minnas. Min kollega Danne kollade (och köpte) antagligen samma utrustning som allas våran affärskvinna littered prutade så stenhårt på. Jag kvalar inte heller in på någon av kriterierna men är såsom många andra nyfiken på denna kvinna… Känner jag dig rätt skulle du väl inte vara främmande för att leverera en litet mer detaljerad beskrivning på henne, utan att röja hennes identitet såklart… Shoot!Hej, Som jag sade, diskretion är en hederssak, men jag tror att om du frågar henne, så får du kanske veta mer. Filip 
- 
@littlered 554682 wrote: filipl;554668 wrote:Först förstod jag inte vem du var, men när det gick upp för mig blev det ganska roligt.”For the rec. Filip är både musklig och stilig! Ta för er stockholmskor!!” Vi fick helt klart uppmärksamhet båda två, även om ingen, ännu, i skrivande stund, har tagit för sig av mig. Jag väntar med viss oro på vad som skall hända, nu när du har anropat alla Stockholmskor:) Filip 
- 
Jester;554464 wrote:Hon ville ju inte ha några cambers… 😀 Så jag blir diskad där… Även Micke 🙂Littlered, ett tips: Jag kör visserligen utan cambers, men de flesta män över 40 tycks behöva cambers, titta 
 t ex på Speedchallenge-gänget, ungefär som äldre män kan behöva käpp:)Så skippa kravet på camberlöst! Nu skall jag inte skriva mer på ett tag! Filip 
- 
Knatte;554631 wrote:filipl;554629 wrote:Jag tänkte inte direkt på någons inlägg eller svar. Men jag tror att många kan vara tveksamma att nappa ”öppet” på en sådan ide, även om man skulle vara intresserad pga misstanken att det bara är ett skämt.Sedan håller jag med om att vissa svar på enkla frågor/inlägg inte är så genomtänkta att säkert gör att vissa undviker att fråga igen eller försöker ta frågorna via PM istället..  Jag kan personligen gå i god för att Littlered finns i verkligheten och för att hon ser många år yngre ut än sin påstådda ålder:) Filip 

 
								
