filipl
Forumsvar skapade
-
@Andreas T 481798 wrote:
Det kanske beror lite på vad man har för bräda. Har kört en *board 155:a under flera år och den var rätt spännande att köra på slörarna. Den ville gärna suga fast lite i ikappåkta vågor ibland, vilket gav många woaa-aaa-upplevelser, som kunde ha slutat med kastfall. Har nu en 159, och den är jättesnäll på slören. Bara att tuta och köra.
Jag tycker att halvvind är tungt. Undviker helst halvvind om det inte är väldigt lätt vind.
Jag funderar också på att skaffa mig en formula, men vill kunna segla halvvind bekvämt. Var någonstans (m/s) går gränsen för när halvvind inte längre är kul? (väger 78 kg och kommer köra med segel runt 10 kvm).
Filip
-
Kan man stoppa stålbitarna på bilden i mastfotskasetten och låsa fast brädan på det sättet?
Filip
-
@Rasmus_W 480754 wrote:
Om man ändå håller på och kör en massa tunga övningar på gymmet så är en av de enklaste metoderna att helt enkelt vägra använda dragremmar. Gör man t.ex. ett set marklyft med mycket vikt på stången så får underarmarna jobba hårt, har man sen hantelrodd, chins, latsdrag och en massa andra övningar som går ut på att dra med underarmen ungefär i dragriktningen så kommer underarmarna få jobba mer eller mindre statiskt under nästan hela träningspasset.
Sen har jag såklart en gyroboll i metall. Nästan tung nog att funka som hantel, och att sätta rejäl fart på rotorn ger mjölksyra nästan bums.
Tack för tipsen!
Vad är en gyroboll, var köper man en sådan?
Filip
-
Någon som har tips om sätt att träna underarmarna på?
Det jag själv kört, och tänker köra, är underarmscurls med skivstång och handklämma där jag gör mycket långsamma repititioner med alltså ganska statisk belastning.
Filip
-
Tack för tipsen!
Det är svårt att veta hur mycket vatten brädan kan ha tagit in, men skadan är så liten så jag skulle gisssa på högst någon eller ett par deciliter vatten.
Jag har möjlighet att lägga den i bilen som står parkerad på ”säker” plats, men tyvärr kan jag inte vädra ur bilen mer än någon gång per vecka.
Är bilen i så fall ändå ett bättre alternativ än att ha den inomhus i 20-gradig värme tror ni?
Bär jag lämna en 3 mm springa i två av bilfönstren, är god cirkulation mao viktigt?
Filip
-
@surfen 480206 wrote:
Själv så laddar jag med kaffe och digestive kan inte tänka mig att slita ut kroppen med löpning eller Gym. Fast jag inte tränar så är jag ute längre än dom flesta på vattnet. I dag blev det 6timmar med en kaffe paus på 15minuter. I morgon blir det kusten med 10-13m/s surfing hoppas på 5-6timmar då med, men tyvärr så lägger sig väl vinden runt 13 tiden.
Surfingen räcker bra för mig att hålla mig i trim…
surfenKan man segla så mycket räcker windsurfingen utmärkt som träning.
Själv seglade jag sammanlagt 6 timmar och 20 minuter igår och hade på mig min nyinköpta pulsklocka. Det var intressant att kolla genomsnittspulsen. Under det längsta passet, ca 4 timmar, var jag varken över- eller underriggad, jag seglade mest halvvind och tränade gippar. Genomsnittspulsen låg på 127, vilket för mig är ca 67% av maxpuls, alltså perfekt träning för i första hand fettförbränning, men även för konditionen. Är man överriggad och vattenstartar mycket går pulsen upp rejält vilket ger rätt bra intervallträning.
Filip
-
@andersbq 480175 wrote:
Äh jag har bara en ny bräda en SP95, resten är numera begagnat. Men jag menar med en dåres envishet att man kan segla i +30 med på nästan vad som helst. En smal klassisk vågbräda med ett 5.0 vågsegel och en 23 cm vågfena är marig att komma över 27-28 knop (10 sek). En stubbie med en rak slalomfena med samma segel ger 30-31. Det mariga i detta fall är att hitta en slalomfena med smal profil för US-box. En nyare slalombräda med samma volym, med en bra fena och ett cambersegel 32-35 knop. En freeride/freestylebräda med ett 6-6,5 icke-camber 28-30 oavsett fena.
Samma rigg med en gammal 280 slalombräda från 1988, 27-29 knop.
Allt empiriskt utprovat, av en 90kg, 183 cm gubbe.Det är intressant att höra dina empiriska iakttagelser. Själv seglar jag i Stockholmstrakten och det känns som att den mest begränsande faktorn är avsaknaden av långa sträckor med hyfsat platt vatten.
Hur pass lång sträcka och hur pass platt vatten har du behövt för att komma upp i dessa farter? Jag gissar att du seglat i TT. Hur många knop är rimligt att dra av från dina uppskattade maxfarter om du – hypotetiskt sett – skulle seglat någon annanstans?
Filip
-
Rosen:
Har ni testat 9.5-seglet?
Filip
-
Tack för ett trevligt och välfungerande arrangemang!
Det var kul att se att det gick att delta, med viss konkurrenskraft:), i speedtävlingen med freeridebräda och camberlöst segel.
Tyvärr lade min GPS av efter andra heatet så jag kunde inte fortsätta efter det, men jag ser fram emot nästa års tävling på Haga Park!
Filip
-
Jag och Jan (Jarp) kommer ner sent torsdag kväll och bor på Sandbergen.
Filip
-
@getwet 465110 wrote:
Malmkvist, vi försöker att aldrig resonera om 2 sec eller display värden eftersom dessa är högst osäkra. Många som kört med Garmin foretrex/geko vet att displayvärde och farter i mjukvaran kan skilja markant, ibland över 2knop! Därför resonerar vi bara average inom RTK gruppen och vill gärna att andra gör likadant.
Hur är det, har det förts några diskussioner i RTK-gruppen, eller på GPS-speedsurfing, om att ha alternativa tävlingsformat, t ex genomsnittet av 5 bästa 4-sekunders reporna, för orter, t ex Stockholm, där det är svårt att hitta långa sträckor att köra snabbt på?
Själv hade jag både tur och otur igår. Jag seglade ute på Nämdö-fjärden vid sommarstället på Nämdö. Under förmiddagen blåste det en jämn vind på ca 12-17 m/s och jag körde ute på fjärden rätt så överriggad med mitt 5.6 no-cam-segel.
På eftermiddagen lade sig vinden lite, men det blåste ändå ca 12-15m/s i byarna och jag hade en sträcka på ett par hundra meter där det blev platt vatten. Jag bestämde mig: Nu skall jag äntligen få ett avarage över 30 och jag bytte till min Tectonics F1 fena, och trimmade om seglet för speed. Precis när jag skulle börja speeda upptäcker jag: Batteriet i GT11:an har just lagt av!
Filip
-
Fin guide!
Filip
-
Björkvik brukar fungera.
Filip
-
Eftersom ganska många seglare som inte är vana vid att tävla kommer att delta, vore det bra att i förväg gå ut med tydlig information om väjningsregler vid tävling osv…
Filip
