 
						 
			fnassel
Forumsvar skapade
- 
Som Masse redan noterat, 5,7 funkar bra men med din vikt skulle jag satsa på minst ett litet segel till typ 5,0 och helst ytterligare ett mindre. Det blir så otroligt mycket roligare när man har full kontroll på prylarna och verkligen kan utnytja vågorna! Jag kör själv med mina 87 kg nästal lika mycket med 4,9 som jag kör med 5,6, och jag har inget större för jag tycker inte det behövs. 4,3:an kommer fram kanske 5 gånger om året men det är också dom mest oförglömliga dagarna. 
- 
Han inte se ditt inlägg om Öland. Skall du mest segla där föreslår jag en FSW 80-85 liter singelfena/weed! Jag kör en hel del på öland och alla fenor under tenderar att samla en hel del gräs på sensommaren. 
 Jag har i och för sig beställt weed till den också men inte provat ännu!Jag är själv nere från och med nästa vecka, då kan du få ta en tur och prova på min bräda när det blåser Vi ses. 
- 
Smaken är som baken och du kommer förmodligen få tusen råd så småningom. En del vill ha så liten bräda som möjligt för att få den så livlig/lös som möjligt, själv föredrar jag lite mer volym då jag ofta tar ut vågisen och kör bump n jump, där det är byigt och jävligt! 
 Jag väger personligen 87 kg och har tidigare om åren alltid kört på ca 85 l singelfena. Nu kör jag quad och har då gått upp till 92 l. jag tycker det är en kanonvolym för mig med denna fenuppsättning. jag har kört allt från 5.8 guppasegling till 4,5 toköverriggad och bara haft possitiva upplevelser på den. Jag har hittills aldrig upplevt att jag tycker den är för stor.
 Med dina 77 kg skulle jag rekomendera att gå ner minst en storlek men snåla inte med volymen om du väljer quad, runt 80-85l eller något mindre om du väljer singelfena ca 75-80 l.Skillnaden med den gamla CLS brädan är gigantisk! Dagens brädor är till att börja med anpassade efter dagens segel. kanske var det därför du upplevde att stropparna var felplacerade. Mastfoten brukar bl.a. sitt aldeles för långt fram på de gamla brädorn. De nya brädorna upplever jag som livligare, men ändå full kontroll, i regel mer förlåtande men inte nödvändigtvis snabbare. 
- 
Jag postar några till. 
 Efter Sluskens resa är det svårt att toppa med något men i alla fall.1. Grönhögen 2010. just den här landningen var inte så farlig, en framåt lite senare slutade med 17 stygn i foten. 
 2. Haga park i våras. jag tyckte jag såg någonting glimma på botten?!
 3. jag kunde inte låta bli. (hoppas det är ok?) jag vet inte vem som surfar men den är tagen samma dag 2008 på Torö som min förra post. Undrebar bild i mina ögon.
- 
Den här togs på mig i Oktober 2008, Kärringviken Torö. Det var skaplig höjd på det här hoppet för att vara mig. Sekvensen som följer är på 6 bilder innan jag tar i vattnet. 
 Det var inte många som seglade Stenstranden den dagen, Repekt till de som dock gjorde det!
- 
Jag vet inte om jag sett dig windsurfa någon gång Slusken, men den dag du kommer med liknande bildbevis på dig själv lovar jag att aldrig kommentera huruvida du någonsin fegar ur eller inte! Själv kan jag ju säja att med årens rätt och med 2 spräckta trummhinnor, ett brutet ben, och 17 stygn i foten så börjar hoppen bli lite lägre av någon outgrundlig anledning?! Jag är bara sjukt imponerad och avundsjuk på ungtuppar som Boujmaa (eller vad f…n han heter). Levi med mfl. som helt verkar sakna mina spärrar. Nu har jag inte tid att sitta här och surfa, måste packa brädan. Tänkte slå höjdrekord i Nyköping idag. Lär säkert komma upp på minst 2 meter! 😉 
- 
18,6 meter är sjuuukt högt och inte vilket hopp som helst från Bojan. 
 Jag har själv problem att hoppa från 10:an! Lägg på ett antal meter, lite hård plast i händer och fötter och snurra 2 varv på vägen! fräckt!
 Shit vad jag kände mig gammal nu.
- 
Jag tycker du skall titta på en Quad eller 3 fenor i alla fall. 
 Jag kör Quad sen 2 år tillbaka och gick med mina 87kg upp från singel 86l till Quad 92l. Den har hittills aldrig känts stor i mitt tycke och då har jag kört från 5,7 guppasegling till tokdrag med 4,5 och den känns alltid helt rätt!
 Visst det tar lite fart, men det är det värt då jag i stället har full kontroll.
 Min första känsla när jag klev upp på brädan var att ”varför har man inte bygt brädor så här förr, det är ju så här det skall kännas” och det gäller fortfarande!
 Jag kan inte tala för alla flerfeningar men jag tror det beror på att man kan ha bra tryck på fenorna i mindre vind då man har föhållandevis stor fenarea, vilket ger tidig planing, och när trycket sedan ökar så är fenorna så korta så någon fenplaning blir det aldrig tal om.
- 
Om jag skulle nå upp med min högsta punkt till skenorna på helikoptern så skulle jag tycka det var högt! Tittade på ett klipp med Swift nyligen, han börjar bli riktigt säker och laddar bra hårt! För mycket skitväder här hemma nu. Det måste bli ändring på det så man kommer ut lite på vattnet igen. 
- 
Tycker det ser ut som om helikoptern flyger ganska lågt också! Nästan så att man skulle kunna få en bild på sig själv där man ser ut att vara i helikopterhöjd! 😉 
- 
Filip, Jag tycker det ser ut som om han redan flyttat bak handen för att dra en dubbel framåt innan landningen! 😉 
- 
Härligt, Matchande svart HSM till också! Rockar fett! 
- 
Han måste ha haft halvbra fart in i det hoppet! 
- 
Fegade tyvärr ur när det Snöade. 🙁 
 Borde ha varit perfekt ind och vinkel dock!
- 
Olle och Britt glömmer man inte i första taget! 🙂 
 Världens vänligaste och ödmjuka par!
 Men filmkameran hade jag glömt.
 Hoppas Ni har det underbart. Själv häckar jag ganska mycket på Öland nu för tiden då vi har sommarhus där. Pip till om Ni har vägarna förbi.
 /Mattias

 
								
