fredrikla
Forumsvar skapade
-
Kan tyvärr inte hjälpa till med vad du frågar efter, har aldrig sett bredare skivor. Även om du inte bett om det så tänkte jag tillföra några andra tankar, som du kanske redan tänkt. Kanske hjälper det någon :). Till att börja med kan det vara bra att känna på en plywood, tänker du dig 140 x 150 med 12mm plywood kommer det svaja rejält även utan skarv, speciellt om det ska lastas på den eller om det är en säng. Känns onödigt att gå upp i storlek och beställa specialmått när du kan förstärka snyggt med tex. en aluminiumprofil eller annan regel och skarva en skiva. En sak till, märkte när jag la 12mm plywood som golv i min buss att allt för stora bitar är ett helvete att få på plats, i vissa fall omöjligt. Ska den ligga högre upp än golvet blir det ännu mindre plats att få in den, kan det bli knepigt om den är formad exakt efter bussens bredd.
Om du nu måste ha en skiva över hela tycker jag tipset ovan med dubbla skivor låter bra, dubbel 12mm plywood limmad med skarvarna förskjutna borde bli nog styvt.
-
Borde vara en säker källa kan man tycka.
Kom på en annan sak, när jag frågade i ett annat ärende vilka krav som fanns för personbil klass 2 sa gubben, åk till en husbilsfirma, titta i en husbil. SÅ ska det se ut. (utöver det självklara som redan nämnts, fast kök etc)
Vilka svin. Att ha lite tur när man ringer så man får prata med någon som faktiskt vet, och som är hjälpsam skadar nog inte.
Angående isolering, jag har använt mig av denna
Går att hitta på byggen ”billigt” men går även att köpa på byggvaruhusen, dock ganska dyr men drar inte fukt på samma sätt som lösull. Den går att limma och är sjukt lättarbetad. Är det mindre ytor kanske det blir billigare att köpa liggunderlag.Golvet är isolerat med 10mm eps där korrugeringen bygger som mest, och 10+10 där den bygger som minst. Har dock funderat på att byta den översta 10mm mot en 15mm med spår för 12mm kombipex så man får golvvärme.
Har man möjlighet att välja mellan eps och xps så är valet givet, enda problemet är att tunnaste xps’en jag hittat är 30mm.
-
Även jag har pratat med besiktningsingengörer på bilprovningens support, ni har alla delvis rätt. Han påstod att kravet på lastvägg finns, men inte alltid. Nu kommer jag inte ihåg exakt hur resonemanget gick. Något i stil med att om bilen faktiskt var en transportbil, eller om den var lätt lastbil från fabrik så fanns det inget krav på lastvägg (som i övriga eu).
Ansvaret för lasten ligger på föraren.Detta stämde dock inte för personbilar som registrerats om till lätt lastbil.
Mitt råd är: ring och kolla upp själv, helst flera gånger då alla inte verkar ha koll på exakt vad som gäller. Som det verkar har Bilprovningen ett internt dokument med tolkningar av lagar och regler, som det verkar är det utefter dessa tolkningar gubbarna jobbar. Tolkningen verkar gå att få citerat på telefon om man trugar, men kopior skickas inte.
Ska även nämnas att pga av en jävligt korkad formulering och tolkning i denna så verkar det vara svårt i vissa fall att få en buss utan ståhöjd registrerad som personbil klass 2. Trots att ståhöjd inte är ett krav.
-
Ozkar;635366 wrote:Någon som sugen på att köpa min Helt Nya Wallas 1300 med tillbehör, bud?
Tjenare där. Har ju följt tråden maniskt och blir så klart nyfiken nu på varför du ska sälja värmaren.
-
Det ska finnas en sida på nätet om ett surfbussbygge där det sitter en vedkamin, som jag så klart inte hittar nu. Återkommer om jag snubblar över den.
Jäkligt coolt med vedkamin, dock sjukt opraktiskt då värmen är ojämn och behöver underhållas. Tar även mycket plats då du behöver rätt stora fria utrymmen runt kaminen för att inte sätta eld på saker. Bygger du i en t4 kommer halva bussen vara kamin. Frågan är om ens takhöjden räcker.
Ska du ha en kamin så har tentipi en väldigt lätt och smidig kamin i plåt. Är man lat kan man köpa stora marschaller och trycka in i kaminen, det ska tydligen räcka för att få lite värme i ett större tält.
http://tentipi.com/index.php?id=153
Annars är ju heatpal ett smidigt alternativ om du inte vill ha en riktig husbil/bil/båtvärmare.
-
Alltså nu börjar det likna något Ozkar! Jag gillar att du verkligen går in för det här bygget, frågar om värmare och några dagar senare har du en ny Wallas. Jag har märkt att det snabbt blir dyrt när jag har handlat prylar till mitt bygge, och det är skönt att se att jag inte är ensam som vill ha bra saker, har även tänkt precis som du. Dagen jag säljer bilen har jag kvar grejerna och monterar i en nyare bil, eller säljer separat.
Angående Hjertmans så har dom bra rabattvillkor, handlar man för över 15000kr får man 15% rabatt förutom på N-märkta varor. Handlar man för mer ska man tydligen begära offert så det kanske blir ännu bättre rabatt, och 15000kr är man snabbt uppe i har jag märkt. Räcker ju bara till solceller, regulator och batteriladdare te.x
Det är jäkligt inspirerande att följa bygget, varje gång det blir en uppdatering blir jag mer motiverad och känner lite press då du har så jäkla högt byggtempo 🙂
-
Ozkar;614696 wrote:Funderar på båtvärmare nu det är nog gött och ha till hösten:) husvgns eller båtvärmre är de liknade produkter eller??
//ozkar
I princip, men ändå inte. Gasolvärmare, typ Truma är inte så strömsnåla som man kan tro. Värmare har nämnts tidigare på forumet och det har pratats en del om Wallas fotogenvärmare för båtar. Strömsnåla och använder obetydlig mängd bränsle.
Vill du slå på stora trumman så finns det en riktigt fet pryl som kostar några månadslöner. Webasto Dual-Top som värmer både luften i bilen och har en varmvattenberedare på 11 liter. Går att dessutom att montera under bilen. Drömma går ju 🙂
http://www.webasto-outdoors.com/heating/dual-top/dualtop-rha-102.htmlNågon frågade om skiljerelä, ctek har en produkt som jag funderar på att montera i min surfbuss som fyller denna funktion, och lite till.
D250s heter den, ett skiljerelä med DC/DC-konverter som transformerar upp strömmen till rätt laddspänning och som laddar batterierna med cteks laddkurva. Har man solcellspaneler så kan det vara värt att vänta, Ctek släpper snart en D250s Dual som har en extra ingång, dvs en ingång för ström från generatorn och en ingång från solcellspaneler eller liknande. Man behöver heller inte oroa sig lika mycket för spänningsfall med denna, så man slipper dra centimetertjocka kablar för att kunna ladda batteriet fullt.
http://samst.se/?p=360
http://www.ctek.com/PDF/D250S_Flyer_UK_low.pdfKanske en aning dyrt och overkill till en surfbuss.
-
Nästan så jag kommenterar lite väl mycket, men sjukt bra blev det med laminatet!
-
Ozkar;613595 wrote:Hehe fredrikla det bara sätta igår det är lätt å det slukar knappt några timmar ett sådant här bygge 😉 men nu säger jag bara att nu är de laminerat och klart, bra blev det med. Skivorna ligger i bilen ska bara slipa kant å döva den lite mera med fräsen efter det är det att lacka eke kanten och montera ihop det 🙂
Ps: får se om jag jobber på de idag för det blåser gött ute 🙂 kanske ska surfa ett tag istället.
//Ozkar
Haha. Att det tar tid har jag märkt, tar ju en helg bara att plocka fram verktyg och åka fram och tillbaka till bygghandeln. Alltid är det något man glömt så det blir många turer dessutom.
Sätta igång har jag gjort, men det går sakta då det prioriteras träning inför kommande surftrip i sommar. Bussen får vänta. 🙂
-
Riktigt jävla bra, tack för bilderna och filmen. Jag är riktigt svag för såna där tekniska lösningar. Blir helt klart peppad på att dra igång med mitt bygge på allvar.
-
Intressant. Jag ser fram emot fler bilder på lösningen med sängen.
Själv har jag bara hunnit med att rostskyddsbehandla, montera innerskärmar, plocka ut all inredning och börjat regla upp golv och väggar. Men hur ska man ha tid att bygga då det är så fint väder och så mycket kul att göra? 🙂
-
Hehe, jo. Menade inte att du skulle göra om såklart. Det blir ju bra mycket snyggare med panelen mot taket, speciellt på en folkabuss där man ser taket. Vårat klimat gör nog sitt för att hålla temperaturen nere på panelen också.
Har det hänt något mer på bygget?
Ozkar;612628 wrote:Ok det med luft spalten får jag nog skita i det är redan limmat 😛 och nitat å bryter inte upp det nu, får tänka på det på nästa bil 😉//Ozkar
-
Det har tagits upp tidigare i den här tråden, med bild och allt. Tror den blev fastlimmad/tätad och skruvad i taket.
På ställen där det säljs solpaneler kan man köpa fästen som är gjorda för att bara limmas. smidigt. Du ska dessutom helst ha luftspalt med cirkulation mellan solcellspanelen och taket, då panelen tappar mer och mer effekt desto varmare den blir.
Christer777;611527 wrote:Hej Ozkar
Kul att följa ditt grymma bygge. Du gör ett seriöst jobb. Skall själv dra igång mitt husbils bygge i en vw transporter med högt tak från -97. Såg att du har solpanel på taket. Har införskaffat en 80w som skall upp. Hur fick du fast den. Behövde du skruva genom taket?
Lycka till med resten/Christer -
nemo;608345 wrote:träffade en tysk surfande/suppande pensionär i marocco som för övrigt rippade skiten ur alla på stället…han tog sig ner till brytet med en sån …. Den ultimata surfmobilen
VW T5 Cali offroad in Marokko Video – Fah71 – MyVideo
ombyggnadssatsen kostar ca 20 000 sek hasplåtana knackar man till själv…
För 20000 får du knappt fälg och riktiga däck. Sen tillkommer det fjädring, drivlina, växellådan måste drevas om. Bara att få hastighetsmätaren att gå rätt kostar 404€. Men du kanske menade 20000 Euro 🙂
-
Den hänger i det fria medan man vevar ut den, sen fäller man ut ben som sitter inbyggt i främre delen. smidigt och stabilt, men blåser det vill man nog förankra benen i marken, oavsett vilken markis man väljer.
Förresten så har mitt bygge rullat igång lite smått, nästan klar med isolering. Kanske att det blir en byggtråd här på forumet senare.
Ozkar;606302 wrote:mm hört att de är gött att ha makis, det är ju det att en box markis kostar ju en del. Den jag kollat på ligger ju liksom i en påse på sidan den kan man även plocka ner om man ska köra långt och lägga inne i bilen jag får se jag tror det nästan är dubbla priset om man ska ha box.
Men har en box markis några förankringar eller höger den bara i det fria ??//Ozkar
