freed
Forumsvar skapade
-
tjena,
givetvis svårt att förutspå om något ska hända och det finns inga garantier
jag brukar parkera vid svågertorp när jag ska ut på tjänsteresor, har stått där ett flertal dygn vid säkert 20 tillfällen utan att något häntkör en normal svenssonbil och ser till att inte ha något lockande i bilen
ska du inte ha något värdefullt i bilen tror jag inte att du ska vara alltför rädd för svågertorp, men visst, bilarna står öde där ute
surfmc;522859 wrote:Någon med tips på parkering när man flyger från Köpenhamn? Är Svågertorp ett bra parkeringsalternativ? Jag har hört att det är ganska stor risk för inbrott?Jag kommer spendera natten innan in Malmö så om det finns något bra parkeringsalternativ centralt för 5 dagar så kan jag ju ta tåget från centralen där.
Vanliga parkeringen som jag brukar stå på kostar 15 kr/h så det blir lite dyrt i 5 dygn.
-
DanneMan;522878 wrote:ja det e fan inte lätt.. å köpa bil om man vill betala lite å sedan ha den i flera år..
japp den gamla 9-3 /900 tom som jag fortfarande har kvar, en -95 som gått 23000mil köpte den för 30papp nu är det väl skrotvärde men samtidigt är jag fortfarande väldigt nöjd med den..
laguna kombi nya modellen..kan dom verkligen var så dåliga? jävligt prisvärda med tanke på mil och årsmodell?brukar oxå landa på 9-3orna efter ett tag..:)
dock inte så stort steg upp till 9-5, förbrukning ungefär densamma, men saab är ju saab, kvalitetsproblemen, vevhusventen etc hindrar mig, ruggigt prisvärda nu annarsFord Mondeo, säker och billig i inköp men har hört mycket skit om dessa, tror dock de är bättre än sitt rykte
A6 avant, tysk kvalitet….? Överprisad dock
Vovo s80 (rätt opraktiskt utan kombi)Lagunan är nog inget vidare, har varit inne på samma linje som du där, men jag har lagt den åt sidan. Säker och prisvärd men tydligen en av de bilar som får allra flest anmärkningar hos bilprovningen. tror så fall att den föregående modellen är bättre rent kvalitetsmässigt, men sånt här borde ju en mekare uttala sig om, inte en surf/it-nörd
-
tjena bilnördar…:)
körde 9-3 i 5 år, antar att du menar den gamla modellen? Håller med, den var bra. Är dock lite trött på dessa.
körde v70 som hyrbil en månad och det är en skön bil men som du säger rätt högt prisad och förbrukningen går inte under 0,85 och enligt bilprovningen så har den en hel del fel, men kan ändå vara ett alternativ för min del då det är en säker bil.Har oxå kikat på LR, ruggigt cool surfbil, men som svenne säger så är det nog inte så mycket mer än image tyvärr. Känns inte värt priset, och komforten, njae.
Passat, ja, jäkligt prisvärd, hade den haft en grön plopp hos Folksam så hade den antagligen redan stått på uppfarten
Just nu lutar det åt en galant kombi från ca -99, jäkligt osexig men vad kan man begära för ca 30 000
tack för kalkylen, väl medveten om vad det kostar, men fasen, man blir ju mörkrädd när man ser årskostnaden för en bil som kostar 100k i inköp
-
Huuu, ni gör det inte lättare precis, men tack för att ni tycker till, man borde kommit åtminstone något närmare slutsatsen. Alla har ju rätt, men jag vill helst ha en stor bil. Känns säkrare. Sen är det ju sämre för miljön. Syrrans bror har en Jagge och de är inte så tokigt dyra, dock är jag ingen entusiast så jag tror inte det är rätt för mig. Något tveksam även till BMW då även det till viss del är en entusiastbil. Har dock fått för mig att kvaliteten är mycket hög på dessa så att trots att man köper säg en 8 år gammal bil så känns den nyare än en 4 år gammal japanare.
Ganska stor skillnad i bränslepengar Getwet, men frågan är ändå om det inte lönar sig att köpa begagnat. Värdeminskningen är den största kostnaden och jag kör oftast bilarna tills de är slut. Bränslepris upp > rysslandsfonder upp…. så kanske är det ändå + i slutändan.
Vill framförallt inte binda upp för mycket kapital på bil då jag redan har en dyrare bil, men kanske är det ändå bäst i slutändan, krångelfritt är ju oxå värt något.
Jaha, och vad resulterade detta inlägget i… 🙂
Vilka småbilar rekommenderas? Finns det några säkra småbilar?
Antar att vi lagt ner tanken på surfbuss och även Sharan då dessa drar för mycket soppa?
Saab 9000 för max 25000?
Mitsubishi Galant för ca 25-35000? -
kinetic;521981 wrote:Tips: Det kan vara smartare att köpa en bil som gått kring 25″ mil som fått ”standard” grejer bytta nyligen, tex vattenpumpen som oftast ger upp runt 20″ mil om inte tidigare (plastskovel som lossnar). Som sagt runt de 40″ kan man säkert hitta en någorlunda bra bil, för 50″ bör den vara riktigt fin…
ska kolla med autopower
jo alla är importerade…men du förstår vad jag menar 🙂
upp på 25000 mil känns ju som väldigt många mil när jag dessutom sen ska långpendla med denkanske smartare att leta efter en ett par år nyare 523 som redan gått 25000, då minskar dessutom risken för att mätaren är skruvad
-
Tjena, tack för svar
Som sagt, inte helt lätt att välja….
S80n drar faktiskt inte mer än 0,85 blandad om man väljer 140 / 170hp motorn, men man är ju inte gubbe än. Visst en liten japan drar ju mindre, men känns lite osäker för mig.Hittade denna BMWn, kan ju inte låta bli att bli lite sugen. Lite prut på den så
http://www.blocket.se/vi/19549162.htm?ca=23_11_s
Tydligen importerad, det gör mig jäkligt skeptisktFinns även en hel fina Mitsubishi Galanter, säker en driftsnålare bil och billigare generellt.
Kombi blir det, det har jag bestämt nu. Van…tvekar fortfarande lite
Jagge, syrrans bror har en och mycket av det du skriver stämmer, jag är dock fortfarande lite skeptisk till att ha den som bruksbil, och den är inte direkt bränslesnål.
-
Håller med Lars K här, cash is king men sunt förnuft gäller. Givetvis bestämmer man en tid/dag som ligger nära första kontakten. Hämtas det inte då så säljs varan direkt till intresserad köpare. Det vimlar ju inte direkt att köpare så snabba affärer ska alltid premieras. (betalar när lönen kommit, bla bla bla, sånt går fetbort hos mig)
-
har nu bara skummat tråden men det är väl rätt självklart att tillgången generellt inte är mycket större än efterfrågan (möjligtvis nu som ett led av finanskrisen men inte vanligtvis). Tillverkarna har hållit på många år och de är inte dummare här än i andra branscher, ingen tillverkar avsevärt mycket mer än vad som går att sälja.
El_Duderino;422483 wrote:Utan vettig balans mellan tillgång och efterfrågan så havererar marknaden tillsist!Tillgång >>>>> Efterfrågan = 🙁
Tänk själv, kan man inte sälja sina prylar så kommer man inte heller köpa nya, och vad händer då?
-
Tack för input,
Nån som har ytterligare jämförelser mellan fluido och race/cambrade seglen?
Är Fluido snabbare/långsammare upp i planing än cambrat?
Tål mindre vind än cambrat?etc, etc
Miracle;520697 wrote:Jag menade att seglet är lite obalanserat i den fasen jämfört med ett cambersegel. Det drar dock bra.
Jag håller med dig om att man inte tjänar någe på att tokdra i nedhalet. Då blir det som sagt bara dött.Jämfört med Kona OD seglet så twistar Fluido mycket mer även med minsta möjliga nedhal. OD seglet är mycket speciellt på gott och ont. Bland annat har seglet en mycket rakare mastkurva än Fluidon. Skillnaden när man placerar dem på varandra är spektakulär.
Detta är tror jag anledningen till att Kona OD (Aerotech Zenit) tar grym höjd.Frid.
/Richard
-
Rasmus_W;519236 wrote:Om man ägnar sig åt nån slags träning på land så kan nog pulsklocka vara en bra grej. Pulsmätningen visar hur hårt man jobbar när man surfar och hur jämn intensiteten är och då kan man ju försöka efterlikna det på spinningcykeln, roddmaskinen eller vad man nu gillar.
Däremot vill jag inte ha en billig klocka, det är svårt att titta på den när man seglar så jag vill ha en klocka som spar pulsvärdena så man kan kolla på dem efteråt.
tjena igen,
dagens looser att inte få med vilken klocka jag menade…
Det skulle ligga med en länk men nu verkar det inte att fungera så kika på kjell.com
> GPS, navigation / Handburen GPS / 91337Vet inte hur avancerad den är (är ju rätt billig). Att spara data är nog det bästa. Som du säger är det ju inte helt lätt att titta på små siffror på handleden när man är ute och kör.
Kombinerad sportklocka med GPS-mottagare och pulsbälte som spänns över bröstkorgen och synkas med sportklockan (max avstånd 110 cm). Tillför funktioner för visning av puls under motionsrundan och loggning av denna för senare analys. Batteri (CR 2032) till pulsbälte medföljer.
Nu går det att få exakta angivelser på hur långt man har sprungit, cyklat, åkt skidor, simmat mm. Noggrann mätning med GPS istället för uppskattad steglängd. GPS-klockor har fördelen framför andra motionsklockor att man inte behöver någon kompletterande utrustning för varje sportgren.
Exportera data från klockan till Google Maps för att på en karta se motionsrundan. Visar tid, hastighet/tempo och kaloriförbränning. Medföljande program kan också generera diagram för analys av t.ex. tempoförändringar under loppets gång. Inbyggt stöd för navigation om man exempelvis vill ha hjälp att hitta tillbaka dit man startade. Kan även anslutas till dator och användas som GPS-mottagare för navigeringsprogram.
Uppladdningsbart batteri (Li-Ion) som håller 7-21 timmar beroende på aktiva funktioner. Snabbladdning genom USB. SiRF Star III med 20 kanalers mottagning. Stor lättavläst och bakgrundsbelyst LCD-display (80×120 pixlar). Vattentät (IPX7). Vikt: 73 gram.
-
Ducks;510114 wrote:Iofs, fast jag riggar på samma vis som dig, inget tvång…
Som man ser på bild 3 tex så drar stygnen sönder materialet, ca 1 cm brett, tror inte det beror på påverkan från masten när man för in den i mastfickan utan istället pga av trycket när seglet är riggat. Ökar sprickan ca 0,5 cm så släpper det helt…
Jag riggar med tvång och har aldrig haft liknande problem – varken på Gun eller annat – självklar reklamantion tycker jag
-
Svenne;502375 wrote:Aah… Du menar sååå! 🙂
Å andra sidan är de billiga, så varför inte. Kalkylera riskerna mot varann, dyrare bil som kanske inte går sönder mot en billigare som kanske går sönder.
En gammal vän tog hem en Trans Sport från USA för ett par år sen, löjligt billigt. Då menar jag verkligen löjligt billigt.jo, rätt lockande, har man en kass dag på vattnet har man åtminstone en cool surfbil/buss i chevan 😀
men pendling i chevan, njae vet inte
sharanen verkar rätt kort, 203cm nerfällt säte (nyaste modellen), frågan är om det är från baklucka till framsäte – är väl bäst att provlasta
-
Svenne;502356 wrote:Där tror jag att du har fel, Transporter är en slitvarg som är byggd för att gå med tung last. De håller för mycket stryk och har billiga reservdelar. Möjligtvis att de drar mer som bensinare, men min sista Transporter var en 2,5TDI och den drog inte nämvärt mer än en personbil. Dessutom drog den obetydligt mer med maxlast, vilket man inte kan säga om en personbil som utsätts för samma monsterpackning.
Men sen går det inte att undvika, det är mycket mer komfort i en personbil.Jag menade TransSport, chevan alltså, men jag kan ha fel även där
-
Coolt – tack för alla svar, det verkar ju inte helt fel. Just bensinförbrukningen lockar ju när man pendlar en del mil till vardags.
Transport går bort då jag inbillar mig att den drar för mkt bensin och är generellt dyr i drift, service etc, annars är nog detta ett glassigare alternativ.
Hanlar, hur långa brädor får du in bakom förarsätena – de måste kunna ligga på golvet och inte peta fram i vindrutan.
Finns det Sharan med ”snurrstolar” fram – eller går detta att eftermontera?
-
freed
Medlem15 september, 2008 vid 20:37 som svar på: Stort tack till dig som räddade min bräda i fredags!Man får vara jäkligt noga med att kontrollera att pinnen verkligen är inkörd hela vägen.
