Forumsvar skapade

Sida 4 av 4
  • freed

    Medlem
    12 augusti, 2008 vid 19:41 som svar på: Köpa buss
    fastforward;489273 wrote:
    Ska du ha den för att semestra i eller för att göra kortare dagsutflykter i bara?
    Är det det förstnämnda så är det en lång och förmodligen även hög buss du behöver för att få det hyfsat bekvämt iaf. Tänk dig hur stora husbilar folk brukar rulla omkring i om det är familjesemester på g. Dessa slipper dessutom surfutrustningen som tar plats.

    Mitt tips är att testa och hyra en liknande buss ni funderar på att köpa för att slippa komma på att surfbuss inte var något för er när ni står där med köpt buss och x antal timmar med inredningsbyggande bakom er.

    Det är dagturer, kanske sova ngn natt då och då, men framförallt för att hela familjen/barnen ska kunna haka på.

    Kör även ner till Frankrike ibland, planerar då inte att sova konstant i bussen men kan vara skönt med plats på vägen. Dock lite tveksam till att köra för långa mil med en ”äldre” buss.

    Multivän verkar rätt lagom nivå för oss, då slipper man bygga om och plöja ner tid som inte finns. Tycker dock att de är ganska dyra jämfört med andra fabrikat (trafic, ford etc), men VW är kanske bättre ?

    Går det att komplettera med lite mer inredning till multivän, typ kyl och kanske ngt skåp ? Finns det plats till detta om rad två plockas bort ?

    Frågan är hur man får in surfprylarna under färd, samtidigt som barnen sitter bak. Tänken är att allt ska gå in i bilen. Vill slippa takräcken, åtminstone på de korta dagturerna.

    Har rätt nära till mina lokala surfställen så kanske är det onödigt kostsamt med buss….men det verkar bekvämt

  • freed

    Medlem
    19 juni, 2008 vid 21:33 som svar på: Blåst på pengar
    Hak;476219 wrote:
    Även om det är lätt att uppröra sig, så måste man veta hur situationen ligger till innan de förhastade slutsaterna dras. Edge är ett independent magazine som har en jävligt tight budget, där fokus ligger på att göra en tidning som tilltalar alla livsstilssportsmänniskor. Den nya ägaren gör ett sjukt hårt jobb utan att få speciellt mycket tillbaka – kan inte uttala mig om den gamle.

    Jag kan tycka att det är en sak att förvänta sig säckvis med pengar från stora etablerad tidningar, men när det gäller en tidning som är relativt liten och kanske har svårt att gå runt borde väl förutsättningarna ändras en hel del. Det är inte konstigt att det kan uppstå ekonomiska problem som i detta fallet, man får liksom vara beredd på det från första början.

    Kvalificerat skitsnack! Kommer man överens om ett pris så ser man till att betala – att ömka i en marknadsekonomi håller inte. Konkurser är vardag men att räkna med att inte få betalt är fullständigt fel, oavsett om man gör jobb till en surfblaska eller till Microsoft

  • freed

    Medlem
    29 maj, 2008 vid 21:03 som svar på: Fullfartsgippen
    Ola H.;470775 wrote:
    Jag gillar Gurras tips i länken ovan: Luta dig inte bakåt. Det handlar inte så mycket om var på brädan man står som om hur man vinklar sig själv och riggen. Böj på benen och försök sedan liksom luta dig framåt in i svängen och även våga släppa seglet lite framåt (däremot kan man justera skotningen för att få lagom mycket drag). Ett trick för att mer naturligt få in detta är att tänka på att belasta bommen så man får tryck å¨mastfoten nedåt. Detta är också ett sätt att stabilisera brädan.

    Det finns lägen då man inte vill göra så här, men som grundregel är det nog rätt bra. Dessutom är det bra både på lite större brädor med större fenor och för mindre brädor. I det första fallet för att man neutraliserar fenans effekt att att vilja hålla brädan rak och plan. I det andra fallet för att man inte sjunker igenom lika lätt.

    Kör Fanatic FSW 95 liter, förhållandevis lättgippad och lättplanad för sin storlek.
    Många bra tips och då har jag bara läst hit.

    Falla av och svänga stort är bra, det funkar, nackdelen är ju att man tappar mkt höjd.
    Duckgippen är ett bra exempel för precis som du säger är farten ut ur svängen helt annorlunda, där flippar seglet över huvudet mycket tidigare och ändå är farten ut bättre.

    Största problemet är egentligen att brädan vänder upp i vinden på slutet, det är värre än att jag tappar farten efter typ 70% av svängen.

    Lutar mig framåt, men antagligen inte tillräckligt
    Vinklar även riggen framåt men ska nog ta i mer i vinkeln här oxå
    Något jag inte tänkt på är trycket på mastfoten – kan detta vara det gyllene tipset 🙂

    Rak framhand och inskotad bakhand, mm oxå bra
    Trodde jag flippade för sent, men troligtvis verkar jag flippa för tidigt om man ser till bilden ovan.
    Låter i inlägget som man är värsta snubben och bara slipar det allra sista, så är det inte riktigt. Är det platt går det rätt ok runt, är det chopp tappar jag fart direkt. Oftast kör jag på en liten småvåg bakifrån och då är det stopp.
    Tack för alla tips, ska kolla in guy cribb oxå.

  • freed

    Medlem
    26 maj, 2008 vid 20:20 som svar på: Ljunghusen igår 25maj

    Kom dit vid 17.30. Överiggad 6,7, överaskande blåsigt, men det funkade fint. Nu laddar jag för nästa session.

Sida 4 av 4
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums freed

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.