 
						 
			frippe-s
Forumsvar skapade
- 
Jag säger bara SJÖGRÄS, dåligt frustrerande att veta att man skulle planat om man haft en sjögräsfena!! Var ute i Lomma igår, blåste kanske 8-9 i byarna…de e lana bara å lägga upp de friska slantar som behövs för en fena, sen att man har 3 olika boxsystem till 3 olika brädor gör ju inte saken bättre…för övrigt så har Arnout rätt, augusti har börjat helt ok, juli var ju rena katastrofen vindmässigt… 
 ses på vattnet!
 /F
- 
Jag tycker precis tvärtom; NP:s -03:or slår ju alla konkurrenter när det gäller segeldesign och nyskapande!! Alla övriga segeltillverkare, med några undantag, kör ju bara lite nya linjer och lite nya färger sen är de klart liksom, skittrist! Framekonceptet är ju riktigt stilistiskt och sjukt cleant! 
 /F
- 
så sjukt coolt, jag vill också va med!!!!! 
  
 /F
- 
och här är jag, i skåne, långt ifrån vindens öga…suck…men man får väl se det positiva i ”1-4 m/s-hela-veckan-prognoser” om det nu är möjligt alltså…brukar ju vara soligt iaf. 
 /F
- 
hej igen 
 om du vill åt tidig planing så ska du inte stirra dig blind på volym, med tanke på din vikt planar du ju i 6-7 m/s med en sex-halva och en 95-litrare!! dagens freestylebrädor är breda och planar tidigt, tror du förresten inte att en sju-tvåa blir stor å bökig om du vill sätta vulcans? Jag funderar själv lite på en sju-nolla men är samtidigt tveksam, ger det verkligen så många fler seglingsdagar? (jag har ett sex-fyra som störst nu) det är inte lätt detta, det ska alla veta, men min uppfattning är iaf att den stora twistern är i största laget. vad tror du om rrd tt medium, den är väl på runt 100 l och skulle säkert funka finfint, jag tror du kan hitta en 01:a för omkr. 5000 kr typ, sen det e klart; bor du i sthlm där det inte verkar blåsa så mkt kanske du trots allt ska köpa så stor bräda som möjligt…bor du å andra sidan på öland eller på västkusten.. jäjä det är upp till dig, i slutändan blir det ändå den brädan som kommer närmast det man vill ha, det är inte säkert det blir den man tyckte var optimal, detta då faktorer som pris, tillgänglighet tillsammans med ”vill-ha-nu” mm påverkar…
 /F
- 
Tjena Niklas! Du säger att du tycker en bräda på 95 liter kommer för nära din vågis i storlek, det vore kanske bättre att på sikt skaffa en mindre vågis och nu en freestyle på omkr. 90 l. Jag vet inte hur duktig du är men när du behärskar grejerna till fullo vore väl det optimala en vågis på 60-70 l och en freestyle på 85-90 eller nåt. Jag är dock mkt väl medveten om problemen; ska man köpa en bräda man klarar av med lätthet nu eller en som kanske är lite jobbigare men bättre sen, går det att sätta heta tricks med det lite större alternativet? osv…Med tanke på vad det kostar att köpa brädor tycker jag du ska satsa på en freestyle du kommer trivas med även på lite längre sikt men som du ändå kan hantera ok i nuläget, en bräda på 110 liter tror jag du kommer tycka är klumpig efter ett tag. Själv väger jag 80 kg och har en freestyle på 104, jag är ingen expert, långt ifrån – men jag ska bli hehe=)! Jag har även en vågis på ca 90 och även om den ligger nära volymmässigt skiljer den sig enormt från freestylebrädan som planar mkt tidigare, är mkt bredare och stabilare mm…Jag var dock inne på samma spår som du när jag funderade på vad jag skulle köpa, dvs jag tyckte också brädorna låg för nära varandra. Jag köpte dock läget och istället för att köpa en fet freestyle för att utöka storlekskillnaden tänkte jag att jag kan byta ut vågbrädan senare istället, när jag känner mig säkrare på den så att jag hamnar på en vågis på omkr. 80 l. Det är ett uppskjutet projekt numera. 
 jäjä lycka till
 /F
- 
Nej förhoppningsvis inte, men den som startade tråden verkar tro att ”sekundmeter” egentligen mäts i s/m…dvs om han/hon inte var ironisk eller nåt… 
 /F
- 
helt ok som sig bör men de reggar i sanning inte hem JP:s -04:or! 
 /F
- 
Tack för svaret. Jag är ganska väl förtrogen med den teknik som krävs för att ta höjd när jag väl är ute å kör och som du beskriver. Problemet måste ligga i intrimmning av utrustningen; hängselelinor, bomhöjd, mastfotsplacering mm. Är väl bara å meka med den biten tills det hela funkar. Sedan är det antagligen så att jag måste skaffa lite sjögräsfenor också, synd bara att det e så omänskligt dyrt när man, som jag, har olika boxar på alla brädor. I övrigt är det ju för det mesta inga sideshore- eller sideoffshoreförhållanden man kör i när de brallar i, utan onshore å de grövsta vilket ju oavsett om man är höjdtagningskung medför att höjdtagningen blir lite jobbig. Men som sagt, tack. 
 /F
- 
Den som startade den här tråden verkar vara ute på djupt vatten…vad skulle egentligen syftet vara med en enhet som s/m? Hur ofta blåser det så lite att vinden tar 10 sekunder på sig att tillryggalägga 1 meter?!! I övrigt är det väl så att till och med meterologerna på tv använder sig utav ”sekundmeter” när de menar m/s. 
 /F
- 
Har jag inte fel för mig så är termen ”sekundmeter” vedertagen i betydelsen m/s, sen om den kanske inte är korrekt rent fysikaliskt är ju en annan sak… 
 /F
- 
Att ta höjd med stor fena och bräda i alla ära men hur går detta till med liten våg- eller freestylefena med tillhörande bräda? Jag har en maxxride 64.5 med en select freestyle competition 23 och upplever att brädan spinner vid minsta bakfotstryck. Nu har jag iofs bara testat med ett 6.4, det kanske är för stort till den fenan? 
 Oavsett om så är fallet så har jag nu införskaffat en 31-centimeters slalomfena, och då blir frågan: hur skiljer sig denna från en freeridefena av motsvarande storlek?När jag kör med vågbrädan (ca 90 l) och 5.0 har jag ungefär samma problem som med freestylebrädan, dvs svårt att ta höjd. Här verkar dock problemet ligga i placering av hängseletampar och mastfot då jag även i det fallet kör med en 23-centimetersfena (som ju måste vara tillräckligt stor). Å andra sidan; kan det vara så att sjögräset (jag seglar i skåne) gör det svårare att ta höjd även om jag inte direkt märker det, dvs får spinout? …hoppas på svar trots att jag gled ifrån ämnet något.. /F 
- 
Det verkar mycket skumt faktiskt, jag har själv en kompis på 67 kg som planar med 6,2 och twintip260 (96l) i 6-7 m/s. 
 hlsn
 fredrik

 
								
