
garage
Forumsvar skapade
-
Helgrymt Oppfinnarjocke!
Mvh Andreas
-
Jo det förståss, men vem bryr sig egentligen om vindar under 3m/s egentligen? Förutom meteorologer då…, kanske en och annan golfare och möjligen nån formula nisse med mycket överskottsenergi!
Mvh Andreas
-
Tjabba!
Smart det där med cykeldatorn, funderade lite bara och kom på att man får nog lite problem med rotationshastigheten, en cykeldator gör ju ett ”tick” per däcksvarv, medan en propeller utan vidare borde snurra 10 ggr fortare, kan bli lite knepigt med värden om man inte växlar ner det på nåt sätt eller? Funderar vidare…
Mvh Andreas
-
Härligt Per-Arne!
Det är bara att gratulera och önska många goa segeldagar framöver, har man väl haft sin första planingsupplevelse är man fast för alltid verkar det som! Det roligaste är nog också att man inser hur bra grejerna funkar när man väl kommit upp i planing, den där tunga riggen blir lätt, fotstropparna verkar inte längre omöjliga långt där bak och man kan börja ta rejält med höjd osv! Sen är det ju inte fel att köra ifrån en och annan båt heller!
God surf!
Mvh Andreas
-
Hej!
Tack för intressant svar. Jag skall verkligen ut och testa, har dock lite mindre extrema prylar men det skall nog gå undan så det räcker ändå, om man inte tävlar förståss! En fråga bara, slör är väl snabbast i regel eller går det lika fort på halvvind?
Mvh Andreas
-
Hej!
Seglar du i saltvatten är det nog bra att skölja av dem med lite sötvatten. Vad jag förstår så bildas det massa saltkristaller i tyget som sliter på sömmar o d när det torkat annars. Sol och salt är väl det värsta mot segel tror jag. Jag brukar iaf skölja mina om det finns möjlighet.
Mvh Andreas
-
Men… skall han ha centerbord på den eller? Hahaha…
/Andreas
-
Hej!
Jag har ett Naish Koa från typ -98 som har 460 som rekommenderad mast, så visst finns det segel.
Mvh Andreas
-
Hej!
Jag gick kursen för två år sen och jag håller inte med övriga om att den var bra. Först och främst var teorin kass, inget om hur man skall trimma med nedhal, uthal, buk, bomhöjd osv. Vi fick i och för sig rigga lite, eller iaf dra nedhal och sätta på bommen. Sen den gamla klassiska snurren på simulatorn utan nån vidare genomgång av vad det är som får brädan att svänga osv.
Väl till havs blåste det frånlandsvind och läraren åkte mest och öva tricks för sig själv, medan eleverna blåste till havs. Som tur var fanns det andra ansvarskännande personer närvarande som åkte ut och hämta dem. I övrigt väldigt dålig koll på säkerhet osv, inte ens tal om flytväst od.
För mig var det dock roligt som åkt pråm innan. Kul att få testa lite nya grejor och att få plana för första gången. Men för dem som drev till havs och var ganska ovana vid surf tror jag nog inte det gav nåt.
Jag hoppas den här omgången var ett undantag!
Mvh Andreas
-
Hej!
Tack för tipset om krog, vart har de såna här i Göteborg. Sätter man den i ”standardöglan” på seglet eller hur funkar det? Finns det nån bild på hur det ser ut nån stans?
Mvh Andreas
-
Härligt med folk som har lite koll! Tackar!
Mer kevlar åt folket!
/Andreas
-
Hej
Tack för tipset, skall testa med en annan tamp. Vad menar du med ”ringen i seglet”? Jag trär genom den vanliga ringen som de flesta segel jag har sett har. Och jag trär så som anvisat så att linorna aldrig ligger emot varandra. Det går som sagt hur fint som helst när grejerna är torra men sämre när linan är blöt, så det är säkert en kass lina!
Mvh Andreas
-
Ok, så om jag styrketränar så går inte tampen av längre eller?
/Lemiux
-
Absolut!
Jag gillar initiativet, utan såna som dig skulle det inte funnits nån windsurfingbräda alls!
Mvh Andreas