gegga
Forumsvar skapade
-
Verkar mycket intressant!
Är sedan gammalt lite misstänksam mot
one size fits all brädor
detta har ju inte riktigt funkat förut.
Teoretisk skall allså denna bräda ersätta min
RTX 100 och Xspeed 145
Det brukar ju vara ganska choppigt när man fullt
tryck i VX 5.5an.
Ska bli kul och läsa framtida tester avvaktar dock
inköp (barnsjukdomar?). -
Nedanstående fransos körde med Art race 93:
ISAF / WSSRC Current World Records: 500 Metre Course
Class Name Boat Speed Date/Venue
M Thierry Bielak, FRA Windsurfer 45.34 kts Apr 1993, Saintes Marie -
Radikalt tips:
Vi testade en kul grej för ca 7 års sen.
Tog min då nya Hawk 266 och polarens gamla sunset slalom
mätte dom lånade en överhandsfräs och fräste upp bakom
gamla mastkasetten satte i en ny mastkasset och flyttade
bak framstroppparna F2an blev som en kopia av Fanaticen
(dock inte seglingsmässigt) funkade si sådär vet ej om
den blev snabbare men klart oroligare i vattnet i allafall.prio 1:Rätt rigg till rätt bräda
prio 2: Hellre gammal bräda till ny rigg än tvärtom -
Du behöver som gossarna redan skrivit inte mindre en 5.5
Kör själv med NP VX ltd 5.5 (7 cambers) detta segel är helt
underbart klarar ledigt 17-+20 m/s (väger 80 kg).
Bör nämnas att jag har haft skitroligt med mitt 4.6 race(3 cambers) speciellt när man kör i vågor,
hoppen blir enorma med 10ggr bättre kontroll än med 5.5
Ingen hoppar högre och längre än en liten slalom med liten racerigg.
vattenstarten går också snabbare men man behöver som sagt
mycket tryck i en 4.6 så det användes inte så ofta.Ps. Världens snabbaste segel är fortfarande ett Art race 4.5 från 1993
-
Klart intressant!
Hur har du tänkt med distributionen?
Post? -
Härligt med nya inovationer!
Äntligen kanske man nu kan sälja sin
gamla 55 breda racer och uppdatera.
Tyvärr Robby så spolar jag dej som
bakgrundsbild och placerar Hypersonic
på hedersplatsen. -
Man får ta en del grejor som står i katalogen med en nypa salt!
Är dock imponerad av att dom satsar på en tjock färg-
katalog och skickar ut den gratis till alla intresserade
surfare med tanke på att det tydligen bara är en bråkdel som handlar där!
Läsningen är ju gratis och perfekt som toalektyr dessutom
är det ju det sträva sköna riviga pappret och inte dom blanka vaxade och blekta.
Är man inte nöjd med läsningen är det bara torka och spola -
Breda formula brädor och gjorda för att segla fort på bana dvs. Höjdtagning och läns samt plana i lättvind. Är man ute efter att höjda upp sedan ligga och köra halvvind och slör så får du mycket roligare med en lite smalare bräda.
En slalom 270/54 bräda är nog inte heller att rekomendera
det kräver sin man att segla 270 med 6.8 race segel i 12-15 m/s.
En 70 bred kompromiss får du nog roligast med! -
Ännu en kartellbildning! Produkterna torde inte bli
billigare när dessa slår sej ihop.
Det brukar ju heta att nu kan vi göra större inköp
och få ner priserna vilket oftast innebär
att priserna blir densamma och marginalen tillfaller
butikerna.
/För fri konkurrans -
Det var bättre förr när konfen var Blå!
Nu är det bara en massa blåbär som skriver på
vit bakgrund!
Ryktet säger att Voodoo gått över från konfen till en
extremt smal sputnik slalombräda och han kör endast med
Simmer racesegel med minst 5 cambers. -
För en sisådär 50 års sedan smörjde surfarna in sej i fett
på händer och fötter dom använde dessutom fettindränkta
ylletröjor på kroppen och höll värmen på stranden genom
att värma sej vid brinnande oljefat.
Sedan kom en kille som heter Jack på att man kunde ju
sy en dräkt av ett gummi som hette neopren som isolerade
kanonbra, sedan var fettets glansdagar slut.
Kanske det är dags för lite retrofett. -
Hmmm, Gjorde en test på denna länk och fick följande
fenstorlekar 42 34 28
Körde sedan motsvarande på Boards fencalculator med samma indata
(länk http://www.boards.co.uk/ klicka sedan på: Windsurfing
Kit-accesories-FINSIZE CALCULATOR)
resultat där:42 32 25
Troligvis har dom olika densitet på vattnet i Tyskland och
England eftersom man får olika storlekar på fenorna. -
Nån som vet vilka det var som
var med på filmen? -
När jag sticker med handskar brukar jag få kramp nästan direkt pga. ovanan!
(Använder 2 mm:s fingerhanskar har både öppna i handflatan
och hela om det är riktigt kallt).
Jag åker direkt in vid kramp och skakar igång underarmarna och händer, sticker sedan ut igen när krampen släppt ordentligt, krampen brukar inte komma tillbaka sedan.
Dessutom brukar jag använda 0.5-1 M2 mindre segel när
jag kör med handskar och korta hängsele linorna lite grann.
Viktigt att tänka på är att använda selen mycket mer med
handskar än utan, var ikrokad jämt och håll bommen endast
lätt med händerna, fingrarna skall nästan bara spela ”piano” på bommen när ni kör fram och tillbaks, använd bara händerna
ordentligt vid manövrar typ gippar slag och hopp.Ps. Ett vanligt fel jag gjorde ibörjan var att flytta
om hängsele tamparna vid kramp trodde att det skulle
bli bättre med det men det blir det inte!! Dom sitter rätt där
dom sitter. Tro inte att dom behöver justeras bara
för att ni får kramp med handskar, flyttas dom blir det bara ännu mer problem!
Lycka till!!! -
Söder närmare bestämt
på Mariaprästgårdsgata
där finns jag (ibland)
och alla förb…. inbrottstjuvar
som bryter upp förrådet med jämna
mellanrum men där finns ju bara
surfgrejor och dom verkar inte stå
så högt i kurs eftersom dom
blir kvar!
