Forumsvar skapade

Sida 250 av 251
  • getwet

Medlem
    7 februari, 2002 vid 08:24 som svar på: Höjdtagning med Kite

Hej Per!
    En teoretisk gissning bara………Möjligen om du monterar på roder, centerbord, kryss ställ och har en båt som drar upp dig i lovart….kanske det skulle gå då….
    Satt och studerade kitearna i Tarifa i höstas, samt att Robert ”Bräck” och jag körde bredvid ett antal kitear, men dom kunde inte ens komma upp så pass högt som vi gjorde med 75l downwind brädor. Bedömningen jag gjorde var att killarna vi körde tilsammans med var duktiga, t.o.m mycket duktiga och trots det inte kom upp speciellt i höjd. Att jämföra med en Formula anser jag helt uteslutet.
    Men dom hade kul…..dj… kul, så jag tänker pröva nu under våren, ska du med Per????

• getwet

Medlem
    6 februari, 2002 vid 19:51 som svar på: skor och hängsele

I höstas var jag inne i en dykbutik för att införskaffa mig simfenor till höstresan, fick då syn på dykarskor i neopren i antal olika modeller. Kunde inte låta bli att testa ett par och jag kan nog bara säga en sak…..betydligt bättre passform och högre kvalite (såg det ut som) än de vi köper i surfshopen. Pris skillnaden var också marginell, så jag förutsätter att det går minst lika bra eller kanske t.o.m bättre med dessa. Jag tänker göra ett försök med dykskor när mina nya NP gått sönder, och det dröjer väl inte som vanligt……

• getwet

Medlem
    6 februari, 2002 vid 19:41 som svar på: Surfshop i Fuertaventura

Finns inte så mycket att shopa på ön tyvärr, märkligt fattigt på shopar……Men den bästa shopen som jag uppfattar det är Renes vid Costa Calma (Sotavento) Där finns det bra prylar, både beg och nytt.
    I Corralejo är det riktigt tunnt, möjligen om Flat Foot Fish finns kvar, men där är det mest rep, ibland kan det finnas någon enstaka custom till salu. På vägen mellan Corralejo och El Cotillo ligger Jörgen Hönschreider (tror det stavas så) butik North Shore med kvalitets prylar, om inte annat kan det vara värt att gå in där för att slå en flukt på hans fru!!!!!
    Bil hyr du vart som helst, finns massor med ställen, enklast kanske dock är att hyra direkt via din resebyrå.
    Du kan då beställa direkt med takräcke, så var det problemet löst……själv har jag inte märkt att det är någon större prisskillnad på att hyra där eller här.

• getwet

Medlem
    5 februari, 2002 vid 08:54 som svar på: Båtmässan i GBG

Tyvärr är det väl så att den käraste av alla sporter, windsurfing inte levererar de intäkter och omsättning för vad en affär eller shop behöver för att kunna ställa ut på en mässa.
    Det är kollosalt dyrt att hyra in sig på en mässhall (min arbetsgivare betalar 50 000-100 000kr för en vecka på ex.
    Älvsjö mässan, beroende på storlek och utrustning)och då kanske man måste förstå att det inte finns ekonomisk täckning för att vara med på stora ytor och kostsamma montrar för en mindre surfshop/förening.
    Vår sport är i landet inte stor, skulle nästan vilja kalla den för minimal jämfört med många andra sporter, det gör
    att omsättningen är låg och avansen relativt liten. I Tyskland och Frankrike där sporten är betydligt större och det finns betydligt fler utövare blir naturligtvis scenariot annorlunda.
    Kanske måste vi acceptera att samtliga ”shopar” bedriver näringsverksamhet med vinstkrav för att kunna ha anställda, investera mm och inte kan bedriva ideel verksamhet.

• getwet

Medlem
    31 januari, 2002 vid 16:43 som svar på: Filmtajm…….

20.00 med Brainstorm……..hittar du hit?

• getwet

Medlem
    30 januari, 2002 vid 10:29 som svar på: Kite

Jag förstår precis…….

• getwet

Medlem
    30 januari, 2002 vid 06:33 som svar på: Var kollar man dom billigaste resorna??

mytravel.se har just nu 98 sista minuten till G.C, finns kanske billigare men……Fuerte verkar billigare just nu….26st sista minuten.

• getwet

Medlem
    29 januari, 2002 vid 10:03 som svar på: surfat i caleta de fuste?

Jag tror dom surfade straxt söder om Puerto del Rosario, men vinden där är om jag inte minns helt fel lika ”opålitlig” som på norra ön.

• getwet

Medlem
    29 januari, 2002 vid 07:03 som svar på: surfat i caleta de fuste?

Var väl inte bästa stället du ska bo på precis, inte nog med att surfingen är dålig på platsen, flygplanen flyger in över orten innan de landar på flygplatsen straxt bredvid.
    Marcus berättade för dig tidigare, och det stämmer med beskrivningen familje/barnvik. Hela området är ett enda stort turist komplex med shoppingcenter modell stor.
    Så försök du att ta dig ned till Sotavento, om inte det går så får du väl ta en hyrbil och bila de 7-8 milen enkel varje dag. I sotavento är det säkrare vind än i Corralejo, men utelivet känns lite mer äkta och genuint i den sistnämnda.

• getwet

Medlem
    28 januari, 2002 vid 20:03 som svar på: Extreme sport

Du Janne, har en fråga till dig….om du har Canal Digital så måste du ju även ha en digitalbox, eller?

• getwet

Medlem
    28 januari, 2002 vid 15:30 som svar på: Extreme sport

Hej Janne!
    Jag har Telia comhem med digitalbox, men det går att få den även via Telia comhem analog. Hur det är med andra operatörer vet jag ej, men kolla på hemsida om det finns någon info. Adressen till kanalen är http://www.extreme.com
    Det är en dj… bra kanal, bara extreme, inget trams…..
    Nu den 31 kör dom en jätte kväll med bara windsurf och kite
    Hälsningar Micke

• getwet

Medlem
    28 januari, 2002 vid 07:21 som svar på: Rätt mast, böjkurva

Inte för att jag kan svara dig ”vetenskapligt” utan jag utgår från min egen erfarenhet.
    Det är inget MÅSTE att använda samma tillverkare, däremot kan det finnas fördelar med det eftersom exempelvis NP självklart syr upp sina segel efter sina egna master.
    Alla segel är sydda efter en viss referensmast, den anges ofta och det bästa är väl att följa den rekommendationen. Men ett MÅSTE är det inte. Jag förmodar att våg och freeridesegel är mindre krävande av mast pga att dom är mer förlåtande än ett race. Min egen erfarenhet är att på race seglen, om du vill ha ut maximalt av dem, är det nästintill ett måste att följa tillverkarens rek. Race seglen är så pass känsliga så det märks direkt skillnad om du tom använder ”choise nr 2”.
    Så svaret på din fråga, om än inte vetenskapligt bevisat av mig, är väl att använder du wave eller freeride så är det inget måste, race nästintill måste.
    Sen kan det faktiskt vara så att två ”tillverkningsnamn” av master egentligen är identiska, gjord på samma fabrik men med annan logga på.

• getwet

Medlem
    25 januari, 2002 vid 16:28 som svar på: Otroligt, men det verkar sant…

Det finns massor med företag som kan lyfta dig i ballong.
    Spana in Gula sidorna, kan väl inte vara helt omöjligt att få ”lift” för en billig penning. Om dom sedan tillåter det är väl en annan femma……..

• getwet

Medlem
    25 januari, 2002 vid 16:05 som svar på: Ny våtdräkt

Jag tackar ödmjukast för att du lyckats visa oss andra mindre vetande att man kan använda sig av en dräkt från maj till okt, jag tolkar ditt resonemang som allena det enda rätta.
    Du tolkade också min text rätt, ”nog inte” betyder att det kanske ändå finns möjligheter till att en dräkt räcker. Hur sedan komforten och användningsområdet blir är upp till var och en att bedöma, jag föreställer mig att de flesta surfare som är aktiva nyttjar två dräkter pga komfort mm.
    Leasing, ja varför inte. Du kan väl ta det på firman också och dra av den så lär det bli ännu billigare för dig. Bra va?

• getwet

Medlem
    25 januari, 2002 vid 13:29 som svar på: Ny våtdräkt

Jag ser att ”bror duktig” gett ett korrekt svar vad som är rätt!! Gör som jag…….det vill jag säga verkar sympatiskt! Samt ditt sista ordval om tokar……från början var det en fråga, där jag sedan gav min tolkning. Om du sedan inte har råd så är det din sak, men kalla mig inte för tok för att jag besvarar inlägg.

Sida 250 av 251
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications