getwet
Forumsvar skapade
-
Jag kör med 8.8 redline 2009 (100%mast) och är förvånad över stabiliteten, precis som MacTS skriver så är dom snäppet under ett fullrace typ Stealth. Exakt likadant med NP race evo och RS slalom, eller som du själv jämför ett GTX kontra Vapor.
Till de brädor du har så fungerar ett redline eller GTX alldelses utmärkt, i min mening tom mycket bättre än ett full on segel, samt att det är mycket mer lättrimmat som Doktorn påpekar, inte lika känsligt för någon cm fel i nedhal eller uthal.
Min personliga åsikt är att för de flesta så är det mycket bättre att köpa ett ”billigare” segel som redline, GTX eller liknande och istället lägga en liten extra peng på en bra mast. Det gör större skillnad och bättre prestanda än att köpa fullrace och sedan stoppa in en billigare mast. -
Tack alla gubbs för bilder och text, jag författar nu ihop ett brev med en ”personlig” touch till kommunordförande Ilja där jag kommer att beskriva hur viktig denna plats är för rekreation och framförallt för oss surfare.
-
Det beror nog på att jag nu fått hem alla nya 2009 grejer, då brukar det inte blåsa på sisådär minst en månad, det vet väl alla numera.
-
Fan va go rulle Jeppe, blir många timmars film detta år……Har laddat kameran!
-
Jag har en automatlåda liggande i garaget, en TurboHydromatic GM 350 som tål upp till 600hk, kan det vara något?:smile:
Judofreddan, snart dags för Gotland va? Glöm inte bort att det går en båt från Oskarshamn också….:wink:
-
Asch, glömde svara på din fråga. Tror den började vid 13.00 men var som starkast vid tre tiden, har lite dålig koll på tiden där…….
-
Bolek, Darek och Petter körde med storlekar runt 7.6-7.8, race och freerace. Magnus seglade med en V8 9.0. Brisen höll i kanske cirka sådär tre timmar men var som starkast i ca 40-60 minuter. Dessa 40-60 minuter uppskattar jag till att det kanske blåste 7-8ms. Dessförinnan i runda slängar 5-6 ms. Innan brisen var det helt lugnt. Den lägger av rätt tidigt så här års eftersom solen inte värmer så mycket än på efm.
Att det var bris är helt klart, hemma hos mig helt vindstilla men vid Fituna blåste det. -
mike stone;539365 wrote:Vill du ha en buss med själ måste du nog tyvärr bygga den själv, endast den klassiska vwbussen har tillräckligt med själ den andas surfing så att alla faktiskt känner det i luften när den kör förbi,ska du ha äkta soul får du faktiskt betala det är bara så,,,, OK nu till saken då, jag tänkte rekommendera en buss till dej(om du har öppet sinne) som är stor, rymlig o praktisk som du lätt inreder själv kolla in en renault master på blocket mellan -90 till -98 dom är billiga att köpa du hittar lätt en mellan 5-10 000kr har du tur så kan du hitta en turbo diesel som går runt på 0.5l milen, bensinmotorn tar ca 1,2l milen vilket är lite om du tänker på storleken på bussen(vwbussen tar lika mycket men har bara 25% av samma utrymme) du har full ståhöjd i hela bussen pga av att drivning ligger på framhjulen, alltså ingen skrymmande kardantunnel som höjer golvet så insteget i bussen blir lågt, nu kanske inte busstypen attraherar alla surfare vilket är synd, konstigt den borde göra det, vi rynkar på näsan bara för att det står renault i fronten SKIT I DET, för den har allt det vi surfare söker utrymme där vi kan laga mat,sitta o äta, sova när det är dags,(4pers+1 barn sover ok,3pers är optimalt, strl på min säng är 170×210 nästan fullsize bed)förvara grejerna inne i bussen går oxå bra, sen kan du ju använda taket när du väl kommit fram o grejerna är blöta efter en dags segling, och vid längre resor packar du inne i bussen så håller du bensin förbrukningen nere, du behöver inte stå ute i snålblåsten heller o frysa när du ska byta om längre, än så länge är dom här bussarna billiga att köpa pga av att dom inte är så attraktiva (ännu) konstigt nog, lite färg o tonade rutor gör mycket på utseendet, har själv en renault master -83 som jag gav 5000kr för 8 år sen o den går som en klocka,har aldrig haft problem med nåt,slitdelar får man ju hålla koll på som däck,bromsbackar,olja,oljefilter,luftfilter,tändstift,vatten etc men dom grejerna är normal förbrukning, har under alla åren utrustad den mer o mer alltså ett rullande projekt där jag byggt om den efter mina behov så nu har denna buss oxå rejält med själ faktiskt mer än min första buss som var en klassisk vwbuss vilket jag aldrig lär återvända till igen trångt o fuktigt o stå hukad jämt nä renault master har allt den är en fullträff, den har tagit mej land o rike runt, billig i inköp,skatt,försäkring,o även soppan blir billig när vi åker 4 st i bussen,kan nämnas att 6 pers sitter ledigt vid bordet bak i bussen o 2 pers i snurrfåtöljerna fram som idag är ombyggda bmw stolar 8 pers kan alltså sitta bekvämt o festa loss, ska du ha soul får du bygga själv men utrymmet får du nästan gratis med denna buss,(än så länge) jämför med en caravelle etc där du får punga ut med nästan 40 000 om det ska vara nåt vettigt att ha,, nej bygg rullande då får du soulen med tiden det finns inga genvägar till den perfekta bussen. lycka till mvh mike stone
Joinar där, fattar inte heller varför det måste vara en folka med klara brister både i kvaliten och utrymme. Ladda på en Master istället för ett märkligt hopkok av några tyska ingenjörer som tappat fattningen totalt.
Men ok, de nyare folkorna är helt riktigt nice med en helt annan prislapp och nu börjar dom också påminna om en bil……Motorn bak, ja djävlar i mig…..:wink: Konvertera en luftkyld motor med vätskekylning, ja djävlar i mig:wink: Kul grej faktiskt….eller?
Renault, Peugeot, Fiat och Ford har riktigt bra bussar till sketabra begpriser, märkligt faktiskt att inte fler kör dessa istället för folkor.
-
wilund;539318 wrote:körde nära björkvik på ren ost fredagen 27/3 , då gick vi i vid de två badstränderna Lilla- och Stora-sandarn (höger in vid badskylten (300 meter innan björkviksbygga) och sedan andra vänster efter ca 400 meter ) två super fina sandstränder , det är långgrunt de första 25 metrarna ut (0,5meter djup)och man får bära ca 50 meter från bilen men väldigt bra , den gången var det för mycket ost för ”vanliga björkvik” men upp till synost så ska det gå utmärkt även det.
hade det så trevligt, själv är man nog fast på jobbet tills det blir för sent.
Erstaviken är ju annars bra på sydost , tror JonasP som bor i närheten var nere och kollade att det var is fritt .
Björkvik är ett av mina gamla spot när man bodde i Nacka. Har seglat på stränderna som Wilund berättar om ett par ggr just på SO och det funkar helt ok. Men……Ta med dig njurbälte!
Det kan bli riktigt fina dyningar/vågor ute vid cementmärket på SO, ladda där med slalomgrejerna så får du flyga ordentligt. -
@Svenne 538115 wrote:
Men hohoo! Gör som jag säger istället. Mät i motorrummet!
Här kommer en surprise till er alla: Han har ingen laddning på extrabatteriet.ja djävlar. rasmus har ingen laddning på tvåan….:wink:
-
Det ser tunnt ut, precis som Doktorn påpekar så är det fortfarande för kallt i markerna, samt för fuktigt. Marken blir inte tillräckligt uppvärmd.
Om värmen håller i sig så tippar jag på ca 2 veckor och sedan ska det nog vara igång, lite försiktigt till att börja med för att sedan öka under våren.
Just nu får vi nog förlita oss på vanliga lågtrycksvindar.
-
-
Jag tror Benke är apbakis idag……
-
Vi tar det en gång till…….Grymt svårt att förstå tydligen för många!
http://0108dev.surfzone.se/forum/showthread.php?p=491181#post491181
-
En automat håller länge, väldigt länge om de sköts om ordentligt, och det med hjälp av oljebyten som mag påpekar samt att det blir rätt ATF olja…..
Men…..när dom börjar bli slitna så reagerar dom inte som en manuell. En manuell låda rullar oftast vidare trots stora slitage, det brukar dock kännas i växlingar samt en del oljud, en lik förbannat så går det ändå tills total raset kommer. rna av att växla, eller växlar hela tiden eller rent av slutar att dra när den blir tillräckligt sliten. Oftast är det dom så kallade ”banden” som tar stryk, en automat slirar nämligen till stora delar, ibland försvinner exempelvis nästan 20% av effekten just på denna slirning vid exempelvis start eller växling. Observera att det är skillnader mellan olika automatlådor här. När ”banden” är slut så blir det bara skit av växlingarna…
Men en automat som sköts om, samt inte drar tunga grejer håller lika länge som en vanlig manuell. Viktigt är dock att det finns kylning till lådan (kyler ATF oljan) för det är oftast värmen som tar slut på en automat, ATFoljan blir för varm helt enkelt. Om man kör med en bränd olja så tar lådan snabbt slut.
