getwet
Forumsvar skapade
-
Eftersom du verkar brinna för sporten, vilket du också visat här tidigare på konfen så är min rekommendation att också börja kika på en bräda med lite mindre volym. Tycker du det är skoj med en 148 liters så lär du hamna i himlen på en 100-115liters………..
Ett större segel är det du ska ha, men kanske att det också skulle vara ett segel som fungerar både till din 148 och en bräda runt 110 liter sisådär ungefär. Och då är storleken runt 7.5-8.0 förmodligen en bra size. Men för allt i världen, skaffa grejer med kvalite så att du kan utvecklas med dom. En bra mast, bra segel och en trevlig bom.
En bra mast kan sedan användas till andra segel (till det den är avsedd för) när du vill kitta upp. Många som börjar köper ofta en billig mast för att redan efter en säsong behöva byta upp sig, och den gamla billiga masten går inte ens att sälja…….
Eftersom du verkar tillhöra den skaran som kommer att forsätta surfa och utvecklas i rask takt så blir min rek. att du kollar in lite bättre grejer som du sedan kan köra med i ett par säsonger. -
Japp, det var 07orna som Rick Naish shapeat, dom var lite ”shorty” för att klippa vågorna bra. Riktiga slalommaskiner men det var lite svårare att få dom att gå riktigt bra på de djupaste slörarna, nu snackar jag 130grader och därtill……Och det är det inte många svenskar som kör och vi har sällan vatten för det! From 08 blev det Richard Green som shapeade och jag minns att både MvM och Ben van der Steen lovordade dessa mycket när jag träffade dom i Holland samt senare i La Franqi på racen.
Mig veterligen har MvM bara seglat på SP60, för övrigt seglade han väl på Van der berg custom brädor, iaf varje gång jag seglat ihop med honom. Senare talades det mycket i Naish teamet just om hans nya 85 slörmaskin.
Den fick vi dock aldrig se, kanske att man inte utvecklade den vidare för att klientelet seglare som vill ha en specifik slörmaskin inte är så många.MvM är som sagt var en pratglad maskin, lite Speedkenta syndrom över honom där det gärna läggs till en aning i sin iver över hur bra det är…..Det lär man sig när man träffat honom ett par ggr samt samtalat med hans närmaste vänner över några öl……Men det är en riktigt go gubbe, men han är inte riktigt lika cool som den snubben jag har adopterat, Pascal Maka!
-
Då har du väl inte hittat rätt då…..
-
Och om man går lite djupare i objektivträsket så är en del av Sigmas och Tamrons objektiv minst lika bra, ibland tom bättre än de svindyra originalobjektiven.
Det handlar om att hitta guldäggen….. -
Har nu också införskaffat en Tamron 70-200 f2.8 istället för min gamla ”beercan” 70-210 f4. Sjukt bra skärpa och riktigt godis med 2.8. Ubernöjd faktiskt! Märker inte heller någon skillnad på skärpan med converter 1.4.
Så fick det bli, istället för ett nytt telezoom så blev det tre nya objektiv….. -
Tamron 70-200 f2.8 är ett ypperligt bra alternativ till ett oslagbart pris. Kolla in på Cyberphoto samt läs recensionerna på fotosidan.
Jag har nu kört med detta objektiv i ett par veckor och är grymt nöjd med framförallt skärpan, samt att det är en f2.8. Lite stor och tung men det får man väl räkna med om man ska ned på 2.8.
Har också provat med converter 1.4, lika skarpt med det.
Jämfört med kompisens Canon fasta 300 f4 och vi kan banne mig inte se någon skillnad. -
@Stickan 532264 wrote:
Det är ju superkul 🙂
För dig som speedare vore det väl det optimala sättet att testa trimmet på 🙂Nädu, efter att ha gått igenom två ggr så håller jag mig på fast mark och väntar tills isen försvunnit innan jag ger mig ut på fjärden igen:wink:
Jag har fått en dj…. respekt för fruset vatten och håller mig därifrån. -
Med tanke på att varenda tråd på surfbussen som är problemrelaterad också är knuten till ett visst bilfabrikat så skulle jag nog kika på andra märken…….
-
Jag fattar inte ens varför man ska ut på isen och åka runt, är det inte bättre att vänta tills surfsäsongen är inne igen?
-
Och jag, är väl lika naturligt som ett hängsele att ha segel under 5.4!
-
87:a, är det fortfarande den motorn som ursprungligen är en luftis men konverterad till vattenkylning?
-
Annars har jag en 5.7 liters motor som bara står här hemma i garaget, max vridmoment ca 450 newton, kan det vara något?
Är det bara topparna som rostat sönder eller, och är det i kylkanalerna?
Varför jag undrar det (kan rätt lite om jolkorna) är att det kanske finns rost i blocket också…… -
Klangen, ska du med till Danmark och träna inför denna säsong. Ska dit en vecka, andra veckan i maj, tänkte träna 5×1 dygn…..+2 dagar i baren!
-
Coolt, för det är väl Gin o Tonic vi pratar om va?
