getwet
Forumsvar skapade
-
Som tur är har Naish kvar Anders B, Faster, MacTS, Paddy, Getwet i stallet vilket uppväger med råge Martin v M. Om man lägger ihop alla våra farter så slår vi honom iaf…….:wink:
-
Det blev ingen telezoom, blev en vidvinkel Tamron 10-24 istället samt en Tamron 28-75 2.8.
Fotovideo här i Sthlm strulade med priset på det tilltänkta telet och till slut vissnade jag och bad dom sticka iväg en bra bit bort……Jobbar vidare med min Minolta ”beercan” 70-210 f4 ett tag till. Ska lämna in den för att kontrollera om det kanske är frontlinsen som behöver justeras och på så sätt få upp skärpan en aning, (grymt bra på bilder upp till ca 20-30m, däröver spårar den ur) och då istället lägga på en 1.4 konverter.
Fick tips om att dessa kultobjektiv som kallas beercan ibland blir så på långa avstånd just pga av en dåligt justerad frontlins. Bra på närbild, skit på långt håll. -
Såg det också, dom tror att det är läge att köra bakom sandbankarna……Det är fan dags att lägga om tävlingen asså! Men inte vi.
Avståndet är också med såg jag…..
-
@kinetic 525957 wrote:
Surfmc: Du får ALLTID ett första skambud, typ där de går efter ”billigaste på blocket”. Tipset är att kontra med dokumentation om bilens skick, i form av bilder, fakturor osv, dvs påpeka att din bil kan inte jämställas med ”billigaste på blocket”…Kan nämna att jag hade en bil som blev utdömd, jag fick upp försäkringsbolagets initiala bud med ca 25% genom att bevisa att bilens skick var närmast exempalriskt (stöld av bilen, återfanns ca 1v senare lätt krockad, med en repnota på lite över 100″, fick 90” för bilen…)
Nänänä kinetic. Man ersätter efter MRFs prislista, en liten bibel som även bilhandlaren använder sig av. Det priset ska motsvara det du får betala hos handlaren när det är dags för ett bilinköp. Ersättningen ska alltså motsvara en bilhandlares butikspris på en likvärdig bil. Där finns riktlinjer för priset beroende på antal mil, utrustning ålder mm. Sedan dras självrisken av från det beloppet, om man nu är vållande själv vill säga.
Normalt sett brukar man inte reparera bilar om det kostar mer än 75% av bilens värde. Undantagsfall finns men mycket sällsynt på en vanlig bruksbil. Samlarfordon och bilar med ett unikt värde kan regleras annorlunda. -
getwet
Medlem29 januari, 2009 vid 08:49 som svar på: Två gluggar som täcker från vidvinkel till superteleSablar också….Fel fattning!
-
getwet
Medlem26 januari, 2009 vid 10:14 som svar på: Jakten på den perfekta surfbilen – 4 nya utmanareHelt korrekt, men problemet tycks kvarstå än idag, det är mycket beroende på hur vätgasen tagits fram om den ska vara ”ren” eller icke ren. Länken är ”pinfärsk” Skotten!
Vore underbart om vi kunde få fram detta med vätgas redan nu, igår, genast eller varför inte för 20 år sedan. Men branschen påtalar själv att det inte är realistiskt med vätgasbilar i större utsträckning ännu under många år. Fram till dess borde batteriet vara ett mycket bra alternativ eftersom den typen av fordon redan finns samt att ”tankmöjligheterna” är betydligt lättare att lösa. 75% av alla resor som sker med bil idag understiger 40km per dygn, vilket lätt dagens batteribilar klarar. sedan kan en förbränningsmotor kopplas in med hjälp av etanol eller fossila bränslen. Den dagen vi får vätgas stationer som alternativ till bensinmacken så skaffar jag en vätgaslimo omedelbart, men det lär tyvärr dröja………
-
Jag köper det Mattias, det var bara ett förslag som jag gav tidigare vilket inte ska tolkas felaktigt. Men som sagt det är inte jag som arrangerar detta utan du och några till, full cred för det!
-
@Mattias J 527261 wrote:
Går inte att jämföra Kalmar med norra udden. Det öppna havet hjälper som sagt väldigt mycket. Nu valde vi norra Öland eftersom det redan ligger en tävling på Haga. Och det bästa argumentet är som sagt möjligheten att segla på alla vindriktningar…
Haga levererar väl även det på alla riktningar, mig veterligen går även SO och O men då med förflyttning till Mörbylånga.
Mattias, ett förslag bara men jag vill på det STARKASTE poängtera att jag inte är arrangör eller på något sätt involverad i detta. Men vore det inte bättre med Haga Park eller Klagshamn, Klagshamns trumpeten tror jag på iaf. April Maj är annars precis som Anders påpekar de sämsta månaderna vi har enligt statistik, och att få in en schysst nordan där känns inte riktigt safe.
Bättre då (i mina ögon) är att ha ”huvudkontoret” på Haga och blir det en nordan sticker man upp till norra ön istället.
Jag påpekar det igen, det är bara ett förslag och jag hoppas innerligt att detta inte ska uppfattas fel nu. -
Känns som om det saknas något inlägg här eller?
Mattias, om det går att köra på samtliga vindriktningar så är det kanon tycker jag.
-
@tobhed 527215 wrote:
Vilken bro?? (jo, vi lovar att hitta den nästa år…)
SKitkul tävling och det ska bli riktigt roligt att träffa alla beryktade holländare som säkert kommer att tycka att jag har riggat seglet helt fel osv.
När nu ”alla” kommer dit så bara en tråkig fråga, hur vindsäkert är det där i Maj och är det norr som är bästa vindriktiningen, det blåser väl i så fall inte nordligt så där jätteofta i April/Maj? Är Haga ett alternativ om det bli skumma vindar, inte kul om vi inte får segling nu när alla hot-shots är där.Delar din tanke, sannolikheten att HP levererar är betydligt större, eller Klagshamn. Statistiken för norra Öland är väl inte strålande direkt, och att det sedan ska inträffa en nordan också…….
-
getwet
Medlem24 januari, 2009 vid 10:17 som svar på: Jakten på den perfekta surfbilen – 4 nya utmanare@skotten 526883 wrote:
who needs batteries when Honda are here to save the world.. the most amazing thing is.. it exists, people own them, you dont need to charge it for 12 hours to drive at 40kph for an hour, and it is fuelled by the most abundant source on our planet…
http://se.youtube.com/watch?v=4AUurBnLbJw&feature=related
http://automobiles.honda.com/fcx-clarity/Så här skriver man i en av motorblaskorna:
Auto motor & sport:
”Redo att möta vardagslivet”
Auto motor & sport tycker att 7-seriens vätgasbil både är framtid och fossil. Det senare därför att dagens vätgas framställs ur naturgas, med ännu högre koldioxidhalt än bensin. Målet är dock biologiskt framställd vätgas men dit är det långt, menar testaren. Tack vare att gasen är i flytande form blir räckvidden godkänd, cirka 20 mil på gas och ytterligare 50 på bensin. Motorljudet är hårdare med gas än bensin, men komforten behöver man inte offra i 7-seriens vätgasmodell menar testaren. Källa: Auto motor & sport (SE) nr 24 2006 -
@mahi 526741 wrote:
Bli bättre på gipparna, ffa fler fullplaningsgippar.
> 35 knop i top
Average > 33 knopMassiv träning i Danmark blir det! Gipparna kommer att sitta lika ofta som Jester rasar i dom för dig Mahi. Det vill säga att ca 99% av gipparna kommer gå så smutt för dig efter den veckan i Krik. Spela upp en film från världscupen och det kommer se ut som det vore du…..:wink:
-
Tänkte nog försöka vara hel denna säsong, osså blir det naturligtvis en massa njutningsbara timmar på vattnet. Det är mitt mål denna säsong, njuta allt vad jag kan!
-
@Yann 525889 wrote:
Jag kör Sigmas 100-300 F4 till min Sony A200 och är sjukt nöjd. Tycker inte man har användning för mer brännvidd än 300 eftersom det ofta är så disigt längs med vattenytan att det inte blir bra bilder på längre avstånd hur bra grejer man än har. Köpte det begagnat för 8000kr nånting ink UV-filter.
Lite högt ISO-brus på denna men det är ju inte objektivets fel.

Hej Yann!
Kikade på din bild, och bara för att få en uppfattning om det hela, såg att bilden är tagen med 230mm ISO 800 och 1/2500sek. Vilket avstånd är bilden tagen på, cirka sådär? Eftersom kitearen i mina ögon är väldigt nära ”tvättmaskinen” kanske inte avståndet är så långt eller?
Vill bara få en uppfattning om hur det blir, eftersom jag aldrig fotat surfare tidigare så är det svårt att få en uppfattning.Såg också att din kamera är inställd på skärpa normal samt kontrast normal. Dom flesta Sony användarna rekommenderar att höja dessa snäpp 1 eller 2 steg i kameran för att få till ett bättre slutresultat, litet tips bara från dom som vet betydligt mer än mig……:wink:
-
Ahhh, nu fattade jag vad du menade med brännvidsförlängningen.
Det är precis som du berättar för min del, att det är så djä…. svårt att hitta focus på den däringa flygande fågeln i ett objektiv med mindre mm, och fort försvinner dom också. Det troliga är väl att det är lite lättare med surf (håller ofta samma linje samt att de flesta surfare är ”lite” större än en pippi…..)Med ett större antal mm antar jag att både af och min ”egen manuella” focus hittar bättre, ju större i sökaren desto trevligare.
Jag kikade på den Sigman som du skriver om, och den kan verkligen bli ett hett alternativ, kanske tom bättre än den Tamron som jag kikade på först. Bländare 4 oavsett mm är riktigt lockande.
Tack för insikten NLC.
