getwet
Forumsvar skapade
-
Kylskåp/box samt värme i bussen är bland dom viktigaste sakerna som finns anser jag efter att ha camperat i min egen buss sedan 1983. Värmen för att det är fan så mycket behagligare oavsett årstid, ens respektive får en betydligt större acceptans att dra iväg på resor även under vår o höst.
Kylan därför att man kan stå på samma plats i flera dagar utan att dagligen behöva skaffa färskvaror, blir betydligt billigare och har man hittat det där guldstället vill man gärna inte lämna det.
Tips om värme:
Leta efter beggade båtvärmare med luftburen värme. Dessa är extremt elsnåla och drivs med fotogen. Den som vi har kan stå påslagen i flera dygn utan att tömma förbrukningsbatteriet. De minsta modellerna räcker bra för våra bussar men se till att den är justerbar i temperaturen. Lätt att montera in, billig i drift och det enda som är lite bökigt är dragningen av skorstenen. I gengäld får du torr, varm och skön luft inne i bussen hela natten lång…..Kylskåp eller box är en fråga om plats och tycke. Själva kör vi med skåp eftersom vår inredning klarar av det utrymmesmässigt. Min absoluta rekommendation här är att skaffa en kyl med gasol/12V/220V. Om man bara begränsar sig till el så blir man också kraftig begränsad i antal dagar ute utan laddning, eller rättare sagt timmar utan laddning. De flesta billiga boxar drar idag ca 4ah vilket är på tok för mycket, efter bara några timmar så börjar energin att sina i batteriet.
Det finns kylar/boxar som drar betydligt mindre men då är också prislappen mer eller mindre uppe på samma nivå som en gasolkyl. Med gasolen kan du stå still i flera veckor om du så vill.Ytterligare tips är dubbla batterier, en till start och ett förbrukningsbatteri samt en solcell på taket som underhållsladdar ditt förbrbatt.
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med inredningstips eftersom vår buss är av en helt annan modell än din. Men det finns gott om andra surfers här inne på konfen som säkerligen har bilder påsina jolkor.Om du är intresserad av en kyl så bytte vi vår gamla 30liters gasol/220v till ett nytt 60liters 2008. Vi har numera ett 30 liters stående till ingen nytta, dock av äldre modell (mitten av 80 talet) men fullt fungerande för en billig penning.
Om du istället är intresserad av ett nytt så är min fru återförsäljare på bla gasolkylskåp, går att få för en bra peng via henne istället för butik om du är intresserad av det. http://www.dometic.com/sv/Europe/Sweden/Konsumentprodukter/ -
@Bicless 524686 wrote:
F2 behöll den 2 år, 2005 kom den och fortsatte i lineup 2006. 2007 försvann de då folk var skeptiska till designen så den sålde sämre än vanliga versionen mer var dyrare att tillverka.
Vi köpte dock upp ett restparti billigt då de är jäkligt trevliga att segla, mer lättseglade än många andra slalom och fartpotentialen är det inget fel på
En bekant seglade 35 knop på den i sommras under relativt vanliga svenska förhållanden.
http://www.gps-speedsurfing.com/?mnu=user&val=36432&uid=641
Mvh
Bicless
Det var möjligen inte så att den sessionen var från ”Ankdammen” på Haga Park vilket isåfall inte kanske ska räknas till ”vanliga svenska förhållanden”. Det stället är extremt udda för våra förhållanden……
-
getwet
Medlem10 januari, 2009 vid 06:35 som svar på: Long Distance arrangörer under 2009 eftersökesPetter, kolla med Jeppe här på konfen också. Han har en kompis som bor i Rangsta som har båt…….Vet att vi använt honom tidigare och lagt ut bojar vid Fituna.
-
Skönt att höra, gamla bilder. Ska det se ut så där finns det inte en chans i helvete att jag flyttar söderut!:wink:
Det var liksom det där vita kalla äckliga man ville lämna bakom sig.
-
@Rasmus_W 523717 wrote:
Låter skitbra. Vilken effekt behöver solpanelen kunna ge för att det ska vara värt pengarna?
Och förresten, så passar jag på att fråga igen. Vad mäter man lämpligast batteriets polspänning med, är det något problem med att ta vilken billig multimeter som helst?
Du kan ta vilken billig multimeter som helst. Glöm inte bort att batteriet även ska kollas under belastning för att veta om det är ok. Inte alls sällsynt att batteriet visar 12.5-12.7 volt i vila men dör fullständigt med belastning. Många som blivit lurade av det…..
-
Precis som Svenne skrivit tidigare så vinner du ingenting på att montera in ett kraftigare batteri än det av biltillverkaren rekommenderat antal AH. Svenne påpekar också att ett batteri ska vara toppladdat och det är A och O för ett blybatteri. Om det inte kontinuerligt blir toppladdat tar det ganska snart slut och investerinegn är bortkastad.
Som startbatteri ska det bara användas batterier AVSEDDA för start, det antal AH som tillverkaren anger. Som förbrukningsbatteri ska man bara använda FRITIDS batteri, inte start batteri. Uppbyggnaden av dessa två skiljer sig markant, startbatteriet ger en hög styrka under en kort tid och tål inte djupa urladdningar. Dessa batterier börjar sulfatera redan under 11 volt och förstör sedan sig själva automatiskt.
Ett fritidsbatteri tål betydligt fler djupa samt långsamma urladdningar, ger inte en lika hög styrka kortvarigt som en startbatteri som behövs till en startmotor.Att montera på en solcell på din bil känns som överkurs. Räkna med minst tretusen kronor för panelen och ytterligare ca 300kr för batterivakten som gör att det inte överladdas.
Risken är sedan överhängande att du blir av med panelen om du står parkerad jämt på gatan……Med nya kablar, nya batterier avsedda för ändamålet så ska det inte vara några som helst problem att få det fungera.
Kablarna är lika ofta, tom kanske oftare ett problem att man har dåligt med kraft till start samt laddning än generatorproblem, framförallt på de bilar som kommit upp i åren vilket en T4 gjort. Ofta monterar även fabrikerna av kostnadsskäl på undermåliga kablar.Skaffa även en batteriladdare och underhållsladda dina batterier när du inte använder bilen under en längre period eller som du nu tydligen också gör med att bara flytta bilen pga datumparkering.
-
Va i helskotta, ni har dubbelt så mycket vinter som vi har här i Svealand!
-
Alternativet är att fortsätta åka på den bräda du har och istället skaffar en större rigg (som du iaf måste göra förr eller senare) och fortsätta nöta ytterligare ett tag tills du vet vilken typ av bräda du vill ha i mindre storlek, våg, freeride, freestyle eller slalom. Med en rigg på 7.5 och uppåt kommer du att mer än fördubbla antal surfdagar och lära dig massor med hjälp av timmar på vattnet.
Under den kommande säsongen kan du också prova på lite olika brädor för att se vad du själv tycker verkar vara ok, många leverantörer ordnar testhelger och demodagar på kända spots. Kristihimmelsfärd på Öland Haga Park brukar vara en typisk sådan.Ytterligare en sak är att du kan ”justera” din nuvarande bräda genom att du byter till mindre eller större fena. Med en mindre fena kommer brädan att kännas mindre och mer kontrollerad när det väl sätter fart.
Jag misstänker nämligen att du bara har en fena idag, originalfenan som antagligen är ganska stor, eller hur?Med en större rigg typ 7.5-7.8 kommer du att få många seglingsdagar, lära dig mer och på så sätt ganska snart med lätthet kliva över till en mindre bräda runt 110-115. På den kan du sedan använda både den större riggen och den mindre som du redan har. För lättvindsdagar behåller du din nuvarande bräda, det är iaf ett alternativ……..
-
Jag räknade lite snabbt på vad skillnaden skulle vara för en bil som drar 0.55 kontra en som drar 0.8 på landsväg i enbart bränsle. Kostnaden för bensin är beräknad till 11kr litern (snart är det nog dyrare igen).
Om du åker 10 mil om dagen till arbetet så blir enbart bränsle kostnaden denna under ett år= 11 månader, dragit bort en semestermånad.
0.8 l/mil 19360kr
0.55 l/mil 13310kr
Diff 6050kr på ett år. Observera att detta bara gäller resor till o från arbetet.Vi antar sedan att du har en ytterligare körsträcka på 1500mil (125mil i månaden) om året:
0.8 13200
0.55 9075
Diff 4125 för enbart bränsle. Totalt nu uppe i en diff på 10175kr.Till detta kommer ytterligare kostnader för reparationer samt dyrare försäkring på en beggad bil. Nya bilar har vagnskadegaranati som följer med bilen i tre år. Skatten är dyrare (framförallt på en BMW 5 serie som rek. i denna tråd kontra modern ny lättare bil)
Jag sätter hur mycket som helst på att det blir billigare att köpa en ny bil med 3-5 års nybilsgaranti, vagnskadegaranti, problemfritt (bör vara, annars får verkstaden ta hand om det på garantin) bränslesnålare, renare, oftast säkrare än en beggad äldre bil, trots att den kostar mer än dina 50 000 som du lagt som en ribba.
Kolla in här
http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/billiga-bilar-billigare-1.6902
Att idag gå ut och köpa en beggad bil som drar runt 0.8-1.0 milen är totalt förkastligt. Snart kommer vi att få se en radikal förändring av bränslepriserna igen och det är nog ingen som blir förvånad om priserna motsvarar den gångna sommarens priser till kommande sommar. Putin har redan påtalat att den billiga tiden är förbi för både olja och gas. OPEC har annonserat att minska produktionen…..
Att då försöka bli av med en 50 000 kr bil i BMW klassen kommer att bli helt omöjligt, småbilar däremot har en betydligt större chans att klara sig på beggmarknaden (syns tydligt redan idag) och kommer att vara ett betydligt attraktivare val för de flesta i väntan på altenativ. -
getwet
Medlem24 december, 2008 vid 10:44 som svar på: Snabb fena till JP Supersport 118 för stora segel 8.5-9.0?Nja……Om man tar en freerace/race fena i likvärdigt material och finish så kanske inte skillnaden blir så stor, tycker dock att en halv knop är rätt mycket. Problemet är att det inte tillverkas freerace fenor i samma kvalite som race, dom skulle bli för dyra för den som bara freerejsar och inte kör på fullt allvar speed/slalom/formula.
En riktig racefena kostar mer, beroende på kvalite och oftast en betydligt bättre finish, materialval mm.
Om man tar en normal freerace fena på marknaden idag och jämför den med tex en Tectonics F1 så blir det ljusår i skillnad både i släpp och fart.Jag tycker det är oerhört synd att många ignorerar hur viktig fenan är för att få fart på bitarna. Folk köper en massa segel för tusenlappar istället för att köpa fenor av bra kvalite i olika storlekar och på så sätt trimma sin bräda.
Moderna segel idag har en enormt stor spread (iaf freerace och race segel) medans fenor som bekant inte är trimmbara, man måste byta helt enkelt när den blir för stor eller för liten.
Min hemmaspot är Fituna, en bra dag där kan det vara upp till 120.150 seglare och jag ser ofta folk åka runt med dåliga fenor, framförallt fel storlek. Man riggar gärna om när det kommer mer vind istället för att dra i nedhal 1-2 cm till och samtidigt byta till en annan mindre fena, plötsligt har du fått en helt ny rigg och bräda med bra fart och kontroll. Dagens material är tillverkat för att trimmas rejält, både upp o ned i vindregistren, därför anser jag att det är bättre med ett gäng riktiga kvalitetsfenor istället för en extra rigg.
I min boardbag idag finns det 5 speed/slalom brädor och varje bräda har tre stycken fenor, helst i samma line men med olika storlekar (jag har oifs en line till för ytterligare en vattenkvalie, stökigt eller inte) men bara två riggar som passar varje bräda.Trådens skapare har en SS som är snarlik de jag har, enbart ett snäpp under i prestanda och den förtjänar verkligen en uppsättning kvalitetsfenor av typ race. Dessa fenor har en helt annan karraktär där det går att ”stampa” på betydligt mer och verkligen pressa för att få upp den på fena jämfört med en freerace, det är då det börjar gå undan och det var väl det som skaparen av tråden ville.
-
getwet
Medlem22 december, 2008 vid 17:20 som svar på: Snabb fena till JP Supersport 118 för stora segel 8.5-9.0?Joinar Jester, igen! Hoppa över freerace fenorna (och Tekkno har mig veterligen aldrig gjort något vidare, iaf inte på slalom/speed).
Lägg till några hundra på en riktig fena, typ den som Jester pratar om, eller en Deboichet eller annat mer välkänt fabrikat för slalom.
Har seglat i 34 år och vet inte hur många gånger jag blivit besviken på billiga fenor som fungerar men inte mer….Precis som Jester påpekar så är din SS bräda riktigt snabb och förtjänar något bättre än en freeracefena.
På med en riktig fena och stropparna längst bak så ska du få se på fan!Glöm inte bort heller att de billigare fenorna ofta blir ännu sämre när dom kommer upp i storlekar..
-
@Jesper_B 522335 wrote:
Här på Maui finns det också badrum, av alla möjliga och omöjliga slag. Perfekt ställe att åka till för att utveckla och njuta av sin badrumshobby. Mitt favoritbadrum är ganska vanligt här. Dvs ett vanligt krökt kopparrör med en kran på utsidan av huset. En utomhusduch under svajande palmblad med utsikt över Maui north-shore är bland det lyxigaste jag kan tänka mig! /JB
Kul kompis, skitkul…….Inne på andra kartan av psychofarmaca nu, mörkt dygnet runt här.:wink:
-
Tackar för det Tobbe, då var jag och kikade på fel ”golfe”.
-
Någon som vet var dom kör någonstans?
http://www.hydroptere.com/galerie-photos-hydroptere.html#centre
Lyckats klura ut (tror jag) att Golfe de Fos su mer ligger vid Arcachon (Atlantkusten, straxt norr om Biaritz) vid den stora turist attraktionen Dune de Pilat. När jag var där och surfade (någongång på medeltiden) så minns jag att det var ENORMA skillnader på ebb o flod, vilket gör det jobbigt.
Men var ligger La plage Napoleon, samt spot de Vitesse (fattar inte French, kan vara något annat)som det också visas bilder ifrån där dom seglar med Hydr. Någon som vet om det också är i samma område eller ligger det i medelhavet. På en av bilderna kan man se höga berg i bakgrunden vilket skulle kunna vara Pyreneerna….Då kanske dom seglar på Tramontane vind, eller kan det vara Alperna och Mistral?
-
