getwet
Forumsvar skapade
-
getwet
Medlem21 november, 2008 vid 23:57 som svar på: Vindsurfing är fortfarande snabbaste segelfarkosten…Japp, ni tillhör väl det luftburna sällskapet i deras ögon. När jag för X antal år sedan försökte hjälpa (jag arbetade då på ett försäkringsbolag) en god vän med att försäkra hans verksamhet (kitekurser) så jämförde man detta juridiskt med luftfarkoster……Flygverksamhet. Det blev alltså ingen försäkring med tanken på premien. Fick en lååååång utläggning av skadechefen på bolaget varför det var så……….Bör tilläggas att vi satt i skärgården i hans stora feta segelbåt och diskuterade det! Om inte jag minns helt fel så kunde inte kite inkluderas i begreppet sjöfarkost, det var något ditåt iaf, minns inte riktigt. Den juridik kunnige har kanske ett bättre svar.
Det är nog där problemet ligger att man inte inkluderar kite i ISAFs rekord, juridiskt anses det inte som en sjöfarkost.
-
@mahi 517270 wrote:
Björnen & Co,
Har ofta samma problem som dig, 90% bakfot, 10% framfot.
Det snackas om olika åtgärder för detta:– Lägre bom
– Mastfot längre fram
– Längre hängseletampar
– Mindre uthalMer nedhal har jag inte hört förut/testat. Skall testa det.
Mitt problem är att jag testar listan ovan lite slumpmässigt och kanske lite allt på en gång så jag vet inte vilket av det som egentligen funkar.Kör med variabla tampar så jag brukar testa det först, hjälper ofta en del iaf.
Magnus
Så här ser jag på problemet:
Mycket tryck på bakfoten beror oftast på för lite nedhal, sidotrycket blir för stort istället för driv framåt. Ibland kan även för mycket tryck på bakfoten generera att framfoten vill vrida sig, blir ganska naturligt eftersom man får jobba fullt med bakbenet istället för att fördela trycket. Även en för stor fena genererar toktryck på bakfoten.
Bomhöjden spelar också roll, men det handlar oftast inte om några fem cm eller mer. Börja med 2-3 cm och se vad som händer.
Det absolut sista jag gör iaf (obs jag!) är att flytta mastfoten framåt vilket jag oftast anser förkastligt. Man ”dödar” bara brädans möjlighet att gå på fena. Desto längre våtyta desto sämre fartprestanda. (jag syftar här på att det är bra förhållanden, inte där jag behöver tidig planing eller dylikt, välj större grejer då istället).
Till Björnen och mahi, nästa gång vi kör ihop och problemen upplevs så byter vi utrustning och jämför. Att framfoten vrider sig är enbart en trimfråga, inte att stropparna sitter fel. Var stropparna ska sitta handlar mer om hur man vill segla, med komfort eller så fort det bara går, välj!
-
getwet
Medlem21 november, 2008 vid 18:49 som svar på: Vindsurfing är fortfarande snabbaste segelfarkosten…@Klang 517384 wrote:
Jag tycker det är bra, de har äntligen tagit ett beslut! Kite is out, gött, jag njuter fullt. Vilken trevlig helg det ska bli… Antoine är den snabbaste seglaren igen och inte slagen av en drakflygare… att de ens var osäkra på vad som gällde… jisses
Skål påre Klangen, och grattis till oss! Helt rätt beslut taget…..
Och för de flesta som tycker som jag att beslutet är rätt beror INTE på att vi är dåliga förlorare, nä, de flesta av oss tycker nog att kite inte är segling i sin rätta bemärkelse. En djävligt cool sport och jag själv känner många kiteare och kör även ihop med dom, men segling……….njaaaa! Surfing däremot ja!
Sen kan man också fundera på hur det är egentligen när vi seglar på tokplatt vatten, blir svårt med en katta eller trimaran att göra något liknande, tänk er en katta/trimaran inne på ankdammen! Undrar om vi inte skulle få torsk då om det skulle fungera.
Jag kan också förstå alla diskussioner som fanns förr i tiden angående om windsurfing skulle ingå (massor av disk för 20 år sedan) i rekorden, men idag är den med fast i de ”riktiga seglarnas” ögon så är vi nog ett litet bihang fortfarande. Och då förstår jag att kite inte är med beroende på betydligt större avstånd från segling inom segelvärlden enligt deras åsikter.
Fan livet ser bra ut Klangen inför framtiden, kite får inte vara med, Obama vann valet, jag ska flytta till Skåne och gipset åker av om en vecka. Fan jag njuter i fulla drag, enda smolket i glädjebägaren är det förb…..
-
Bekräftar härmed att jag stannar i Falle teamet 2009, nu slipper ni spåna om det!:wink:
-
Fast jag tror nog alla av oss varit med om någongång i karriärens historia att man tappat kollen på grejerna, far iväg någonstans och sedan kommer till sans där man definitivt inte trodde man skulle vara.
Ett flertal av krascherna på denna snutt (som de flesta av er sett) visar att man faktiskt inte bara hamnar på läsida, kolla själv.
-
Fy fan vad nära kanten dom är…..
-
-
Vi hade stora förhoppningar under detta år att iaf köra en tävling för att se hur det skulle bli, men allt grinade oss rakt i ansiktet och när det väl small på ordentligt så var det tävling från annan organisatör.
Självklart att vi ska ta nya tag inför nästa säsong och genomföra helst 3-4 stycken race. Bara det faller innanför ramarna så att säga. Svenskt vatten är det som gäller, räkna inte med att cupen kommer att gå i Grekland bara.
-
Ja e på! (fan osså)
-
@simpa 514221 wrote:
Aldrig förstått mig på det här med naturreservat osv. Man kan väl tolka ”Natur” på olika sätt men iaf. Skulle inte allt vara naturligt?? Hur fan byggde man en motor? Kom den flygandes ner från himlen? Nej, den byggdes av naturen. Samma sak med kitedrakarna, vem säger att det stör fåglarna? Den är väl också en del av naturen, annars hade Gud aldrig gett oss de förutsättningarna vi har att bygga saker som vi ”behöver”. ALLT är naturligt. Kommer fåglar att dö ut, jorden att gå under då skall det ske. Ödet vilar i Guds händer
(nee, jag är inte religös)Uj uj uj! (håller mig för pannan)
-
@smaskens 514092 wrote:
Varför är det sånt problem med vindsurfare och sjögräs?
Det är inga problem med vindsurfare, det är problem med sjögräs.
-
@MTomas 72872 wrote:
Tjena!
Är det nån som vet nåt om begagnatmarknaden för Mercabussar. Har en MB 508 som jag skulle behöva pigga upp med lite prylar inför surfsäsongen…Skulle behöva ha ett startrelä(?) (som kopplar ihop batterierna så att det blir 24 V vid start, sitter under förarstolen) och en generator. Det är den ”stora” motorn.
Tomas
Delar med ett MB märke på kan du hitta här http://www.mercaskroten.nu/
Visserligen tar dom bara hand om personvagnar men väldigt ofta hittar man mängder av likadana delar på både lätta lastbilar och personbilar från samma tillverkare. -
snarare 1 minut prick, den tycker jag att jag känner igen mest:wink: .
-
NP elite är magisk, varm o go och riktigt smidig. Lite ömtålig i gummit men det får man väl ta om det ska vara bra…
