 
						 
			gnsmk
Forumsvar skapade
- 
Okej. Jag väger ca 100 kg och min bräda är 30 cm bred, breddningen på truckarna är 35 cm fram och 40 bak. Står jag på brädan så kan jag lätt trycka ner brädan med fötterna i maxläge. Jag har 97 gummin i tucken, kan jag på nått lätt sätt få den stabilare? fjädrar ? 
- 
okej =) som du sa innan så är förhållandet mellan bräda och medar förutsättningen för hur lätt den svänger. Har man lika bred bräda bak som fram men bredare medar bak så borde den svänga lättare bak än fram ? alltså bakdelen svänger snabbare än fram och det borde motverka varandra ? är jag ute på hal is ?:P 
- 
Hur blir det på snö då ? om man tex har en piratebräda eller ett hemmabygge? borde inte den sjunka ner mer i snön å gå saktare? 
- 
kinetic;675993 wrote:Jag tror att vikten har ingen betydelse mer än när man skall bära grejerna…Eller möjligtvis om man faller då den tyngre plankan har större rörelseenergi…Men nått måste det göra ? eller behöver man större segel om man har tyngre bräda ?….. 
- 
Har vikten på ens bräda någon betydelse för hur snabb den är ? mer vikt ner i isen ger bättre grepp, påverkar det speeden på nått sätt? 
- 
Mattias112;675419 wrote:Här kommer lite bilder på senaste prototypen.
 Kan köras direkt på stålkanterna eller med extra brutala medar. Har upptäckt att vinkeln på meden(är justerbar)är bra att ställa in beroende på is. Gör skillnad i fart. Ett brutalt grepp och tar enorm höjd i de flesta förhållanden, har dock inte hunnit testa alla än. Som namnet anger är den tänkt som fomula och är sämre på manövrar.Topfarten får jag testa i vinter:wink: 
 Förra året blev topnoteringen 48 knop(2sek) på RAD/Pirate-IceCarvebrädan. Då var det ca 25 cm halvlös snö på isen. Men isen var fin under snön. körde med stora fenan och 5.5 NP MKIV (1994) med camber på alla 7 lattorna för de som inte känner till seglet… blåste medelvind runt 12 meter, men lite mer i byarna. Haaang looooseCool. Går den endast på medarna eller går den på hela brädan framför mastfästet ? Var fästs medarna ? 
- 
jr555se;675359 wrote:Ah! smart att köra i lager..!yes alá longboardhemmabyggen. Dom gör avancerade pressar. 
- 
jr555se;675296 wrote:gnsmk, Snyggt!! har du tillgång till press eller hur fixade du den böjningen på såpass grov plyfa? (spänt den runt ett rör?)Det är 4 lager 4 mm plywood som jag hällde varmt vatten på sen Polyuretanlim mellan skivorna sen mellan en enkel press. två längs gående plankor på en eu-pall sen en på ovansidan som ja pressade ner mot pallen med tvingar. 
- 
Här är några bilder på mina projekt. svarta brädan ska vara som den vita fast med gummibussningar och ett extra underrede som fungerar som trucks (snowfunboard) och detta göra att den svänger lättare. 
- 
Maglu;645608 wrote:Intressant att se smala brädorna från Kanada. Styrker min teori att man inte behöver trassla med att bredda truckar alltför mycket. Jag kör med standard longboard-truck utan breddning. Inga tendenster att vilja välta.Annan aspekt på issurf: Segeltrim: 
 Läste mycket intressant inlägg på Gps-icesailing-siten från en segelmakare som verkar kunna en del om både vs-segel och issurf: http://www.gps-icesailing.com/default.aspx?mnu=forum&forum=6&val=11226Sammanfattning: Optimala isseglet finns inte bland ws-standardsegel. 
 Litet – ca3.5 – med camber, styv mast utan särskillt mycket twist i toppen. Gammal mast på nytt segel =bra.
 Så lite nedhal som möljigt utan att det är rynkor. Fladder i toppen ger ingen kraft utan bara luftmotstånd.Jag har samma upplevelse av löst akterlik i toppen. På is hänger det bara o fladdrar. Total skillad mot på vatten, då det är tryck i toppen. Snö är som vatten = mer nedhal för öppnande topp. 
 Tror det har att göra med skillnad i vindhastighet nära ytan jämfört med 3m upp i luften. Is =väldigt liten skillnad. Snö och vatten=stor skillnad. Därav skillnaden i behovet av lägre skotvinkel i toppen.kollar man på vad han http://www.gps-icesailing.com/default.aspx?mnu=user&smnu=equipment&uid=75 har för utrustning så ser man att brädan är 36 breda och 168 långa. Mastfoten sitter inte längstfram heller. 
- 
Oåxen;645526 wrote:Hur styr man brädan?
 Vad har du för vinkel på skidorna?man styr brädan med fötterna, kroppen och seglet som på w-surf brädan. Dom är vinklade för att få grepp i snön/isen. Som medarna på isbrädan. Vinkeln kan man ställa in, mindre snö= mer vinkel (ca40 grader) mer snö mindre vinkel ( ca 20-30 grader ). 
- 
Från i lördags då det blåste som bäst. Skidbrädan fungerade utmärkt då det var för mycket snö för isbrädan. 

 
								
