gnutten
Forumsvar skapade
-
Om man letar buss i T4ans storlek, finns även Toyota HiAce. Har inte haft min så länge, men hittills har jag inte haft några kvalitetsproblem. Toyota i almänhet har ju ett bra rykte. Den korta modellen är nästa exakt lika lång invänigt (250 cm). Den långa är 10 cm längre än T4 (290 cm). Den nya karossen kom 1995.
-
Lite hjälp kan det ibland vara att ha en lina sittandes i selen, som man kan knyta/kroka i brändan EFTER krash. Lina är altså inte fäst i brädan när jag åker.
Det är bra om man tappar ner draken, då kan man knyta fast brädan och mecka med själva starten. När draken är i luften igen, knyt loss brädan och gasa.
-
Tills man byter till vintertid. Det brukar göra det svårt att hinna ut efter jobbet, jäkla mörker. Det är aldeles för få helger, ännu färre helger med vind.
-
Det Ruttip snackar om är att besiktiga om den till en annan typ. Det går att göra, men kolla reglerna innan.
Vill du bara göra en vanlig besiktning, måste du ha säten i (om det var det vid förra besiktningen). Bilprovnigen testar bilbälterna på alla platser i bilen, då måste dom ju finnas på plats…
-
Grejorna på taket??? Det är ju för att slippa detta man har surfbuss. Och vem vill till Haga, deras bris är ju bara en myt.
-
Definitivt. I Habo finns det plats för alla. Området där man kan surfa (med plattvatten och långgrunt) är stort.
-
Nu är vinden också bokad! Annars är ju Klagshamn reservplats, där blåser det alltid om solen lyser. Så det kommer bli en kanonhelg, missa inte detta tillfälle.
-
Funkar ställe bra för nybörjare? Långgrunt verkar ju lovande, men blåser man ut till havs om man inte lyckas starta?
-
För dom som missade det… Klagis rockade fint under stora delar av lördagen. Började på 5.2, gick sen ner till 4,5. Och Solsken!
-
Låter gott! Kanske får hålla lite koll på dem också på begagnat marknaden. Blir nog inte byte förrän till hösten, men det är svårt att hålla sig när man väl börjat leta…
-
Det ser ju att vara bättre grundvind på lördag. Har väl iofs inte att göra så mycket med brisen…
-
Problemet är nu löst!
Fick ett tips via typ2 kulbbens forum:
Kolla plastbussningen mellan den långa axeln och ”växelföraren” på lådan (vid höger bakhjul). Det är någon form av kula/hanske-koppling som ofta är sliten/trasig pågrund av att damasken är trasig och släpper in grus och fuktDet var precis det som var felet. Växelstaget hängde upp sig vid kula/handske-kopplingen.
Tackar för alla övriga tips också.
-
Det är inga problem att få i växlarna. Det som är svårt, är att få ur backen.
Jag skall gå lös på länkaget med 5-56 senare idag och se vad det kan leda till. Hoppas det hjälper, byt låda känns inget vidare kul.
-
