gnutten
Forumsvar skapade
-
gnutten
Medlem10 februari, 2006 vid 12:59 som svar på: kolla köp o sälj har aktion 7 dagar den som ger bäst bud får grejerna!2500 för wt 14
-
Jo husbilsförs är billigare. Har för mig att det skilde runt en tusing för mig, men minnet är inte specielt bra…. Nu ligger förs på något mellan 1000-2000 kr, har också trygg-hansa.
Skatten har varit billigare, men efter höjningen nu vid årskiftet skiljer det mindre. Gäller både lastbild och husbil.
Trygg-Hansa har något avtal med VW om motorhaverie osv. Men det gäller nyare bilar (miltal?). Så om man ringer dit kan dom ändra till vanlig försökring och man känar några hundra. Nätet-beräkning är ibland lite högre.
-
Tackar för svaren. Nu står det en ny buss på parkeringen. Synd bara att den inte är min… 🙁 Det var väl egentligen syrran som skulle köpa. Den kommer i alla fall att gå som surfbuss. Ännu en buss rädda från ett svenssonliv!
Var ju ganska skön att köra med V6. Känns ju till och med modern, jmf med min T3. Hm, kanske får börja leta själv…
Är inte Boxer (och dess släktingar) lite större än VW? Synd att Toyota inte tar in senaste modellen av HiAce till Sverige. Kom troligen i början av 2005 till Australien. Såg riktigt schyst ut.
-
Är det hela sekvensen som är med på bilderna??? Det kan ju kanppt räknas som surf.
-
Får försöka vara före Patrikol; Multivan…
Nejdå, Mercedes bussarna verkar väldigt schysta. -
Finns det någon viltcamping där många surfare samlas? Det är lite synd (men förståligt) att det inte är tillåtet att campa pris vid surfklubben.
Det hade ju lyft Haga rejält om det varit surfcamp, på samma sätt som i Varberg.
-
I väntan på Hagas ständigt frånvarnde bris. Blev lite skön grillning istället.
-
När du besiktigar om till husbil, blir fordonet klassat som lastbil (fordonskategori i regbeviset). I regbeviset står det även under karosseri att den är bostadsinredd.
Så typmässigt är husbil och lastbil samma klass, dvs skatten är samma.
Vet ej om det skiljer något när man försäkrar. Jag har själv en husbilsförsäkring. Känns inte riktigt som den går att teckna för en lastbil. Men det kan vara så att premien är likvärdig ändå. Någon som har koll?
-
Inparkerad? Med dom framdörrarna kan man väl komma in var som helst… Iofs surfprylarna får man nog lämna 🙁
-
Var och tittade i Ljunghusen vid 13-tiden. Då var det ingen vind alls knappt. Några 16m2 kiter uppe, de hade inte något tryck. Känns annars som det borde fungera på syd. Blev Klagis istället. Vinden kom frammåt 15, så nu sitter man glad men något mörbultad…
-
Känns inte som en bra nybörjar bräda heller egentligen. Fungerar väl fint ett 10-tal gånger att komma igång. Bra att dra rigg och träna balans. Sen kommer man inte så långt i utvecklinge. Iofs balansträning är alltid bra, men inte det roligaste alltid.
Har du möjligt att hyra några gånger i början, kan det vara ett bra alternativ. Då kan du skippa köp av nybörjarbräda, och istället gå på något lite roligare (tex 130L freeride). Då kan du lätt börja plana och ha skoj!
-
Fasen vad schyst! Verkar som du fått till ett bra upplägg. Gillade guld-diskhon, med dold avloppstank.
-
Brukar inte nyare HiAce ha skjutdörrar på båda sidorna? Den jag såg det på var en 1999. Dock vet jag inte lastlängden i dessa bussar.
-
Body drag är ett hyfsat lätt trick att lära sig. Det fungerar att träna även om man inte är så modig (gissa varför jag började tränar det…).
1) Plana upp brädan
2) Se till att fötterna är lätta att få ur stroparna.
3) Släpa först frambenet i vattnet (försök att bara ha nedre delen av benet i vattnet). För mig funkade att sträcka på vristen och försöka tänka på pressa vristen mot vattnet. Till att börja med kan man bara öva detta, sedan segla vidare.
4) Gå ut även med bakbenet. Det är viktigt att komma i vattnet på ett mjukt sätt och inte för långt bakom brädan. Se till att ha riggen upprät och häng i bommen, så att kraften hamnar i mastfoten.
5) Sätt först upp bakfoten på brädan igen. Sedan är det nästan som en vanlig beachstart. Det är mycket viktigt att man håller riggen upprät, för att vinden skall få kraft.Kolla även teknik tips på tex Guy Cribbs sida (http://www.guycribb.com/userfiles/documents/body%20drag.pdf).
