 
						 
			gonadman
Forumsvar skapade
- 
Det finns faktiskt surf på Isla Margarita – men det är knappast storslaget. Små vågor över beach-break verkar vara dominerande – även om finare spots lär finnas då den sällsynta swellen når öns norrsida. Kolla på Wannasurf.com Själv har jag surfat på Playa Parquito som är en fin-fin strand med surfbara vågor. Finns en del duktiga lokala kidz men absolut inte crowded. Lycka till! 
- 
”I surf to get tanned” Josh Angulo tror jag de va… 
- 
@TDK 493797 wrote: låter som namnet på en porrfilm ju… Jaha…och vad tycker du då om filmtiteln ”Wet’n Salty”?! 😉 
- 
@snaffe 488017 wrote: Ja då har man kört sönder sin tredje chinook alu bom på tre år. En per år! Tycker att de är riktigt sköna men alubommen verkar gå sönder på samma ställe för lätt( en liten bit efter där frontbeslaget börjar). Någon som har tips på en hållbar bom som påminner om chinook i känslan. Kör mest fristajl och vågor( med inriktning på att hoppa högt). Jag har suttit i samma sits som du. Chinook = tveksam kvalité. Om man inte har kulor till en kolbom så har mitt val blivit Norths ALu bom. Mycket, styv, ett grepp och rör som håller påfrestningar. Kan absolut rekomenderas. Sen är det vad jag hört många bommar som tillverkas på samma fabriker. Men va hjälper det om specarna är olika? 
- 
@EriC_W 492517 wrote: Hej. Kommer eventuellt få möjligheten att följa med ett gäng som ska till Nya Zeeland och Wellington. Undrar själv klart, finns de någon bra surf i närheten? 
 Någon här som har erfarenhet av stället och lust att dela med sig!? 🙂Mvh Eric Har inte själv surfat i Wellington krokarna. Men det är inte farligt långt upp till Taranaki/New Plymouth trakterna och där är det Epic! 
- 
Alla brädor nämnda brädor är säkert mycket trevliga att köra på. Jag väger också 85 kg. Själv får jag slå ett slag för RRD’s brädor. Har b la en RRD WaveCult 84 som en lite större vågis som trots sin storlek funkar mycket bra i vågor. Ok när det drar i ordentligt med 4.0 och är lite större vågor är det dags att plocka fram en mindre bräda. Då kör jag RRD XS Wave (69 liter) som funkade fint på Pozo men ganska sällan kommer till använding här hemma för en tung puck som jag. Men när den funkar är den outstanding. Men runt 75 liter är att föredra tror jag. RRD har även WaveCult HC som är lite mer våginriktad. Ser jäkligt trevlig ut. @Sebbekitte 492528 wrote: Hej, Hade nöjet att testa en Starboard EVO 75 liters bräda från 2007 förra torsdagen på Torö. Hade fram till dess seglat min minsta bräda, en JP 78 liters bräda från 2000 tror jag. Fick en aha upplevelse av stabiliteten och hur lätt den var att segla o jippa med jämfört med min gamla JP. Måste nu bara skaffa en ny bräda, behöver därför tips o inspiration. Några funderingar: · Storlek på bräda? Väger ca 84kg, en 75 liters bräda borde väl vara rätt som minsta bräda? Seglar mest Sthlm, men seglar några ggr per år mina favoritspott, Ringenäs o Vilshärad. 
 · Förslag på bräda, har tittat på Fanatic Allwave 75 liter samt JP Real World Wave 76 liter, bägge från 2007. Priserna på dessa ligger på ca 8000kr nya 2007 modeller, EVO får man väl inte för under 10.000 kr tror jag. Fanatic eller JP är frågan? men vilken är att föredra och finns det andra bättre alternativ.. Är ingen vågseglare men kan säkert lära..Peter 
- 
@nic 492762 wrote: Återigen den som inte planerar om rutt innan väjningssituation uppstår är den farligaste på vattnet. nic Nic, där satte du huvudet på spiken. För detta måste vara princip nummer ett. Adde och Ola är smarta killar. Om som dom mycket riktigt påpekar så kan vågridning inte betraktas som något annat än en manöver! Konsekvensanalys: även i sjöfartslagens mening har du väjningsplikt under vågridning (vilket ju faktiskt ligger i någorlunda i linje med ”rätt-till-vägen ut” regeln). Om alla kan enas om detta har vi kommit ganska långt! Jag kan bara hoppas på att detta blir spiken i kistan på denna diskussion :-). Sen har det diskuterats om det är så svårt att ta sig ut genom vågorna i Svenska förhållanden. Nej, oftast är det inte svårt. Å andra sidan finns det ”nybörjar vågseglare” och för dem är det inte helt lätt att hantera ens mindre vågor. De måste få möjlighet att lära sig behärska förhållandena precis som vi andra. Peaze out! 
- 
@Yann 491268 wrote: Nä inte ett dugg, hur tänker du då? Skit samma, ingen ska någonsin köra på någon även om de har rätt till väg. Paddlare är skyldiga att i möjliga mån hålla undan för vågsurfare genom att paddla mot vitvattnet. Hur kan det vara så svårt? Adde, till skillnad från Haze vill jag inte avskaffa regeln men jag tycker det är otydligt när den gäller och det verkar ni tycka också eftersom jag får väja på alla bogar, eller är det så att jag får väja bara för att jag har bättre manöverförmåga? Om ni bara kan komma fram till en regel som inte går att misstolka och är rättvis så kommer jag att följa den. Yann – jag vill inte vara som en jäkla pekineser men allvarligt talat: Verkligheten håller för många olika förhållanden, spots, riktningar, vågstorlekar etc, etc att det aldrig kommer finnas ”en entydig regel”. Den enda entydiga, allmängiltiga regel som någonsin kommer gälla är att du har ett ansvar för din och din omgivnings säkerhet. Och här är min uppfattning att kite i allmänhet, och kite i vågförhållanden i synnerhet (och ännu mer vid strapless) medför större risker andra i omgivningen än vindsurfing. Med detta följer rimligtvis ett större ansvar?! 
- 
@nic 490777 wrote: Nu förenklade jag det precis så som jag inte vill man ska göra. En kitare på skimboard/ostroppad vågbräda behöver i tid veta vilken regel som gäller för i värsta fall har man en lång stoppsträcka om man har kiten långt in i fönstret å kör toeside. Om reglerna är entydiga så ser man i god tid till att inte vara overpowered med en vindsurfare i lä vid det tillfället och då funkar allt smärtfritt som ovan. Men om man som nu inte vet vad som gäller förren vindsurfaren kommer intill kan man plötsligt inte ha tid att ställa om. Och detta är egentligen kärnan till att jag skriver så mycket i denna tråden. Ws ska inte behöva titta vad kitaren har under fötterna och det funkar bara om reglerna är entydiga. nic Bra tråd! Och jag kan inte hller låta bli att fälla en kommentar till. Till syvene och sist. Oavsett om vi enas om en nästan perfekt lista med regler/riktlinjer (fat chance..hehe?) så kommer jobbiga lägen ändå inträffa. Oavsett väjningsregler: Kör inte ”strapless toeside med kiten långt ner i fönstret” om det finns MINSTA risk att man för att krocka med andra (badande, andra kitesurfare, vindsurfare eller vågsurfare)!!!! Det gäller ju även om du har väjningsregler på din sida. Förlorar du kontrollen i det läget kommer du första fall sugas iväg rätt långt? 
 Hur fanken ska andra surfare fatta att du har svårt att stanna på en kort sträcka?! Hur ska andra fatta hur mycket utrymme du behöver?Om vi nu ska hålla oss till sjöfartregler; kom då ihåg att en helt allmängiltig, övergripande regel är att du alltid ”ska framföra din farkost” med hänsyn till din omgivnings säkerhet. Det är allas ansvar! Sammanfattningsvis: När adrenalinet sprutar ut genom öronen så åker nog sjutton en del av det goda omdömet med. Visa hänsyn genom att alltid köra med säkra marginaler (även om du har rätten på din sida). Får du inte plats för vad du nu vill göra – surfa någon annanstans. Peaze out! 
- 
@sebbe 490452 wrote: Idag rockade det fett hela dagen, här kommer lite bilder från morgonen. 
 Enjoy! Det är fin action från Kristoffer Living och Martin Lundgren bl annathttp://picasaweb.google.se/sebbebastad/SurfsessionIVillshRad Många sköna bilder!! ”Ya should’ve been ’her yasterdaay” ekar i bakhuvudet! 
- 
@willyskipper 490325 wrote: Ja, fast kom ihåg att om man är på väg ut för babord så har man rätt om man går efter reglerna men smäller det så gäller väl vanliga väjningsreglerna som gäller? Dvs juridiskt är man skyldig till incidenten. Eller ? Någon juridiskt kunnig kanske kan svara på detta? Johan Fast vi kan väl enas om att direkt juridiken inte är anpassad till vind- och kitesurfares behov? Framförallt inte om vi pratar om ställen med mindre eller större brytande vågor? Att hålla hårt de juridiskt etablerade reglerna menar jag är då inte bästa möjliga sätt att undvika olycker och strul. Om jag följer juridiken strikt skulle jag ju snabbt ”råka” trilla i vattnet när jag märker att det håller på att gå åt h-lvete och så plötsligen har jag rätten på min sida!! Och om man nu skulle komma till en juridisk process – hur fan skulle den gå till egentligen? Ganska jobbigt med bevisbördan? Allvarligt talat, juridiken kan vara en referens men hjälper oss inte särskilt mycket med att komma tillrätta med problemen. Adde la en i mina ögon klockren prio-ordning för etablerade väjningsregler tidigare i tråden. Enda problemet som framkommit med den ordning är att kitesurfare kör mot vågorna på båda bogar i cross-on till onshore förhållanden (min erfarenhet är att när vi närmar oss rena side-shore förhållanden faller även kitesurfare in i ordningen). Hur kan vindsurfares och kitesurfares viljor mötas i just detta läge???? Och så klart – då plattvattenförhållanden råder finns det inga vågor att ta sig ut igenenom. Då gäller ”vinden i höger öra” som första regel precis som Adde listade i sin priolista! Inga konstigheter egentligen. Slutligen, inse problemet med att försöka ändra regler, vanor som är etablerade och pratiseras både hemma och utomlands. Peaze out! 
- 
@adde 490236 wrote: Svårare än så behöver det ju inte vara. Möjligtvis ska man rangordna dem: Upphinnande (och vändande) folk väjer (generell regel, gäller alltid) Folk på väg ut från stranden har förtur, vågridande folk har förtur, vinden i höger örat har förtur. Sen om man nu pratar vågor så skall vi inte glömma: MAN DROPPAR INTE IN PÅ ANNANS VÅG. Bättre sammanfattning kan man knappast begära. Ett allmänt råd då man är upphinnande och har väjningsplikt är att i längsta möjliga mån undvika att passera i lä av någon. Passera hellre uppåt i vind. Om du passerar i lä av någon – kom ihåg att lämna ett stort utrymme. 
- 
@nic 490216 wrote: Nej, missförstå mig inte. Jag är inte den som står på min rätt utan väjer för det mesta eftersom jag kan. Men när jag kör strapless toeside med fullt tryck då har jag plötsligt kanske inte möjlighet att väja i sista stund när någon hävdar sin rätt genom vågorna på 0,5 meter. Då räcker det inte med ett förvånat, så har vi alltid gjort och ett i bästa fall försäkringärende på halsen. 
 Att speciella regler gäller på tävlingar är en sak. Att samma kaos gäller på andra platser är trots allt ingen ursäkt. Vi behöver en entydig regel. Inte två som säger mot varandra.nic Japp – det är klart. Men i det läget du beskriver har kanske omdömet sviktat redan innan? Om man håller utkik så behöver man ju inte lägga en fet bottensväng om det finns chans att korsar vägen för någon som är på väg utåt. Är inte det hänsyn och gott omdöme? En annan sak som det kanske inte sagts så mycket om; det är sant att vågorna oftast inte är så tuffa så det är svårt att ta sig ut. Men det blir trots allt en hel del dagar på ett år med styv kuling och inte så sällan vågor som kan stänga rätt rejält (även om nu just Lejet har sällsynt snälla vågor). Att då inte lämna väg åt dom som är på väg utåt genom vårorna vore rejält omdömeslöst och kanske rent av farligt. Det vore grymt omdömeslöst. Då är det å andra sidan inte så många kitesurfare ute och dom få som är det brukar ha en grymt bra koll. 
- 
@nic 490201 wrote: Eftersom jag anser att det i Sverige inte finns grund för denna sed och att den är i konflikt med lagen bör den informeras bort. (att ändra lagen är nog inte aktuellt) Att följa en sed funkar när det inte är så många på vattnet men i Läjet tex kan det bli trångt och svårt att veta vem som följer vad. Jag tänker följa lagen tex så jag slipper stå skadeståndsskyldig i värsta fall. (samtidigt väjar jag när jag kan förstås) 
 Att det funkat innan beror på att alla pratat på stranden/forum men nu när vi är två disipliner som är åtskillda, med olika marginal ibland, ställer det högre krav på entydiga regler än ”så har vi alltid gjort”.nic PS: håller med om att vi som kitare har större anledning att räta ut vad som kan leda till allvarliga missförstånd då vår utrustning kan leda till potentiellt större skada. Nic – visst är det bra att ha lagen på sin sida och kanske slippa skadestånd som du säger. Men syftet med dessa regler/seder är ju att olyckor ska undvikas från början. Om du väljer att strunta i att lämna väg för dom som är på väg ut genom vågorna så väljer du också att utsätta dig för en större risk för olyckor. Hur mycket hjälper det då att efter olyckan inträffat kunna anmäla/stämma de andra inblandade? Som tagits upp tidigare i tråden; Detta med att lämna väg till folk på väg ut genom vågorna är faktiskt mer än bara snack på stranden. Det finns i regler för tävling och det har publicerats i flera tidningar. Även utanför Applebay tillämpas detta. Det gäller inte inte bara i Sverige och Danmark utan på alla spots som erbjuder tillstymmelse till vågor. Ska du tillämpa svenska sjöfartsregler i Kapstadens BigBay också (även här är det bara små sketvågor ibland)? 
- 
@nic 490201 wrote: Eftersom jag anser att det i Sverige inte finns grund för denna sed och att den är i konflikt med lagen bör den informeras bort. (att ändra lagen är nog inte aktuellt) Att följa en sed funkar när det inte är så många på vattnet men i Läjet tex kan det bli trångt och svårt att veta vem som följer vad. Jag tänker följa lagen tex så jag slipper stå skadeståndsskyldig i värsta fall. (samtidigt väjar jag när jag kan förstås) 
 Att det funkat innan beror på att alla pratat på stranden/forum men nu när vi är två disipliner som är åtskillda, med olika marginal ibland, ställer det högre krav på entydiga regler än ”så har vi alltid gjort”.nic PS: håller med om att vi som kitare har större anledning att räta ut vad som kan leda till allvarliga missförstånd då vår utrustning kan leda till potentiellt större skada. Nic – visst är det bra att ha lagen på sin sida och kanske slippa skadestånd som du säger. Men syftet med dessa regler/seder är ju att olyckor ska undvikas från början. Om du väljer att strunta i att lämna väg för dom som är på väg ut genom vågorna så löper du större risk att stöta på problem. Och blir man egentligen så mycket gladare av att efter olyckan inträffat kunna stämma de andra inblandade? Som tagits upp tidigare i tråden; Detta med att lämna väg till folk på väg ut genom vågorna är faktiskt mer än bara snack på stranden. Det finns i regler för tävling och det har publicerats i flera tidningar. Även utanför Applebay tillämpas detta. Det gäller inte inte bara i Sverige och Danmark utan på alla spots som erbjuder tillstymmelse till vågor. Ska du tillämpa svenska sjöfartsregler i Kapstadens BigBay också (även här är det bara små sketvågor ibland)? 

 
								
