 
						 
			grozzny
Forumsvar skapade
- 
Var i Hurghada förra veckan (för andra gången) Vind varje dag!! Och relativt varmt. Allt folk man stöter på är trevliga (även om de vill sälja, men det hör ju till). Sen käkade jag precis allting som erbjöds i matväg (falaffel, fisk, glass, hemlagad egyptisk mat m.m.) och blev inte det minsta sjuk (inte heller tjejen som hade samma filosofi). Drack till och med en slurk av kranvattnet och slarvade med tvätt av händer =)… (Samma filosofi gällde förra resan och det gick precis lika bra) Antingen är vi härdade eller så är ni andra klena 😉 
- 
Har för mig att storlekarna ligger mellan 80-640kvm, och att de flyger på höjder mellan 100m och 300m, där vindarna givetvis är stabilare och starkare, så det blir rejält drag! 
- 
Ett alternativ till Everest-kiten är vår EVO-trainer den är rippad från EVO2n och ger bra drag! Den är på 2.0m och levereras komplett med bom och kitekiller… och priset 995kr! Perfekt att ha med sig ut på isarna helt enkelt. 
- 
[QUOTE=Fesen Men man blir ordentligt sugen på att köra. http://www.dailymotion.com/video/5662206 //Robban Instämmer =) 
- 
Hej och tack, Jo, det kan stämma. Men faktum är att butiken har funnits i ca 2,5år nu och när den startades fanns inga andra (vad jag vet) som i stor utsträckning erbjöd allt för landkiting (kiter, mountainboard, buggy, tillbehör). Men det är ju ingen omöjlighet att ändra formuleringen 🙂 
- 
@LeMorne 429842 wrote: Tack för all reklam och annan input. Kanske köper jag en mindre snökite som ungarna (8 och 10 år) kan prova på och sen ärva, får se om det är nån som kan komma med ett bra förslag och pris.:cool2: /David För barn i den åldern skulle jag rekomendera en mindre vanlig 4-linorskite. Exempelvis Radsails 3.0m (1850:-). Enkla att lära sig på och ger lagom med kraft och inte mycket lyft vilket absolut är att föredra för nybörjare och framförallt för barn. Dock blir väl detta mer en ren present till dina barn.. För dig skulle den iofs funka utmärkt för långfärdsskridskor! 
- 
En annan kite som är värd att testa (givetvis, då jag är distributör av dessa) är Radsails EVO2. Precis nyinkommen till Sverige! Priserna är extra intressanta, kompletta: EVO2 6m 4995:- 
 EVO2 8m 5695:-
 EVO2 10m 5995:-
 EVO2 12m 6595:-Information på hemsidan läggs upp denna vecka. länk: http://www.snowkiting.se/kiting/evo-radsail/RS.pdf Inser att detta blev ren reklam, men det är väl det som de flesta föregående inläggen handlat om också!? //Powerkite.se 
- 
Nackdelen med att köra med en bow är ju att det är värre med start och landning. Med en foil gör du ju detta otroligt enkelt själv, sen tål ju foilen mer än vad bowen gör, tänker då på kraftiga krascher osv. Foil (Radsails och U-turn som jag kör med) tål otroligt mycket! Har själv satt min i ett träd och då slitit och dragit ordentligt utan någon åverkan på kiten, dock på trädet =). Den stora fördelen med mountainboard att det är kul att köra redan i lättvind (när det inte är så kul på vatten) och att du slipper allt meck med våtdräkt, bli blöt m.m. Sen bor ju inte alla vid kusten/nära vattenspot heller…. Jag är ju givetvis partisk men prisvärda mountainboards och kiter finns på: 
- 
- 
Toyota gör ju generellt riktigt bra bilar och motorer. Jag tror inte att HiAce är ett undantag men rost är dem ju tyvärr inte lika bra på att förebygga…. 
- 
”Svenne”! Hur gick det med ”biodieseln”?? 
- 
Hej, Radsails är ett av de större märkena i Europa och mycket omtyckta. (http://www.racekites.com för lite objektiva recensioner). Att de ser lite annorlunda ut kan bero på att det är sk. fasta 4-linorskiter, alltså ingen de-power som de flesta kiterna som saluförs i Sverige har. Som nybörjare är det otroligt lätt att lära sig på en 4-linorskite, antingen med handtag eller bom, och man ”växer inte ur den” då man kan använda den i succesivt starkare vindar (Obs! Det finns givetvis en gräns) ju bättre man blir. Själv har jag kört mkt med en 4/5kvm både på snö och med mountainboard på gräs/sand och det går alldeles utmärkt! 
- 
Billiga kites finns åretom, http://www.powerkite.se En golfbana som skall vara riktigt bra (även snöfri tid, när det är torrt) är den ute i Torslanda! Ligger bra till vindmässigt och är stor å fin. Men i samspråk med de som driver golfbanan.. 
- 
Härligt! Hur långt har du kommit nu? Har du kunnat provköra bränslet ännu, eller skall du kanske blanda till en större sats först? 
- 
Meddela gärna när du har testat att göra egen diesel, hade vart kul å höra hur det går! vad för bil är det du tänker testa den egna ”dieseln” på? 

 
								
