 
						 
			grozzny
Forumsvar skapade
- 
Men funkar det verkligen att köra på ren rapsolja (från affären) i en dieselbil (äldre, typ 80-talare). Har läst att det kleggar igen… Vad jag föstår så är det att rapsoljan är tjock som är ett problem, men det kanske funkar på sommaren när det är varmare.. Kvar står ju problemet om det kleggar igen i munstycken osv. Någon som vet? 
- 
P3 av en slump, då jag hörde om din trip till en ”öde ö” i Thailand. Och utvärdering med en riskexpert (eller vad var det han var?). Får väl hoppas att det är lika go känsla att köra tuk-tuk som att åka då! 
- 
Felet med generatorn var att jag fick byta ut en bit kabel, ett väldigt mystiskt fel som tog rätt lång tid att klura ut.. Sen är bromsarna bytta bak samt en hjulcylinder. Halvljusknappen hade brännt så den är lagad också, sen fick en ny kabel dras för HB-blinkers som av någon anledning vägrade att fungera.. Men nu rullar den på fint. Japanska: Ja rosten är lömsk, den äter upp dem innifrån, men tveksamt om vissa andra bilar är så mycket bättre tycker de flesta bilar börjar rosta efter ett par år. 
- 
Ett stående råd från mig är att satsa på japanskt (nissan, toyota). Motorerna bara går och går. Tyvärr rostar dem en hel del och det är det man får se upp med. Flera av Nissans modeller har också kamkedja vilket jag tycker är bra. Köpte en Corolla (-88) för 3000:- bes och klar har kört med den ca 2000mil utan bekymmer! billigare än så kan det nästan inte bli… Sen är den långt ifrån ljudlös att åka i.. Sen köpte jag även en folkabuss (av dig tror jag) Kan meddela att jag har fått ordning på den nu, men det var lite pyssel. Funkar bra efter bes iaf. 
- 
Jag antar att Bests träningskite är en tvålinors? (rätta mig om jag har fel). Vill du ha en fyrlinorskite, du kan då själv återstarta kiten när du kraschat och den landar uppochned (vilket den ofta gör). Sen får man lite bättre manöverförmåga med 4-linorskite. Rekomenderar jag http://www.powerkite.se Radsails 2.4m 1350kr 
 Radsails 3.0m 1850krBåda kompletta i ryggsäck inkl DVDmanual. Dessa funkar bra till långfärdsskridskor, då man inte behöver speciellt stor kite för att komma upp i hastighet pga den låga friktionen. 
- 
Vemdalen med omnejd är faktiskt riktigt bra kiteställen, och som sagt ofta mycket snö! Snygg hemsida, lycka till. Och Erik, lycka till med ”tuk-tukresan” i vår om det blir nån!? 
- 
Lycka till med projektet! Tog ju inte många sekunder att registrera sig… 
- 
Om du bestämmer dig för att åka till dundret å testa flysurfer passa då även på att testa EVO som snowkiting.se med sin KSA-certifierade instruktör också tillhandahåller. EVO är en Open-cell kite, till idag Sveriges lägsta pris! Värt att prova då du nästan får 3 EVO till priset av en flysurfer (closed-cell) 
- 
Hej, VWbussarna (de gamla) är ju bakhjulsdrivna och jag ser egentligen inga fördelar med det… Dock är det ju en kultbil/buss.. Men tyskt är ju bra kvalitét sen finns ju Toyota Hiace också samt Hyundai H1 som bra alternativ. Stående tipset innan långresa är ju att ha kört sin buss endel så man har lärt känna den och vet vad den går för.. 
- 
EVO 10:a alt EVO 8:a passar bra till dig. Stabil och fin kite som ger bra drag och funkar till all form av landkiting såsom snowkiting, iskiting, mountainboard m.m. 
- 
Citroën berlingo finns väl som elbil? Har ju kommit en motorcykel som går på vätgas nu också, bra för sommaren.. (men dyr) 
- 
Henkish wrote:om alla gör lite så blir det ju bra! För då händer ju något!
 Over and out/Mvh HenkishLite så jag menade (när du svarade, självironi…..) Alltså alla människor kan ju satsa på något/några saker t.ex. bojkotta McDonalds, Coca-Cola, köpa rättvisemärkta produkter osv osv. Genom att göra det så minskar vi ju förtrycket som du skriver i U-länderna. För köper inte vi produkterna så kan de inte heller tillverkas under sådana förhållanden (därför är rättvisemärkt bra) Sen tror jag ofta att det också är de multinationella företagen verksamma i U-länder som står för slavlika förhållanden, förtryck m.m. 
 Nu har jag svarat….
- 
Henkish wrote:grozzny wrote:Henkish wrote:är någon bil miljövänlig egentligen?Nä det är nog ingen bil som är det.. Kör man t.ex en ”miljöbil” med dubbdäck så frigör man massa skit som sitter i asfalten (små små små partiklar) som människor sedan andas in och dör senare pga detta.. Enligt vägverket 1800 pers/år.. Så dubbdäck dödar nog fler än de räddar…. Men även ”svenska” biltillverkare köper delar som produceras i t.ex Kina och då bidrar man ju till slavlöner och koldioxidutsläpp via transpoter ändå… fredrik.ygge: Ja det är klart, vattnet kan ju inte ta slut, nånstans hamnar det. ”Ingenting försvinner” Rasmus_W: Det farliga är att många tänker precis så ang miljöproblem; ”det löser marknaden efterhand”. Alltså förlitar sig på att någon annan skall lösa det och uppfinna nån fantastisk produkt som renar atmosfären tex… Totalt livsfarligt att tänka så och tyvärr tänker de flesta så fortfarande.. 
 En riktigt stor fara för korallreven är industrifisket som med sina trålar sopar med sig det mesta på bottnen…// 
 rätt som du tänker..Hur ska man göra då, ställa bilen, demonstrera varje dag, ej använda en plastpåse, torka sig med gräs när man gjort toan, ej tända lampan hemma när det blir mörkt, inte ha internet etc, alltså ta bort bjälken ur sitt eget arsle innan man börjar jaga tändstickor i någon annans-alltså finns det någon här som 100% lever med/i naturen!? Tycker faktist skillnaden att köra Volvo/Skoda är lika illa när det kommer till miljön.. Blir trampbil så enkelt är det!Sant,, hehe,, det är ju totalt omöjligt att uppleva alla de ”kraven” (eller omöjligt är det väl inte, men det är inte många som orkar/vill göra det). Men som sagt att handla med förnuft kan man ju göra, och det är inte så svårt. Sen har väl alla sina egna ”hjärtefrågor” som man satsar på att uppfylla. 
- 
Henkish wrote:är någon bil miljövänlig egentligen?Nä det är nog ingen bil som är det.. Kör man t.ex en ”miljöbil” med dubbdäck så frigör man massa skit som sitter i asfalten (små små små partiklar) som människor sedan andas in och dör senare pga detta.. Enligt vägverket 1800 pers/år.. Så dubbdäck dödar nog fler än de räddar…. Men även ”svenska” biltillverkare köper delar som produceras i t.ex Kina och då bidrar man ju till slavlöner och koldioxidutsläpp via transpoter ändå… fredrik.ygge: Ja det är klart, vattnet kan ju inte ta slut, nånstans hamnar det. ”Ingenting försvinner” Rasmus_W: Det farliga är att många tänker precis så ang miljöproblem; ”det löser marknaden efterhand”. Alltså förlitar sig på att någon annan skall lösa det och uppfinna nån fantastisk produkt som renar atmosfären tex… Totalt livsfarligt att tänka så och tyvärr tänker de flesta så fortfarande.. 
 En riktigt stor fara för korallreven är industrifisket som med sina trålar sopar med sig det mesta på bottnen…// 
- 
Henkish wrote:Såklart är det trist, givetvis vill vi lämna en bra jord till våra barn, om alla gör lite så blir det mycket, jag har till exempelvis valt en rätt så ny bil, dessutom diesel, den går efter chippningen på landsväg ca 0,8 , jag behöver min bil i mitt jobb, min bil är mitt kontor, därför väljer jag en bil från ett företag som använder säkerhet som ett första argument, men även i andra sammanhang såsom miljö, ligger säkert volvo högt i kurs med våra höga miljökrav, jag tänker även på miljön i detta.Dagens Nyheter skriver: ”Biltillverkarna långt från miljömålen” 
 Biltillverkarna i Europa klarar inte miljömålen. Deras bilar släpper ut alldeles för mycket växthusgaser. Volvo är klassens miljöbuse.

 
								
