gurra1978
Forumsvar skapade
-
Jag köpte dem av Dude (han kallar sig så på Steffos). Han hade beställt flera från USA från ett företag som jag tror hette winddance eller nåt. Hur som helst var de ganska billiga nu när dollarn är rekordlåg

OBS: Köp inte för stora då blir de mindra bra grepp (börjar vrida sig). Jag körde med Large och det var kanon för mig.
-
Rambo, du måste verkligen testa dem jag skriver om. De är fan grymma. Tror dem krossar biltemas/julas handskar när det är riktigt kallt. Anlednig till detta är enkelt. Det vatten som släpps in värmer man upp fort och stannar där. Biltemas är ju öppna (förutsätter att du tänker på de uppklippta). De kan helt enkelt inte vara lika bra, inte en chans.
-
Ok, läs detta. Jag har provat massor och det finns en lösning. Här är mina erfarnheter:
1. Neilpryde öppen handflata, duger ett tag men inte speciellt varma och kass kvalitet. Kör slut 2 par på kort tid.
2. Ovanstående + diskhandskar: Inte något skönt grepp och för kallt.
3. Diskhandskar och fingervantar: Suger
4. Några seglinghandskar från vindsurfing.se Lite tjockare en neilprydes slithandskar. Rätt ok, bra grepp men tål inte alltför mycket kyla.
5. Neilpryde öppenhandflata + labbhandskar av silicon, rätt ok, håller värmen bra men labbhandskarna slits snabbt.
6. Julas fiskehandskar, helt ok. Kan vara lite kalla om fingertopparna när det är riktigt kallt. Folk med klena underarmar får dock kramp med dem. Dålig kvalitet.
7. Ovanstående med utklippt handflata. Riktigt riktigt bra. Varmt och bra grepp.
MEN
8. Det finns en optimal handske som jag kört med idag. Fy fan vad bra den var. Jag tror dem heter Dakine Cold Water Mitts. Det står Titanium Super Stretch på dem. Bara det säger väl allt. Hur som helst, bra grepp, ingen tendens till kramp då de har nåt tunt tåligt material mot bommen, förböjda, sjukt varma och dessutom var de billiga (250 kr).
KÖP KÖP KÖP, det finns absolut inget bättre enligt mig.PS: Jag är van att köra med handskar och har starka underarmar. Andra kan uppleva annat, men detta är som skrivet mina erfarenheter.
-
Torö var häftigt idag, lite för brutalt för mig. Ordentligt överriggad med 4,7 (vissa körde 4,2-3,7) på väg ut till Stenstranden var det helt enkelt för stort och för mycket vind för mig så jag sökte skydd i Kärringviken. Å andra sidan var Kärringviken extremt bra. Det kändes rätt bra när solen tittade fram sen, vilken värme vi fick. Här är några bilder som jag lovade ta.

-
Ok, då vet jag.
-
Jag och Semivaken drar till Torö stenstrand imorgon. Jag seglade på Väddö i lördags (nordlig kall vind) och det var kallt om fingertopparna i början men sen släppte allt och det var inga problem. Nu när de SV vindarna kommer blir det ju fint fint. Fatta vilken vågor det kommer bli, jag ska ta lite bilder för er kontorsfolk

-
Svar till:
inget o vara rädd för, bara vatten ju.
[/ QUOTE ]
Torös vågor ska man ha respekt för. Den dagen då bilden är taget blev jag spolad av en jätte och vrickade foten och var borta från surfet i drygt 3 v innan det kändes normalt igen. Men det var det lätt värt, årets bästa dag…hittills.
Kolla vågen bakom den första. En sån vill man inte felbedöma på vägen ut i full fart.
-
Då är vi 8 st hittills

-
32 knop är väl extremt bra för att vara 80-talet men inte kan väl det rekordet fortfarande gälla för då är det ju riktigt riktigt dåligt att ingen gett sig på att slå det? Var är Speedjannes inlägg förresten, han borde väl ha koll?

-
Är inte 32 knop ganska dåligt egentligen? Jag vet att bara nå 30 är svårt men om man nu ska vara svenskmästare i speed (på svenskt vatten) borde det väl ligga högre, eller?
/en som bara klockat 28,7

-
Vad är rekordet här hemma på svenskt vatten?
-
Tjena Boman. Fixa fram ett billigt spett åt mig så ska jag knäcka 30 knop i Kapellskär innan detta år är slut!
Är det ingen som vill byta ett slalomspett mot ett fint 5,3 vågsegel?
-
Tjena Musmagneten!
Du gillar mitt sätt att leva, det gör jag också
men det finns nog dem som har bättre ”surfliv” än mig. Alla dem på västkusten t.ex. och deras fina förhållanden. 
Hur som helst så är väl nyckeln till frihet antingen massor av pengar eller inga alls. Det sistnämnda stämmer väl mer överrens med mitt liv nu känns det som då jag studerat i 3,5 år. Det fina med studier är att man kan skita i dem och sticka och surfa istället. Min målsättning i skolan är bara godkänt med minsta möjliga ansträngning.
Hur får jag då stålarna att räcka till som student? Jag har billig hyra + sambo (halva priset
), gammal bil och inga andra nöjen. Går aldrig på krogen t.ex. lägger dem pengarna på bensin istället.Innan studierna körde jag sopor men skitbra lön och massor av fritid (ett av de bästa surfjobben!?) Varför slutatde man egentligen
Exempel på arbetsgivare: SITA, Ragn-Sells. Man ska ha ett jobb där man börjar tidigt och slutar tidigt. När man kör sopor får man ju gå hem när man är klar (gäller bara vissa företag) och då kan man styra sin arbetsdag genom att jobba snabbt och jobba in arbete dagen innan det ska blåsa osv.Hur som helst, här är några knep jag kan dela med mig av:
1. För att få bra surf samåker du till de bästa ställen på bra prognoser. Billigt och bra samt kul med sällskap.
2. Hur får man tid över. Prioritera vindsurfing över allt annat. Planera aldrig något.
3. Köp inga nya surfprylar, bara begagnat eller fjolårsprylar.Mitt liv är inget att fascineras över egentligen. Någon jag är nyfiken på är däremot surferic. Hur kan han åka utomlands 2-3 månader varje vinter, sticka iväg till Danmark och västkusten så ofta? Hans liv och ekonomi förblir ett mysterium. En livsstil jag förövrigt gärna tar över.
-
Vore skoj och veta.