gurra1978
Forumsvar skapade
-
Det blåser typ 4-6 m/s där nere nu (kl 12:35 var jag nere) och några vita gäss dyker upp då och då. Jag tänker testa.
-
Så här kanske det kan se ut om vi har lite flyt med vinden. Det blåste 20 m/s (uppmätt) den dagen och jag seglade faktiskt med mindre framgång pga kyla och att jag sög som seglare då. Men det var då det
-
Så här ser kråkudden ut. Det är ”halvön” som du ser strax ovanför min ritade pil.
-
Och så här kan det se ut en blåsig vårdag. Jag tror förövrigt att denna seglare körde vågbräda denna dag. Ganska kaxigt att få igång en sådan på ett byigt ställe som Näsaäng.
-
Så här ser parkeringen ut.
-
Kör igenom denna ”allé” från Näsby Parks centrum, du ser vattnet.
-
Här seglar vi. Det är bra på NO men troligtvis blir det väl skit som vanligt när det är inomskärs. Jag orkar inte bränna ut till Väddö imorgon fast det skulle ge bra mycket bättre utdelning. Jag ringer om jag drar dit.
-
Jag bangar inte om det kommer lite vind. Ledig imorgon så det passar bra med lite surf.
-
”Och sedan börja tala om Beli Marin som av dom flesta surfare anses vara rena rama skämtet.”
Detta inlägg av Mr Anonym tycker jag var onödigt. Jag har köpt prylar därifrån och alltid blivit trevligt behandlad och fått mycket bra priser om man jämför mot andra surfbutiker, speciellt dyra men bra Skidsport Bromma. Sist jag var på Beli skulle jag köpa skruvar till min fena som Wallen Active Sports så snällt struntat i att skicka med när jag köpte en bräda av dem. Jag behövde inte ens betala, bara gick in och fick det gratis. När jag skulle köpa skruv på Skidsport Bromma till mina stroppar skulle de ha typ 20 kr/skruv eftersom det var ”rostfritt” bla bla bla bla. Köpte det på Coop Forum rostfria 10 st för 30 kr. Lite skillnad.
Slutsats: Beli Marin är bra om man vet lite om surfing så man kan pressa lite på priset. Skidsport är också bra men snäppet dyrare än de andra (inte så konstigt med deras omkostnader).
-
HS med 9,5 i vindar mellan 5-10 m/s den dagen.
-
Jag kör Hypersonic D-Ram 125 liter och är extremt nöjd med brädan. Jag väger 80 kg och har inga problem med stabilitet på brädan. Brädan är mycket snabb om man jämför mot vanliga freeride brädor men den slår kanske inte de små smala spjuten som finns där ute. Däremot krossar den dessa på kryss (och även slör tror jag). Brädan tar enormt bra höjd trots korta fenor. Jag fick med 34 & 44 cm fenor och dessa känns bra. Som största segel kör jag 9,5 (Gun Raptor med 3 cambers) och planar väl vid 4,5-5 m/s. Det är inga problem med så stort segel på den lilla brädan (som förövrigt är underbar att stuva in i bilen eftersom den är 233 lång om jag inte minns fel). Däremot så anser jag att man stryper brädans prestanda lite med så stor segel. Du får inte ut maximal fart, den trivs bättre med mindre storlekar. Jag har även kört med 6,7 (Soul freestylesegel, helt fel egentligen, ska köpa race) under blåsiga dagar. Det gick grymt fort och brädan trivdes verkligen med mindre segel. Det som förvånar en stor är dess förmåga att glida igenom vindhål. Då många andra står still med större segel glider man bara förbi lite snygg och ler. Denna egenskap har jag läst att andra också upplevt.
Brädans förmåga att ta små chop är extremt bra. De djupa konkaverna gör skillnad, man bara glider över.
Den är lätt att gippa med. Jag har satt många fullplaningsgippar nu sedan inköpet i juli. Brädan är inte alls svår att lära sig egentligen. Det är bara att köra, men vill man få ut maximalt av den krävs det noggrann justeringar hit och dit samt rätt segel. Jag har läst att 6,7 7,5 och 9.3 är det tre optimala segelstorlekarna (källa: http://www.star-board.com/Forum/starbulletin/forum.asp som förvrigt är mycket bra om man vill veta mer om brädan)
Vad ska man då välja?
Jag gillar att ta extrem höjd och köra i extremt lite vind:
Formula (tänk på kostnaden med stora segel & längre bom & mast = dyrt)Jag börjar hellre segla vid 5-6 m/s och älskar fart:
Hypersonic (billigare i inköp, mindre segel, mast bom= billigare)Ska man äga två brädor så är det väl egentligen typ Hypersonic/formula och en freestylewave bräda som behövs.
Ytterligare en fördel (om man nu ser det som en sådan) är att de flesta tycker den ser cool och annorlunda ut och gärna går fram och tittar närmare.
Den finns inga nackdelar med brädan vad jag har märkt. Jag är toknöjd. KÖP KÖP KÖP!
-
Jag kör med Atan Polar boots 7 mm köpta från surf-unique. De är sjukt bra. Du kommer aldrig mer frysa om fötterna. Det är mycket bra känsla mot brädan. Nackdelen är att de lätt börjar lukta om man inte torkar dem ordentligt efter surfet. De måste vändas ut och in.