gurra1978
Forumsvar skapade
-
Angående min 6,7 för framåtloop. Man tager det man haver, men det vore riktigt kul att höra vad ni andra kör med som störst. Personligen kör jag alltid större segel en alla andra har jag märkt. Jag tycker små segel är svåra att hantera, det finns ingen kraft i dem och så är det svårt att komma upp i planing. Jag är nog ganska ensam om att ha fler brädor än segel
-
Jag försökte sätta min första framåtloop igår vid Björkvik. Efter några nästa lyckade vulcan försök med bra höjd kände jag att jag var redo. På väg ut med bra fart tänkte jag på allt man läst på steffos, dra upp bakbenet, skota hem och titta snett bakåt. Väl uppe i luften började jag skota hem, jag skotade hem så mycket att jag tappade taget om bommen med framhanden och det hela slutade med att jag gjorde en feting superman men med fötterna i stropparn istället. Efter ett kraftig nedslag blev jag något omtöcknade och bad till gud att mitt nya NP Soul 6,7 klarade kraschen. Det höll! Jag valde att inte prova fler gånger den dagen, tänker skaffa hjälm till nästa försök och tänka på att hålla hårt i bommen den gången
-
gurra1978
Medlem10 juni, 2003 vid 20:45 som svar på: Finns det bilder från the ”Big Day” i går måndag 9/6?Kul att du tyckte om seglet. Här kommer en bild på den lilla stranden för er som inte varit där tidigare. Det var min första gång på Björkvik, klart värt resan. Mycket bra klippor som man kunde betrakta alla ifrån. Min flickvän satt längst ut och filmade mina vulcan försök.
-
Min kompis har precis köpt en Easy rider L dvs 210 liter. Han är lika lång som dig och väger lika mycket. Först fick han prova min Starboard 175 (95 cm bred) men hade faktiskt problem. Inte tillräckligt med volym för en så stor nybörjare och allt slutade med en förstörd nos. Idag så seglade han med Easy riders och den var grym. Han lyckades gippa direkt och kryssa och var så nära att plana, hade funkat om det blåste mer. Han körde 6,7 sen 9,0, Jag provade också brädan och fick upp den i planing direkt (9,0 & 6 m/s samt mycket pumpning), en grymt bra nybörjarbräda som man inte behöver vara rädd om.
Kanon köp! Han gav 3750 för en -02.
-
gurra1978
Medlem10 juni, 2003 vid 11:40 som svar på: Finns det bilder från the ”Big Day” i går måndag 9/6?Okänd seglare gippar. Tror ni den satt?
-
gurra1978
Medlem10 juni, 2003 vid 11:39 som svar på: Finns det bilder från the ”Big Day” i går måndag 9/6?Man ser på hundöronen att det blåste 10-12 m/s.
-
gurra1978
Medlem10 juni, 2003 vid 11:37 som svar på: Finns det bilder från the ”Big Day” i går måndag 9/6?Det var många seglare ute.
-
gurra1978
Medlem10 juni, 2003 vid 11:36 som svar på: Finns det bilder från the ”Big Day” i går måndag 9/6?Bilder från Björkvik igår.
-
Nu har man precis kommit hem efter seglingen. Det var riktigt svår segling, byigt som fan. Det blåste upp kraftigt på slutet, som lovat. Körde mellan 2200 och 2330. Det var riktigt coolt. Satt och softade vid en boj långt ute i vattnet och lyssnade på musik från en studentfest under tiden det blev mörkt. Stack ut från Viggbyholm.
-
Jag ska köra vid 2200 och framåt. Jag har aldrig testat nattsurf förut, det kan nog bli kul. Förövrigt så har det blåst upp nu, det är nog en 5-6 m/s nu.
-
Jag har kollat Näsaäng precis (var ute en på en cykeltur). Det var två killar som riggat upp men stod bara på stranden. Det blåste kanske 3 m/s om ens det. Det är bättre att gå i vid Viggbyholm om du nu promt ska ner. Där fick vind längre sträck och det blåste något mer. Jag tror det kommer sent ikväll. Nattsurf!?
-
Här kommer en till fin ritning. Den borde lösa problemet med sidstabiliteten. Enkel att tilverka, delen som sitter på bräda görs i ett stycke metall. Den delen som håller fenan har inte länge något gångjärn men har samma funktion, dock inget glapp då man kan justera trycket med muttern.
Problemet med luft under fenan tror jag är överskattat till en viss del men om det sulle vara så är det ju enkelt att ta en gammalvinyl matta och klippa till som tätar.
Tack för alla kommentarer, jag har som ni sett i min ritning tagit till mig vissa idéer. Kom gärna med fler innan jag börjar bygga prototyp 2.
Det där med att såga i brädan vill jag inte göra
-
Fördelen med min idé är följande:
1. Hoppet är uppblåsbart, d.v.s. lätt att transportera i bilen samt i vattnet.
2. Med en fena som kan åka upp kan du komma in på hoppet i massor av olika vinklar, bra när man gör en ponch
eller vad det nu heter.3. Sist men inte minst. Om du seglar på det sjukt långgrunda Haga Park (som jag gjorde över SM, fick gå en mil ut för att kunna segla med min 54 cm fena) så kan du segla hela vägen in och upp på stranden.
-
Hoppet kommer bestå av en pressening, en lite tjockare som är av typ gummi/plast. Den ska vara uppblåsbar så man kan segla ut den och sen fästa den med ett ankare. Den kommer att vara formade som en våg fast man kan köra upp på den från två håll. Den kommer att vara formad så att den alltid ligger rätt i vinden. Jag kommer att fixa det när fenprototypen är klar och godkänd. Ritningarna på hoppet är redan klar, det är den lätta biten.
-
Gummisnodden från posten kommer att bytas ut mot en fjäder. Vad menar du med förlänga aktern? Jag förstår inte riktigt. Jag tror inte det är några problem med att ha fenan bakom brädan i full planing om det var det du syftade på men jag är inte riktigt säker. Det ska bli kul och se hur det hela kommer att utvecklas framöver. Nu har man tre månader ledigt från studierna så det finns mer tid till uppfinningar.