Forumsvar skapade

Sida 153 av 154
  • gurra1978

Medlem
    31 januari, 2003 vid 17:48 som svar på: en mast till 2 segel…?

Köp en 520 mast med lång förlängare. Då har du löst problemet.

• gurra1978

Medlem
    31 januari, 2003 vid 17:47 som svar på: Är detta ett bra val?

Brädor har jag men inte alla segel. Jag seglar på östkusten och det blåser ju inte så mycket här. Därför har jag valt att inte ha så små segel eftersom de aldrig kommer att komma till användning. Då borde väl mitt val vara ganska vettigt?

• gurra1978

Medlem
    31 januari, 2003 vid 13:13 som svar på: väderstation till dator

Jag har letat överallt på internet och hittat den som verkar mest prisvärd på just den hemsida du skrev om. WM918, med PC-anslutning för 2985 exl. moms verkar mycket bra dessutom ingår allt för pc-anslutning. Det gör det inte i andra väderstationer och man får nästan räkna med det dubbla priset.

• gurra1978

Medlem
    29 januari, 2003 vid 20:07 som svar på: Extrem sportkanalen…

Finns det några bra surfspots på Lidingö Anders? Jag tänkte ha surfpremiär i helgen om det inte är för kallt.Det är väl isfritt runt ön?

• gurra1978

Medlem
    29 januari, 2003 vid 17:47 som svar på: Torrdräkt

Är det sant att man blir dyngsur av svett i en torrdräkt? Börjar man inte frysa i händer och fötter först innan man fått någon nytta av torrdräktens funktion? Är det inte bättre med en vanlig våtdräkt för vinterbruk istället? Om man fryser med den kan man kompletera med ett underställ i neopren 0,5 mm. Eller är torrdräkten det bästa som hänt vindsurfare i Sverige på bra länge?

• gurra1978

Medlem
    29 januari, 2003 vid 17:39 som svar på: Lastgaller

Detta hittade jag på bilprovningens hemsida.

Ombyggnad av personbil till lastbil
    För att en personbil ska kunna klassificeras och besiktas som lastbil krävs följande:

Hela baksätet med sittdyna och ryggstöd måste monteras bort.
    Om baksätets ryggstöd utgör lastgolv får detta behållas men ska då låsas av ett lastförskjutningsskydd.
    Ett lastförskjutningsskydd ska monteras direkt bakom framsäte. Skyddet ska täcka hela tvärsnittsytan och vara provat enligt svensk standard (SS 2562*). En spalt på 5 cm mellan kaross och skydd kan accepteras. Förhållandet ska intygas och styrkas.
    Lastutrymmet ska förses med bindöglor för surrning av lasten. Öglorna ska placeras utefter långsidorna max 25 cm från fram bakkant och långsida samt max 120 cm emellan.
    Varje ögla ska klara en belastning av 250 kg vid totalvikt max 1500 kg och 500 kg vid totalvikt 1501-3500 kg. Förhållandet ska intygas och styrkas.
    Bilen ska registreringsbesiktas och vägas. Kostnad: Besiktning 770:- vägning 250:-
    För att kunna använda bilbältesinfästningar i framsäte för förankring av både bilbälte och lastförskjutningsskydd krävs intyg av fordonstillverkaren.

För att lastbilsklassificering ska vara möjlig måste bilen vara av kombi eller halvkombityp med lastöppning bak. En vanlig ”Sedan” kan även klassas som lastbil om den är 4-dörrars och det främre lastutrymmet lätt kan nås genom bakdörrarna utan att lastförskjutningsskyddet inkräktar på öppningen. Båda utrymmena måste ha bindöglor.

Om bilen är utrustad med sidokrocksydd krävs intyg av tillverkaren för att kunna montera lastförskjutningsskyddet där sidokrockskyddet är monterade.

För EG-typgodkänd bil kan vissa kompletterande uppgifter från generalagent vara nödvändiga. T.ex. bränsletankens volym, garanterade axelbelastningar och årsmodell.

För lite större bilar typ Vans eller familjebussar krävs att lastutrymmet bakom de bakersta sätena när dessa är i sittläge lastutrymmet har en längd av minst 1,70 m bakom lastförskjutningsskyddet, som får luta högst 20 grader (gäller hela invändiga bredden). Om längden är kortare än 1,70 m ska volymen av godsutrymmet vara minst lika stor som volymen för förare och passagerare. Dessutom ska den kvarvarande lastförmågan vara större än sammanlagda vikten av passagerare (70 kg/st.). Lastsäkringskrav som ovan.
    I Vägverkets bestämmelser om lastsäkring RF 12-02 refererar man, för fordon med totalvikt av högst 5000 kg, till SS 2562 som är ett ytbelastningsprov som utförs med en kvadratisk provkropp 50X50 mm och med en kraft som beräknas enligt formeln F = 0,3 X Q X 9,81 där F= tryckkraft i N och Q = fordonets max last i kg.
    * SS 2562 kan beställas hos SIS Förlag AB.
    Tfn. 08-555 523 10. Eller beställ via http://www.sisforlag.se

• gurra1978

Medlem
    29 januari, 2003 vid 12:20 som svar på: Problem, problem! Tips någon?

Tips. Sälj bilen i befintligt skick, lägg inte ner för mycket på reparationer. Köp något annat annat istället. Med tanke på att ni är fyra borde ni ha en ännu större buss. Jag har ingen egen erfarenhet av VW men efter att ha läst massor av inlägg på konfen verkar det vara ett riktigt problembarn.

• gurra1978

Medlem
    29 januari, 2003 vid 12:15 som svar på: Lastgaller

Följfråga: Måste lastgallret var rakt? Kan man vinkla det lite hur som helst bara det går från golv till tak?

• gurra1978

Medlem
    27 januari, 2003 vid 23:05 som svar på: Matematiskformel för segelstorlek

Vad tror ni om denna formel. Stämmer det bra med era efarenheter av segelval vid olika vindhastigheter.

kvm = 1/(m/s)*(kroppsvikt-30)

Ex. Jag(82 kg) ska vid 4m/s välja 13 kvm och vid 10 m/s välja 5,2 kvm.

• gurra1978

Medlem
    26 januari, 2003 vid 21:40 som svar på: Har ni provat detta?

Grym hemsida. Verkligen bra filmer. Vad heter låten som är med i filmen från Abbekås 12/10?

• gurra1978

Medlem
    26 januari, 2003 vid 21:03 som svar på: Starboard 175 och 12,5?

Jag kör 11,0 på Starboard 175. Den är hur stabil som helst så jag antar att 12,5 inte gör så stor skillnad.

• gurra1978

Medlem
    26 januari, 2003 vid 19:35 som svar på: Matematiskformel för segelstorlek

Visst kan det vara svårt att utforma en sådan formel med tanke på allt man ska ta hänsyn till. Det borde gå göra någon liten allmän formel som inte är så komplicerad. Den skulle vara väldigt användbar för alla nybörjare. Allt som kan underlätta för alla nybörjare är bra för vår sport. Det är tillräckligt svårt att lära sig vindsurfa bra ändå.

• gurra1978

Medlem
    24 januari, 2003 vid 10:35 som svar på: Nybörjar hjälp, utrustning??

Jag har en fanatic X-ray 150 l. Den är jag oerhört nöjd med. Max segel enligt rekommendation är 9,0. Det kommer man riktigt långt med. Den är stabil och lättseglad. Min flickvän provade på den för första gången och hade inga problem med seglingen. Alla som testat den på beachen tyckte om den. Det är bara skönt med lite mer volym under fötterna. Man bör ju tänka på att det trots allt inte blåser så fruktansvärt mycket i Sverige.

• gurra1978

Medlem
    21 januari, 2003 vid 21:47 som svar på: Massor av tecken på at du är besatt av windsurfing

21. Du tittar avundsjukt på stora budbilar/bussar och tänker att en sådan skulle man ha och lasta grejor i.

• gurra1978

Medlem
    21 januari, 2003 vid 21:36 som svar på: lägg in bilder på era bilar!

Bilen som bara går och går, aldrig något fel – MAZDA.
    Jag får till och med in mitt största segel 11,0:an med en längd på 290 cm i bilen.

Sida 153 av 154
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications