gustav1980
Forumsvar skapade
-
Har windsurfat i 10 år, köpt/sålt och testat en hel del utrustningen genom åren.
Ska ärligt medge att jag har väldigt svårt att känna skillnad på olika kolhalter i master. också svårt att uppleva skillnad på två freeridesegel i samma storlek men av olika modell. Men sedan finns det delar i utrustningen där skillnaden är markant… Fick chansen at testa en ny kolbom på Haga i somras och det var en så pass angenäm upplevelse att jag nu har hostat upp pengar och köpt en beg mauisails. Ångrar bittert att jag lagt pengar på sc10 master i kombination med alubommar tidigare… -
Keyless i all ära, men som surfmobil är det väl ett flertal andra need to have parametrar som behöver uppfyllas innan? Tänker på smidig fällning av passagerarstolen fram, rails som rymmer en ordentlig takbox utan att bakluckan slår i boxen, skinnklädsel, relativt god markfrigång men ändå inte suvhögt så att det blir allt för bökigt att lasta på taket, gärna Dragkrok och/eller ordentlig kofångare bak (typ xc70) som kan agera fotstöd och sittplats när man byter om 🙂
Men visst, keyless är också bra!
-
Jag har någon form av semiflex…men i praktiken är det svårt att med kort varsel dra iväg. Fördelen är att jag bor på en Ö, och takboxen är alltid lastad, så med 3-10 minuters bilfärd så når jag spots på alla riktningar.
Tror dock stenhårt på att ta upp frågan som en punkt på medarbetarsamtal eller liknande. Det känns seriöst att redan i början av det nya året presentera ett önskemål för surfflex sommartid, samtidigt som du såklart även lägger fram förslag på vad du i gengäld erbjuder. -
Mindre segel brukar innebära att man ska flytta fram tamparna, och eftersom att du blir trött i den främre handen så låter det som att du har tamparna placerade efter ditt större segel.
Sedan är det tuffare att segla mindre segel pga att vinden och vattnet är livligare…så felaktigt justerade grejer får större påverkan vid 5.0 än 7.5 tycker jag.
-
Som exempel, jag har i år köpt en 5.8 i väldigt nära nyskick för 800 pix. Känns som ett klipp men snart 10 år gamla grejer står inte högt i pris.
Dock, utbudet av sjunollor är lågt jämfört med efterfrågan så du kommer att få lite bättre betalat för din trasa.
Om jag mot förmodan har fel…så lovar jag att köpa ditt seglel för 1000. Gärna redan idag 🙂 -
Jag lyfter min gamla tråd från 2008 då den bom som då införskaffades, Chinook 167-229 nu gått av. Jag har fortfarande exakt samma krav/önskemål som 2008 🙂
Tips på bra grejer enligt måtten jag angav ovan? -
Har tills den här säsongen kompletterat linjen till 4.7, 5.3, 5,8. 6,5 och 7,8 samt två brädor som hyfsat täcker in dessa storlekar. Hade, som vanligt, bestämt att inte handla mer…tills jag upptäckte en liten men dock en spricka i 460 masten. Så, den som har en 460 cc är välkommen att höra av sig. Ju mer kol desto bättre 🙂
-
Är det viktigt med visning i knop? /1,852…
Jag kör med träningsappen ( som har ett läge för wimdsurfing) i min smartphone. Funkar hyfsat!
Dessutom känns det safe att ha med sig telefonen på vattnet -
Ja det låter ju som en vettig teori, och det förklarat varför det går sååå mycket smidigare att ta sig runt med 5 jämfört med 8 kvadrat.
-
Man tackar för tipsen! Precis, tappade fart några meter senare när jag fortsatte att styra mot utgången. Kan nog vara så att jag kantar brädan lite väl hårt, ska testa med en mjukare sväng. Det där med riggen tar jag också med mig!
-
Jag har en GT-31 som inte används speciellt ofta, kanske kan sälja den. Däremot undrar jag hur de här gps-apparna i telefonen står sig. Löprundorna mäts ju tämligen exakt och då borde de väl även duga för vindsurfing, eller?
-
Semestrade några dagar på Gotland och om det inte varit för att flickvännen var tydlig med att detta inte var en surfresa, han det blivit mer än bara en dag på vattnet!
Om vi lekar med tanken att man har seglel från 7.5 & nedåt, samt ett flexibelt jobb, hur många dagar får man på vattnet under en sommar på Gotland?
-
-
Dessa eviga gippfunderingar 🙂
Finns ju olika skolor, vissa förespråkar tidig segelflipp och andra extremt sen (tom köra clew first). Vissa pratar om att flytta fötterna innan flippen och andra efter.Kan man inte tolka ovanstående som att det finns flera vägar fram till den den perfekta planande gippen?
Jag tappar ofta ordentligt med fart i slutet av gippen. Men stort segel, tex 8.5 som jag ofta körde förra säsongen, så var det lögn i helvete att få med sig fart runt. Häromdagen körde jag 5.3 på ganska platt vatten och lyckades då hålla riktigt hög fart genom hela gippen. Blev så förvånad att jag fick kastfall efter några meter på å den nya bogen 😉
Någonting säger mig att det är just luftmotstådent/fel teknik i flippen som gör att seglet bromsar upp farten. Och med större segel ökar såklar problemet. Någon som känner igen sig i detta?
Alla patentlösningar är välkomna så ös på med svar! -
gustav1980
Medlem27 juli, 2015 vid 13:03 som svar på: Hur trimma för att få brädan "högre" i vattnet?Tack för svar grabbar 🙂
Först, har testat att höja bommen och visst får brädan en lättare känsla i vattnet. Utmaning blir att segla med hög bom när man börjar känna sig överriggad, men ska definivit testa vidare!Appropå trim. Riggar enligt instruktionen från Simmer och tycker att riggen känns ”rätt”, men det är ju ingen garanti för att det är perfekt såklart. Dock har jag funderat på att använda längre tampar (använder idag justerbara 20-26 tum från vindsurfing.se) för att kunna höja bommen yterligare. Nu kan jag inte höja bommen mer än ungefär till mitten av seglets ”bomficka” pga längden på linorna sätter stopp. Tankar kring detta?
Kör med Exocets original 36 cm freeridefena alternativt en 42 cm rak slalomfena som jag inte minns fabrikat på, den senare används när jag söker extra tidig planing. Säkert är ingen av dem optimal för max fart. Har ni några konkreta fentips? Kanske något beg?
Övrig utrustning: 120 liters Exocet s-cross -07 och simmer 2xc 7.8, ibland även 6.5.
