hakuna
Forumsvar skapade
-
Finns det något som är allmänt känt som enkelt, prisvärt som kanske varit med ett tag och går att hitta beg till vettigt pris?
Storsäljarna på Surfers i Varberg brukar ju vara Simmer så de finns det rätt många av tror jag. Det brukar nog inte finnas några dåliga grejor av det som är nyare. Det är mer att de passar till olika förhållanden; Speed, våg, freeride, freestyle…
-
Det jag menade var att det inte är så många stora segel med cambers som klarar RDM.
Jag håller med om att ditt 5.7 är det första som du kan byta, om du nu inte kan köra med det du har. Då kanske du behöver en ny mast, men det beror på om seglet har vario-topp. Fråga här om det du funderar på att köpa, så kan vi tycka (ibland blir det motsägande åsikter…)
-
Jag har Vissla 4mm med inbyggd snuttefilt på magen, är det sånt gummi i den?
-
Challengers prototyp tillverkning “hjärtat av företag”
Inte årets modell av segel som hängde i taket! 😀
-
Är nog inga problem med RDM i ditt NP (Luff: 486cm, Boom 205cm) men du kan nog lika gärna fortsätta med de master du har. Testa vilken du gillar bäst!
http://forums.boards.co.uk/showthread.php/70798-RDM-for-older-sails#TOLb0cr9PoXhzVhI.97Här ska du kolla innan du köper ny mast och segel till 5.7, så att mast och segel är kompatibla. Notera att prickarna ibland rör sig från år till år, tex Gaastra.
https://www.unifiber.net/en/masts-selector-v2014-2(Ja, det är ganska lugnt på jobbet nu och jag är inte och surfar, därav ordbajsandet…)
-
Du kommer högst troligen behöva en 430-mast till ett nyare 5.7, för seglen är mer fyrkantiga nu.
-
Ett modernare segel och mast med kol blir mer lätthanterligt och klarar vindbyar något bättre.
Jag tror nog att RDM funkar även med äldre segel, förutom de med camber.
Du kan behöva en adapter till bommen, finns i alla affärer (surf.se, surfers.se, surfspot.se, ohana.se…)Angående fenor så var det någon (Dr Masse?) som sa att man ska byta (när man är och surfar) fena oftare än man byter segel, alltså man ska ha fler fenor än segel.
Jag har hållt på rätt länge och brukar gå på att om man vill ha bra grejor så får de vara max 5 år gamla, och efter 10-12 år så är det dags att byta i princip allt (utom typ förlängare och mastfot).
Men, om jag var du så skulle jag testa med det jag har och fråga om du får låna grejor av någon annan som är där du surfar, tex byta rigg och köra med din bräda och tvärs om. Då får du en känsla på vad som hänt och vad du vill lägga pengarna på först.
Be också någon kolla så att du har riggat det du har rätt. Hängselelinorna ska sitta tätt ihop och göra så att det går att släppa båda händerna. -
Den här bilden slumpades fram bland mina skrivbordsbilder.
Don’t try this at home!
-
Låter som ett helt acceptabelt paket att börja med.
Ett nyare 5.7 utan cambers hade nog inte varit fel.
Vad är det för längder på masterna?
En rdm (smalare) mast med minst 60% kol gör riggen gladare, även så en nyare styv bom.Sedan får du gärna posta en bild på din fena, eller åtminstone hur djup den är.
Hur mår fotstropparna och hängselelinorna? Använd dom så fort du står upp på brädan! -
Har du testat Mystic Predator L/XL eller Mystic MK8 XL? Man har både reglering i nacken + det ingår olika tjocka padding som man kan reglera med. De brukar funka på de flesta huvuden.
Nope, finns dom i någon affär i Gbg/Vbg/Halmstad tro?
-
Kan tipsa om Mystic predator vattensporthjälm som klarar både utan huva sommartid och med neoprenhuva under vintertid. Den har så mycket justering.
Låter som en stor hjälm. Finns xl?
Ja, den är reglerbar mellan typ s-xxl
Är också intresserad då alla hjälmar är för ”runda” nuförtiden, även stl 60-62 passar inte.
-
Fötterna skadas rätt mycket ja, speciellt skärsår när man kör utan skor. Men det brukar laga sig rätt fort.
Det är ju meckigt att åka till VC och sy och så, jag brukar också köra med tejp så långt det går…
-
Vad har du för krok på selen?
Har du linorna ihop eller isär på bommen? -
Jag har tamparna helt ihop, det är också inte helt vanligt. Dock så är det lätt att känna när man har rätt balans, vid platt vatten och körning rakt fram ska man kunna släppa händerna från bommen i flera sekunder.
-
När man ska köra fort gäller det att få all kraft framåt (genom ben och mastfot) och bromsa så lite som möjligt (brädan plan och så liten våt yta som möjligt).
Jag brukar tänka ställningen man har i dragkamp, fast det är nog inte helt optimalt.Jag brukar köra med framhanden under bommen (tummen framåt). Då är det lättare att få bak bommen, och därmed
fram kroppen.För att köra fortare behöver också förtterna/stropparna vara (ännu) längre bakåt och utåt.
Om linorna hoppar ur så jobbar du för mycket med armarna. Antingen så behöver du köra med rakare armar eller kortare linor, det är en smaksak. Jag kör korta linor, 24-26″.
Om planing inte är något problem så kan du ta bak mastfoten, ofta gör 2-3 cm stor skillnad.
