hakuna
Forumsvar skapade
-
Jag tror grundproblemet är att du har för kort mast. Kurvan blir helt fel när du börjar med ”en halvmeter” oböjlig stång.
Ett tillägg till Retro rigging, som jag tror inte är med, för jag skummade bara igenom:
Det är vilken öljett bommen ska sitta i, jag lärde mig detta genom en Goya riggningsvideo.
Nedre hålet ger mer loose leach och mer släpp i byar, medans högre hål ger mer power. -
Säg även gärna vad det är för segel och mast, så kan man kolla i den här listan om de matchar:
-
Passa på nu när det inte blåser och testrigga i trädgården! Några pilsner till så har du en helkväll!
-
Annat tips är att snurra upp ett par meter extra tamp på bommen, ifall du skulle vara långt ute och bommen går av. Då kan man göra en nödlösning för att kunna fortsätta att segla hemåt.
Träna även på att vattenstarta utan att nudda bommen, om nu brädan är för liten eller du inte har någon upphalstamp.Går ju också att ta loss bommen och sätta andra delen på den sidan som är bra för att ta sig hem.
-
Tänkte starta en liknande tråd.
Jag har ett segel där det står
Mast 460
Extension 4
Boom 190Min mast är 430 och förlängaren är totalt 45. Jag brukar ha förlängaren på 34 cm för att få 464 men är det rätt?
Det kan vara så att seglet är gammalt och lite töjt, så då stämmer inte de där värdena på mast och bom så bra.
Sedan får du konstiga fenomen när du har en mast som är såpass mycket ”fel” längd.Lägg upp foton på ditt riggade segel så kan vi hjälpa dig vidare!
-
Jag skulle nog inte ha med mig min S8 ut på vattnet ändå…
-
Det verkar vara ett genomgående rör, så då är det inte så stor kraft på plasten. Om det är så, så hade jag kört vidare. Annars är det nog läge för byte, ja.
Du kan tejpa med vävtejp ett par varv om du är rädd att skära dig eller något. -
Åldersbeständig genomskinlig plasttejp på båda sidor. Runda av hörnen.
-
Canton, made in Holland! Inga träffar på Google… Men den håller!

-
Bäst: Min mastfot från min första lilla bräda (1993?). Smal och hög, så att man kan dra loss den med hela handen. Håller fortfarande, byter gummi då och då såklart. Får ta bild på den och lägga upp!
Sämst: Vindluckan under maj-(juni!?) 2018.
-
Lägg gärna upp bilder på seglet när det är riggat, då kan vi hjälpa till lättare.
-
Tips för dragkedjor: Smörj in med hård tvål. Kom ihåg att sno med nästa gång ni bor på hotell!
-
Jag kommer ihåg när jag bytte från Tiga Slalom till en bräda från senare på 90-talet, vilken skillnad det var på styvhet!
Lite som skillnaden mellan en damcykel från Biltema och en riktig gat-racercykel: All kraft omvandlas till fart framåt istället för att krumbukta sig fram. -
-
Måste testas! Läjet är ju onshore 8/10 ggr…
Minnesregeln verkar vara att hålla seglet bakom mastfoten.
