hanko
Forumsvar skapade
-
Mården;588835 wrote:någon som va i dammen idag eller kom vinden först efter det blev mörkt,man blev lite sugen när dom hade stormvarning på nyhetsmorgon på tv.
jag tycker nog du ska köra alla dar i veckan o inte bara på helgen om du nu vill få ihop 2-3 race över 40 kn.men framför allt för att kunna köra dagen D nästa år.
lbj ställde frågan jag inte våga/ville ställa när du starta tråden.
tvärt om hänke så måste man väl ha både förbund,tävlingslicens o klubb bakom sig om man ska arrangera tävlingar i dom flesta sporter,vilket jag också tycker suger.Mina yttringar angående, klubb, förbund osv grundar sig i den filosofi jag lever i på fritiden. Keep it simple och mottot: Why be normal? Klart det är allra bäst för surffriden i Sverige om man kunde enas om en sån där härligt lagom kompromiss. Eftersom Lbj allt som oftast är en mycket klok man så har han säkert substans i sin frågeställning då han har god insyn i förbundsverksamheten både nationellt och internationellt men visst finns en nyans av dubbelspel hihi. Vi får nog hålla ögonen på alla Swespeedcuper, skåneserier, sthlmserier mfl.. Slutligen kommer jag att specialgranska Cap Verdes vindsurf(segel)förbund och se hur pass de är med i internationella samfund. Min ”teamkompis” Josh Angulo med CV-1 bör ju kunna ge svar huruvida hans lokala tävlingar på Cap Verde äro sanktionerade av klubb och förbund.
Bryta mot lagen vill jag iallafall inte göra….” Varken svensk lag eller SVF-regler. Men som det är i den riktiga världen så bygger alla domar osv på tolkningar och det är en jäkla tur att inte allt är statiskt. Tack för ordet för denna gång.
Missa inte Uppdrag Surfgranskning på TV2000 ikväll 22.00
-
Jilde-fins…..nice initiativ om möjligen kostsamt antar jag eftersom det lär bli en del testande och så. Grymt jobbat. Du är en innovatör/eldsjäl av rang Mattias! Krävs polisbevakning vid tillverkningen så vet du var du vänder dig. Du vill väl inte Debochiet lurar bakom knuten hehe !!
-
Carl R;587105 wrote:Jag har en Art Blade och tycker inte den är extrem på nåt sätt.
Varför bromsar lång fenbas? (Jag tror inte att det är så)
Jag kan personligen gissa att man väljer att köra så lång fena som möjligt i förhållande till längd för att fenan ska ha kontakt om man lättar lite med brädan, men att arean på fenan *grovt räknat* är det intressanta för om den håller i sidled eller ej. (Då ej hänsyn taget till olika vingformars karakteristik.
Om man istället siktar på att åka plattvatten så tror jag ändå att det kan vara ide att testa en fena som sticker grunt, som är deltaformad (eller åt det hållet) med en lång bas. Jag tror man kan göra den väldigt tunn men ändå hållbar, den kommer troligtvis att stalla förhållandevis sent, alltså att den är lättstartad för sin storlek och om man pressar den kommer den att hålla rätt länge. Däremot kommer den braka loss när den gör det, men det gör ju allt i högre hastigheter.
Den kommer också att vara farlig i choppigt vatten eftersom så mycket av arean försvinner när den lyfter ur vattnet. Den är säkert också kass att svänga med.
Men detta är ju förståss bara mina gissningar.Instämmer i ART-blade tycket. Inget släpp och en helt ok allroundfena.
-
Gussie;588619 wrote:Kikar på dieselmodellerna Grand Espace 2,2 dci och Seat 1,9 tdi.
Enligt vad jag tror har de likvärdiga utrymmen. Möjligen att Espacen är lite större. Samt att Espacen nog är lite bekvämare på långfärd men är mer busslik och drar lite mer bränsle?
Har hittat ett ex av Espacen från 04 som gått 9 000 mil för 109 000 kr och en Alhambra från 05 som gått 11 000 mil för 115 000 kr. Båda har automat.
Vågar man köpa Renault? De har väl sådär rykte…
Har också kikat på att importera från Tyskland men tycker det verkar som att prisskillnaden inte är så stor och att det mest blir bök.
Någon som har erfarenhet av modellerna? Förbrukning, lastförmåga, komfort?
Kan nämnas att jag bara ska knöla in polare, formula- och slalomutrustning och nån cykel. Ska köra ner genom europa och tänker att minibuss är bra så att man kan gömma alla prylar inne i bilen och att ev. sova där också.
Ingen familj och fru än på ett tag alltså:wink:.Allhambran och Sharanen är i stort sett identiska och görs båda på samma fabrik. Lite olika märken som dom smetar på bara.
Espacen har jag en kompis som har. Han var så nöjd att han bytte till en nyare beg. som Espace nr 2.
Tror av tradition att VW håller sig lite bätte att sälja vidare beg sen.
Lycka till och Bon Voyage.
-
andersbq;588367 wrote:Stämmer, jag seglade t ex SM 1997 i Apelviken. (Det var då en deltävling i svenska cupen). Vi tävlade i både ”race” och ”slalom”.
En annan kommentar, downwind-banor är grymt känsliga för vindvridningar. Under 80- och 90-talet då vi körde mycket slalom var det oerhört ovanligt med down-wind då det krävs ungefär lika många båtar som gippbojar. Betydligt mera praktiskt att köra en klassisk 8:a. Bara en boj att flytta.
Sedan det här med antal seglare per heat, desto fler heat desto svårare att hinna med alla rundorna!
Skippa bojarna och använd ”mobila bojar” i form av båtar med tillhörande flaggor. Inte så fel. Det funkar ju kanon på MEGA-tävlingen och mega-downwindslalomen Ledge Point-Lancelin i Australien…! På det sätt slipper man gnälliga tävlande som tycker att vinden vred innan start o så… Jag minns slutet av 80-90-talet tydligt BQ…Härliga tider.!:santa:
-
Efter att ha läst ”tråden” och göra en simpel-amatör-analys så avger jag följande yttrande:
Ska det vara sååååå svårt att ”hålla det enkelt”? Å måste allt vara så millimeterrättvist? Nu är jag som ”ni” alla vet en speedvirgin utan resultat men med allt snack om alla möjliga parametrar blir jag bara sne…! Det kommer självklart sluta så att elitgubbarna (som jag ALLTID är impad av) kommer att ta troféerna och att då tycker jag det är konstigt att man (ni och vi) inte ska kunna köra det enkelt med glimten i ögat. Eftersom jag är en simpel okunnig surfare…ställer jag mig frågan. måste det vara en arrangerande klubb? Måste det vara sanktionerat av Team SVF? Känns som andra sporter kan tävla just for the fun of it…! Stå på er Petter o Co ! Blir det inte alltför snåriga regler osv så kommer jag förhoppningsvis till ankdammen och bjuder er alla på en 23-knops katapult och fanken vet om jag inte kommer att vara ivägen lite oxå. Som jag var så ofta på startlinjen på 90-talet…..å de arga där skrek på mig…..! Samma personer grät nästan när jag vinkade vid målbåten då de kom några minuter senare..!No rules….thats it..! Iaf när jag inte är på jobbet 😮
-
MickeÖ;588622 wrote:Tänkte passa på och berätta om Surfspot´s satsning på Speed och Slalom inför 2010.
Då Surfspott har tagit över MauiSails och HTS satsar man rejält på Slalom och speed med ett helt nytt Team inför 2010.
Följande har beställt sina segel och brädor redan.
Mattias Jildestad
Lars Dahl
och allas vår (proto)Benke
TB samt jag själv.
Ska bli riktigt kul att få segla tillsammans med dessa grabbar på lika utrustning och trimma ihop våra grejer för att förhoppnings vis sätta några nya PB under nästa säsong.Ha det göt så syns vi på Vattnet.
Mvh
MickeÖNice komb med HTS och Maui Sails ! Ser ut att bli ett vasst team på ”touren” nästa år….! Har ni plats för en caddie…ala Dunkerbeck? Jag kan rigga MauiSails å sen kan ni fintrimma dom hehe.!
Jag hoppas ”teamet” kommer vara först med att presentera TR-6: orna här på Surfzone! Lögn i h-vete att hitta dom på nätet…..och Barry (min gamle kompis) är tyst som en mussla :santa:
-
tobhed;588511 wrote:Ja, det var taskigt att glömma bort mig och Daniel Gustav 😉
Är nöjd med att ligga på plats 33 på världrankingen med tanke på hur många event jag har seglet. Längtar redan till nästa år i vilket fallMed min 265:e plats på ”världsrankingen”´står tröstande sponsorer i kö. Jag har fått dra ur jacket ikväll.
Märken som Ten Cate, Surfpartner, Browning, GWS mfl har hört av sig med feta kontraktsförslag.
På segelsidan fortsätter jag med D-kontrakt från Barry Spaniers loft!!
Undrar när nån släpper en TR-4 6:6.a som skulle passa finfint i min finfina segelbag som min sponsor i Söder fixade i år….hehe(d)….hehe(d)…!
Liksom Heed ser jag trots den miserabla säsongen fram emot nästa. Å så grattar jag oxå alla SpeedSwedes som placerat sig i främre leden. Keep the speed ………FAST !
-
MickeÖ;587352 wrote:Grattis Anders håller med Mattias skumt med dom andras rundor men du tar dom nästa gång=-)
Myglet har permanentat sig även i Surfbranschen..! Trist och det är ofta dom i toppen som ”blundar” för det verkar det som. Alla utom Baldini då isf. Ska ut o sätta PB med båten nu !! NOT !
BQ fort President now !
-
Ställer in mig i grattiskön BQ. Trägen vinner!! Den som väntar på nåt gott……å så blev det några repor ju!!
HD-777
-
Mina MauiSails TR-segel är dom absolut bästa jag haft !! Önskar jag hade pengar till fler!!
-
Det är med stolthet jag som distansmedlem i SurfClubKlagshamn har BQ som klubbkamrat!! Större entusiast och rapportör finns inte !! Grymt Mr BQ. Medans jag tampas med våldtäktsmän på jobbet så tampas du med obeslutsam tävlingsledning och Shitty-wind-conditions…..mao så har jag samma ”klimat” på jobbet när det gäller åklagare och bus…..! Nu lägger jag (ännu) en miserabel säsong bakom mig och jag ser redan fram emot nästa gång jag får dela tak med dig BQ. Kör hårt nu på finaldagen och välkommen hem till Svedala och dina underbara vintersurf i b la TT. ”Give the Iron” som vår gode vän sa…..! Happy Friday!!
PS: Sitter å roddar med trådlöst bredband och blir impad hur du grejar uppkoppling och fixar rapporter från Irland till oss svältfödda i Sweden……mao jag grejar inte det ens i min lilla vindfattiga värld :DS
-
MacTS;583936 wrote:nej det var som faen…såg ju grymt ut…
Sveriges Sandy Point….o Namibia !
HD
