hanko
Forumsvar skapade
-
Vafalls är det med Dunken?? Jo jag vet att han har ett brokigt nationalitetsdilemma men enligt denna tävling så är han plötsligt Holländare…! Blir det NL-11 nu då…? Körde han inte för Schweiz….SUI-XX.?
Har han månne regeringsstöd från självaste konungen i Holland! Jag blir inte klok på den gamle dansk-spanjor-holländar-schweizarn men snabb e han ju den luringen. Cash is king är ju oxå ett begrepp som stämmer på honom..! -
@Surferboy 500720 wrote:
Ok då blir det till att få den besiktigad eller strunta i den mao. Tack för info!
Alla brott måste ju styrkas med ”uppsåt” och det finns ett kryphål som brukar kallas ”handlat i villfarelse” alltså i ren okunskap så får ni vagnen gratis så kan ni väl alltid passa på en mörk kväll hehe..! Eller kasta upp den på ett rejält biltransportsläp. Härryda är ju inte sååå långt från TT va.? (Boråstrakten eller?).
Lycka till med allt vad gäller TT.
-
@Mattias J 497863 wrote:
Som återfallssurfare och sedan länge ”prylbög” så håller jag fullständigt med TB om att sjögräsfenorna är under all kritik. Lessacher funkar som Tom säger upp till 36 knop, sen bromsar dom eller helt sonika kastar upp brädan ur vattnet?? Jag hade förmånen att få provsegla Markus Black Diamond på Haga. Den hade riktigt bra släpp, men ändå mycket spinout. Jag tror att problemet består i att det från början är raka fenor som helt sonika är rejkade till 42-45 grader. Enligt en ingenjör som jag pratat med händer följande. Vattnet måste följa en linje, och i framkant så följer ju vattnet fenan nedåt. Men i bakkanten följer vattenflödet fenan uppåt. Detta ger den effekten som jag beskrev på Lessacher att trycket på vattenflödet lyfter brädan uppåt. Detta ger till slut spinout eller en vobblande känsla.
Jag har även en G-Sport(Curtis) weed 27 cm, och den har en bakkant närmast brädan som leder vattnet ner första biten och här har jag inga spinouts över huvudtaget. Problemet med denna fena är att profilen är alldeles för tjock. Detta ger i högre farter ett tak på maxfarten.
Markus berättade om Chris Lockwoods fenor som han körde med på Karpathos. Dom var rejkade ca 25-30 grader, trots att de inte var sjögräsfenor. Detta tror jag är helt rätt. Kollar man stridsplan så kan flera typer ställa sina vingar för att få olika ”rejk” i olika farter. Allt för att få olika lyft. Ju snabbare de vill åka ju mera ställer de vingarna bakåt. Dessutom var Lockwood´s fenor extremt tunna i profilen, vilket också är naturligt eftersom man vill ha så lite motstånd i vattnet som möjligt,
Jag bor i Västervik som är en riktig ”plaststad” och har tagit kontakt med lite olika företag som kommer att hjälpa till att ”cadda” lite olika ideér på fenor. Sedan kommer vi att CNC fräsa ut fenorna för bästa finish. Vi kommer att vara ett ”gäng” som kommer att provsegla prototyperna under hösten. Det blir jag, Peter Kremsl, Markus E, Lars D m.fl. Det ska bli extremt roligt att få genomföra detta och se vad som kan komma ut av det.
På ritbordet idag har vi bl.a en ren Haga Park ”Ankdamm edition”, en ”stealth” för så ren avlösning som möjligt samt lite annat smått och gott. Först kommer vi som sagt att prova ut sjögräsfenor eftersom de flesta speedställena i Sverige är fulla med weed. ” I´ve never had problems with too much weed??!!” Bob Marley
Mer info kommer så fort någon prototyp är klar och provseglad. Var fan är vinden………
Interesting news Mattias….! Jag antar att det inte kommer att finnas utrymme för ”trimbox” hehe..!
Ne jag får tröska vidare med mina budgetfenor. Tjocka o stabila grejor..! Hoppas på en retur till Grankullavik innan drivisen kommer..!
-
@Surferboy 500609 wrote:
Jag har ringt och satt upp mig som intressent på vagnen nedan. Det var ett par som hann före och skall kolla på den imorgon. Tar de den inte så får jag den. Den verkar vara helt perfa som framtida mobilt raceoffice.
Får ni husvagnen måste jag ge er det tråkiga tipset att inte bara hänga på en LGF-skylt och dra den i typ 30 km/t till TT. Det är lockande men husvagnen är i grunden registreringspliktig så det blir ett lätt byte för Polizei West att bötfälla ekipaget.
Men som surf-polizei hade jag tittat åt ett annat håll.Tyvärr sedan länge uppbokad den 4/10 så jag kan tyvärr inte ansluta till TT.
-
@Mården 499685 wrote:
vare någe gräs där inne i ”sjön” lr hade rak fena funkat?
ser ut att va 20mil bilvägen från oskashamn o bara 2 mil sjövägen därifrån
blire o stanna där o kliva i me speedbrädan där när man ska dit o har ont om tid:)De NADA SEAWEED!!!! Spikraka fenor under våra brädor..! NICE…!
-
Jo det är ju alltid roligare att vara fler på vattnet..! Vi hade gärnat kört längre igår och som vanligt när man riggat ner o packat så ”peakade” det…!
Jag ska kontakta husägaren på den lilla kobben som är skuld till lite lä..! Jag föreslår en landsänkning på nämnda kobbe. 3 dagars jobb för en Åkerman H12:a schaktare. Eller varför inte lite sponsring av Caterpillar Sweden hehe. Då har vi minst 500 meter speedstrip inkl. accelerationssträcka.!!
-
@Bjornen 499583 wrote:
Är det här ni seglar ? Klev ni i på höger sida ? Låter trevligt det där stället 🙂
//Björn
Just precis där men mer ner från revet in i bukten pga av vinkeln. Jag det var nog nord-nordost igår.
Märkligt med Markusarnas sågning men visst…kanske svårt att få 500 m rena speedrepor såvida man inte vinklar in i bukten vilket var fallet igår. Vi amatörer var dock väldigt nöjda. När vi sen körde med lite mer avstånd från ”ön med huset” så hade vi fri vind och kunde köra tokslalom med fullt drag….Jummie…!
Ja vi klev i från höger sida på bilden. I Trollskogen.
Nåväl…vi ville bara dela med oss . Upplev o njut själva vid tillfälle.
-
Har gärna skoj med likasinnande på vattnet och i puben på kvällen..!
Å så provar jag gärna kite ..! jag är GRYMT impad över hur ni har koll på linor osv….”kryssar” tillbaka till tappad bräda ex.
Ne åter till ämnet så inte vi trashar tråden..! lev väl….Haze..!!
@Haze 499053 wrote:
Varför skulle vi köra en styrkemätning?? Det jag är ute efter är att tävla och ha skoj. Sen att du misstolkar det är ditt problem 😉
Men som sagt tror det skulle vara skoj och utvecklande oxå. Bara man hittar ett ställe som passar båda sakerna. Namibia är grymt om inte annat. Där känner jag en hel del folk som kör tillsammans oxå.
//H
-
Ok…då pratar vi samma språk Haze..! jag trodde det var nån slags styrkemätning du var ute efter…..Kite versus windsurf.
Eventuell stridsyxa begravd i och med detta inlägg. Å självklart känner jag varken skepparn på Longshot eller Barry S….men det hajjar väl alla..!?
@Haze 499044 wrote:
Klart det är olika klasser då det är olika sporter eller hur? Men det är fortfarande samma disicplin och det är alltid utvecklande att köra tillsammans.
Sen så börjar du att balla Hänkö 🙂
-
Som vanligt att ”vi” inte gillar er..? hmmm ! Visst kan man väl göra gemensam sak om att köra SM (Karpathos eller ej) ihop men det måste ju bli olika klasser hur som helst. Jag känner skepparn på Longshot så det är kanske läge att bjuda in dessa herrar oxå i så fall eller? SPEED-BATTLE-2009 !
Jag frågar Barry Spanier imorrn om hans åsikt förresten…..vi är ju Buddies..!
@Haze 499040 wrote:
Bjud in oss på ett SM så blir det mer folk då. Vi är kanske max 10 st i Sverige. Eller det är väl som vanligt att ni inte gillar oss. Dags att öppna synfältet kanske och se till att både kitare och vindsurfare kan köra ihop i Sverige oxå och inte bara utomlands på speedtävlingar.
-
Jaha….. nu är det klinchläge och som VANLIGT så spräcker ekonomin alla mina drömmar om ett SM (i GREKLAND:..)! Jag antar att SVF kan ha synpunkter inför en ev. sanktion för SM i Speed. Med tanke på de MÅNGA svenskar som är reggade på GPS-speedsurfing så förfaller det trots dåliga vindar i Sverige mer LOGISKT med ett SM i Sverige. ”Ni” är en klick mycket duktiga speedsurfare med både plånbok och förstående fruar/flickvänner/sambos som kan göra detta. Visst…jag förstår att ni tycker jag är en dumsnål-naiv-avundsjuk-nobody men min gräns för var ett svenskt mästerskap kan gå av stapeln är inom svenskt territorialvatten.
Nej….jag tycker vi ska göra svensk speedsurfing så tillgänglig som möjligt för alla. För vissa räcker det med att få ”äran” att kunna vara med på ett SM i Sverige och kunna säga på jobbet: Jag kom 21:a på SM men slog ett eget PB på XX-knop. Såvitt jag vet så är vår Speedman och GPS-guru Jester med på att speed är så mycket mer än bara stora tävlingar. Helt enkelt ett forum för egen jakt på PB: osv.
Jag satsar stort på V75 i höst och vinner jag MILJONER så kör vi SM i Walvis Bay eller Sandy Point ! All drinks on me !! tack för ordet och jag ska med hjälp av min egen Caddie posta mina första repor på lördag. Tack o gonatt!
SM åt folket i Sverige……NU !! Basta..! -
hanko
Medlem10 september, 2008 vid 16:28 som svar på: F2 Speed Challenge i Klagshamn den 13-14 september 2008Jag är motvilligt med i eventuell toffelliga Klang…! Satan..så mycket enklare livet var förr….
@Klang 498631 wrote:
Jag och Tobbe diskuterade detta härom dagen, arrangemang runt om kring får hållas sparsamma till fördel för själva seglingen. Konceptet fungerar ju fin-fint redan nu när vi kör våra lokala speed-cupper. Men, om det är tal om en 60-mil körning…
Så kvarstår problemet med att:
– Ansöka om ledighet 4 helger i rad, min regering börjar då prata om inflation, segregering och utsatta folkgrupper…
– Boka någonstans att sova, har blivit för gammal för att ligga och frysa i bussen… brukar inte Haga vara välbokat redan i maj?
Är jag ensam toffel i detta forum?
-
Låter osannolikt…..eftersom jag tillhör dom som BETALAR för att segla med MauiSails…hehe..! Men lycka till Martin v. Meurs med de nya trasorna…![
QUOTE=Flying Dutchman;497506]Verkar som Martin kommer att segla med NP segel i fortsättningen.
Upphov till byte är större möjligheter/budget hos NP än vad Maui sails kunde erbjuda, han poängtera dock att samarbete med MS har varit väldigt lyckat.
Måste kännas rätt så bra att bli draftat vid 44 års ålder…..
http://forum.surfspullen.nl/viewtopic.php?f=27&t=13851575&sid=1fda03c8e689b56c3fe8263394df1770
