 
						 
			hartwig
Forumsvar skapade
- 
Jag har också planerat för att vara med på tävlingen. 
 SWE-412, Mats Hartwig
- 
hartwigMedlem12 juni, 2009 vid 09:22 som svar på: Skåne Slalom Cup, Förvarning Lördag 13 Juni – KlagshamnLycka till med slalomtävlingen Klang och alla Ni andra. Vi är några skåne-pågar 
 (-gubbar ) till som gärna skulle vilja vara med, men vi är upptagna med en formulatävling på Öland. Hoppas att vi kan vara med vid nästa tillfälle.
 Hälsningar
 Mats H.
- 
2fast4u;548483 wrote:Ska till Gardasjön i början av juli, har läst en massa trådar men inte lyckats hitta något bra hotelltips. Frun ska med så det får gärna vara lite bättre standard…att det sen är nära till surfet är ju inte fel. Tacksam för tips och erfarenheter!
 //DouglasHar semestrat i Torbole vid Gardasjön elva gånger under årens lopp. 
 Jag och familjen har bott på camping alldeles vid vattnet alla gånger. Men det finns massor av hotell/lägenheter längs sjön i hela Torbole. Har Du varit inne och kollat på http://www.torbole.it
 Utan hänsyn till prisläge så kan jag tipsa om följande:Residence Garni : http://www.hoteltorbole.it 
 http://www.torbole.com/casaalsole/
 http://www.casaalcor.com
 http://www.lidoblu.com
 Men som sagt var, det finns massor att välja på.
 Lycka till med letandet !
 Mats Hartwig
- 
FarbrorFräz;544974 wrote:Vad är fördelen med att regga den som campingbil? vad innebär den registreringen? Får man skattelättnad eller något liknande? För om inte, varför inte bara ha den som lätt lastbil eller personbil, och då slippa både registreringskostnad, krav på sittplatser och kök osv..?vill minnas att min gamla mercedes 307D var reggad som lätt lastbil och jag hade kök, värme, gasol och allt. Den hade ”gasolutrustning”, som jag var tvungen att provtrycka. men annars var den lastbil, ergo inga krav på köket eller sängen eller nåt. Att omregistrera från lätt lastbil till husbil eller som det numera också heter personbil klass två medför också att det är tillåtet att plocka bort lastförskjutningsväggen. Denna är ofta 
 monterad väldigt tajt mot baksidan av förar-och passagerarsäten vilket gör att det känns väldigt instängt och trångt i förarkarbinen. Det var en av anledningarna till att jag omregis-
 trerade min Fiat Ducato till fordon med bostadsinredning ( husbil )
 Hälsningar
 Mats
- 
Speedkenta;544214 wrote:Egentligen så är det DNF på dessa seglare
 Idag har två tidningar och radion ringt om resultat.
 vad säga.
 Tänk om någon seglare åker utomlands dan efter skall då vi vänta i två veckor på resultatet
 Det var ju en världscuptävling
 Det skulle ju varit i TV 4 igår men det fanns ju inga resultat
 För detta likställs med målgång. Ingen målgång DNF
 Minneskortet är ju likvärdigt med målgång
 Och ge dessa seglare DNF så lovar jag att dom inte glömmer det nästa gångVad då glömt ? Jag var en av dom första som lämnade kortet till Lars B. efter fullföljda seglingar. Mer kan jag inte göra. Så var inte så snabb med att döma innan Du har mer kött på benen. 
 Hälsningar
 Mats Hartwig
- 
hartwigMedlem20 september, 2008 vid 04:46 som svar på: 4:e deltävlingen i skåneserien racing i ÅhusStrax innan kl 07.00 lördag morgon ligger havet spegelblankt. Förväntad vindstyrka under dagen enligt Foreca och DMI är 1-3m/s. Det innebär att det inte går att genomföra några seglingar i Åhus. Vi får sätta vårt hopp till bra förutsättningar i Hässleholm nästa lördag istället. 
- 
hartwigMedlem18 september, 2008 vid 13:54 som svar på: 4:e deltävlingen i skåneserien racing i Åhus@bengt J 500730 wrote: Hej M Har du vindprognos, ser tunnt ut, ska vi flytta fram mvh bengt Nä, prognosen ser inte alltför ljus ut med tanke på att vi behöver en stadig vind på minst 5 m/s. Tävlingen går inte att flytta för då skulle den kollidera med andra arrangemang. Vi får vänta och se vad prognosen säger imorgon-kväll, fredag. Jag kommer att skriva ut aktuell och förväntad vindstyrka här på forumet tidigt lördag morgon. 
 Hälsningar
 Mats
- 
hartwigMedlem11 september, 2008 vid 09:30 som svar på: F2 Speed Challenge i Klagshamn den 13-14 september 2008@SWE-31 498697 wrote: Som vanligt , bara att som medlem skriva en motion till SVFs årsmöte om man vill förändra upplägget på SWT. Sen är det bara att komma dit och rösta igenom den sen. För dom som mot förmodan inte känner till det så sorterar Speed Challenge under Svenska vindsurfingförbundet och finns inplanerad i tävlingskalendern som utgavs i god tid innan tävlingssäsongen. Denna kalender omfattar även formula, freerace, freestyle och (kona). Dom datum som är lediga från dessa sanktionerade tävlingar har sedan vikts åt tävlingar såsom mellansvenska och skåneserien i formula. Därför går det inte i nuläget att bara flytta en tävlings-klass lite hur som helst, utan hänsyn. Trots allt så är vi ett antal som inte gärna avstår från att tävla i formula. Om speed skall flyttas så får det vänta till efter Torkelstorptävlingen som äger rum den 4:e och 5:e oktober. 
 Om ovanstående upplägg med tävlingskalender inte uppskattas så står det var och en fritt att inkomma med en motion till SVF, som därefter kan behandla det vid kommande årsmöte.
 Skrivet av :
 Mats Hartwig som håller i Åhustävlingen den 20:e september.
- 
@SWE-31 492026 wrote: Det var mycket fen snack i väntan på race. Här är en video från EM där man ser vad Dennis använde till sin 12:a. Tror Sean sa at det var en Kashy cut 86. Appropå Kashy. En Dansk seglare påstod att en Kashy-fena vid snabbleverans, betingade ett pris på den ringa summan av 1800 Euro. Men så är den väl också si-så där 5 gånger bättre än Deboiche-fenorna och naturligtvis därför värd sitt pris. 
- 
@SWE-31 471465 wrote: I högsommar värme avgordes den andra deltävlingen i Skåneserien. Mats Hartwig SWE-412 hade toppat formen och seglade otroligt bra. Han vann samtliga tre race. Grattis:cool2: Fredrik Lindqvist var också riktigt taggad och placerade sig som tvåa före både Dala och Ulf Sjöstedt. Bra seglat Fredrik. 
- 
Fanatic 05 har den dåliga egenskapen, att den är svårseglad på kryssen när det börjar bralla i. I vindstyrkor från 8-9m/sec och uppåt blir det ofta kontrollproblem då fören på brädan är svår att hålla nere. Även om mastfoten placeras långt fram eller mindre fena väljs så kvarstår problemet. Detta har säkert med bottenkurvan att göra. Jag tror att tyngre seglare bemästrar brädan betydligt bättre än en ”lättviktare” som jag kring 77kg. Med undantag av ovan nämnda kryssegenskap, så är brädan i stort sett lika snabb och seglingsbar som övriga formulafabrikat. Tyvärr så fick 06:an också ärva 05:ans kryssförmåga i registret över 8-9m/sec. Ett realistiskt pris på en 05:a bedömmer jag till 4-5 000:- 
 Hälsningar från en som tävlingsseglat både 05:an och 06:an under två hela säsonger.
 Mats Hartwig SWE-412
- 
16st seglare kom till start i Åhus. Tre race genomfördes i måttlig vind på c:a 5-7m/s. Vann gjorde Ulf Sjöstedt följd av Marcus Richardsson på andra och Mats Hartwig på tredje plats.Mer att läsa och fullständig resultatlista kommer snart på hem.passagen.se/skaneserien/ 
 Mats Hartwig. Åhus vindsurfingklubb.
- 
Jag håller fullt och helt med Dala om att speed skall seglas så fort det ges minsta lilla chans. Det får inte bli som på 80 och nittiotalet när slalom var väldigt populärt och det mesta av tiden gick åt till att vänta på min.vinden 
 8-9m/s. Med tanke på att många reser långt så måste ambitionen vara att segla så fort allra minsta möjlighet ges. Annars är risken väldigt stor att ännu
 färre dyker upp på tävlingarna. Var håller förresten all speedare hus. Ni skriver
 ju ständigt på forumet, men när det väl gäller så sviker Ni. Vi var endast åtta seglare i Lomma. Det primära för mig är formulasegling men jag tycker att fartsegling är utmanande och väldigt roligt. Det går att deltaga även med lite äldre grejor. Ulf Sjöstedt uppnådde 62km/tim med en 8-9 år gammal hembyggd bräda bestyckad med en nästan lika gammal Northrigg på 6,2kvm. Själv använder jag gamla Simmer SC5:or från 98 och kan naturligtvis inte hävda mig mot toppgubbarna med dessa lasor. Men det är lika förbaskat roligt ändå. Ett stort tack till Gustav och Hans på Wallens med medhjälpare som gjorde Lommatävlingen till en fullträff.
- 
tobhed wrote:Intressant tråd på Fanatics Forum. Fanatics rykte inom Formula måste väl snart vara under botten nivå?http://www.fanatic2.de/en/forum/read.php?f=1&i=9216&t=9216 
 Med största sannolikhet så slutar Fanatic med att utveckla formulabrädor, i alla fall för tillfället. Men är TT-06 så dålig ? Jämfört med TT-05, som jag seglade hela förra säsongen, så är 06:an i stort sett en förbättring när det gäller allt. Men jag är väl en av få som stod ut med 05:an hela förra säsongen och därför upplever förbättringen väldigt tydligt.
 Det skulle vara intressant att få reda på om fler seglar på 06:an och om så är fallet, hur upplever Ni den. Jimmy, Åberg m.fl. ”skriv ! ”
- 
S15 wrote:Hej,Är det någon som hört något utlåtande om denna bräda, är det någon som köpt den och ev. provseglat? Funderar på att köpa den men är tveksam med tanke på vad som hände förra året. Jag har varit inne och tittat på Fanatics forum men Formula verkar inte hett där. Hur står det till med Fanatics formulasatsning, är det Starboard och F2 som gäller i år? mvh Jonas 
 Jag har seglat TT06:an i påskhelgen tillsammans med Ulf Sjöstedt på Starboard 05 och Markus Emanuelsson på F2, 06. Det är stor skillnad i egenskaper mot TT05 och då till TT 06:ans fördel. Annat vore ju bedrövligt.
 Med 05:an var det omöjligt att hänga med på kryssen men med 06:an verkar det inte vara några som helst problem. På slör och läns var jag lite långsammare än Starboard-och F2-seglarna. Nu hör det till saken att Markus Emanuelsson hör till dom allra snabbaste formulaseglarna så att uttala sig om TT06:ans fartkapacitet med mig som seglare är nog inte riktigt rättvisande. Med rätt trim, fena och seglare så är jag helt säker på att TT 06 kommer att vara med i främsta ledet. Brädan var väldigt lätt att få upp i planing i lätt vind. När vi seglade rådde byiga förhållanden med som mest c:a 7-8m/s. Det skall bli intressant att uppleva brädan när det brallar i lite mer.
 Surfhälsningar från
 Mats Hartwig, SWE- 412

 
								
