haze
Forumsvar skapade
-
Det funkar ju nu i alla fall men det skulle vara bra så alla är överens.Så man vet oxå.Sen kanske det skulle vara bra att veta när ni windsurfare tex planerar att hoppa och tricka över en vågläpp.Lika svårtytt för oss som för er att se när vi planerar nåt.
Och jag kan säga att det inte funkar på alla ställe utomlands heller för den delen.
-
@GonadMan 492768 wrote:
Nic, där satte du huvudet på spiken. För detta måste vara princip nummer ett.
Adde och Ola är smarta killar. Om som dom mycket riktigt påpekar så kan vågridning inte betraktas som något annat än en manöver!
Konsekvensanalys: även i sjöfartslagens mening har du väjningsplikt under vågridning (vilket ju faktiskt ligger i någorlunda i linje med ”rätt-till-vägen ut” regeln).
Peaze out!
Då är frågan skall vi köra på sjöfartslagen eller inte? För då är inte regeln ut inte alls aktuell utan styrbords regeln. Sen håller jag med att i Sverige (Läjet framför allt) så är det inte svårt att ta sig ut varken på vindsurfing bräda eller kite. Och som Nic säger så kan vi ju åka genom vågor åt bägge hållen så då kommer alltså alltid en kitare har företräde då eller? Som är på väg ut genom vågen.
-
Börja närma sig kite höjd nu ju;)
-
Starta tidigare. Du/ni kommer behöva minst en eller två extra timmar för oförsedda grejor. Åkar möte senast kl 9. Allt tar mycket längre tid. (har ganska lång erfarenhet av olika tävlingar) Varför bara 2 i finalen? Bättre att vara konsekventa och köra 4 hela vägen. Tar inte längre tid. Blir mer spännande oxå. Och bättre att ha söndagen som reserv dag för vinden oxå eller? Ev final och så på söndagen??? Bara mina åsikter så;)
Loser round är väl när de som är utslagna kan slå sig in igen i fältet om jag inte har helt fel eller?
-
Det funkar sà där skulle jag tro. Känns som det finns en anledning varför de har en separat bom till SLE-drakarna. Sen fràn nästa àr skall man kunna göra en femte lina till Helix till exempel men pà vanliga bommen.
-
Jag har men dà fàr du resa ner till Schweiz först 😉
-
Stämmer Adde att det är motstridiga regler angàende dessa regler. Och tyvärr tror jag inte det kommer att komma ett ”reglemente” om detta.
Men jag fortfarande pàstàr att det lärs ut bland vindsurfing skolor om styrbords regel och inte om att utgàende har företräde.
dejjan72: Den som är pà väg ut fràn stranden har rätt före den som är pà väg in och vända ja. Och det vi har diskuterat är Läjet i detta fall bland annat. Och där är vi inte ens nära land sà.
Men hàller oxà fortfarande pà att sunt förnuft räcker mànga gànger.
Och om vi tar Läjet igen som ex sà där kan man ju falla av även om man vindsurfar för sà svàrt är det inte att plocka höjd där eller?
-
Skit i de.De får skylla sig själva.Gött att du fick en bra dag då;) Själv så fick man en oki dag i Italien iaf…
-
Blackladder:Du är Kult. Var det bra idag eller?
-
Har aldrig pàstàtt att det är sjöreglerna som gäller. Eller om nàgot gàr àt helvete sà är de som gäller. Tycker mest det är konstigt att man inte lär ut den regeln som ni pàstàr gäller. Alltsà den som är pà väg ut har företräde före de nsom rider en vàg.
-
100% vindgaranti làter bäst;) Nja men det gàr alltid att lösa pà nàgot sätt. Men sen beror det pà hur ni skall ha stegen med mera. Loserrounds och sà vidare. Men som sagt ni gör ett bra jobb. Jobba vidare pà det…
-
ännu en som inte läser allt jag skriver…. Läs allt sen kan du komma med kommentarer.
Och ja jag vet skillnaden mellan plattvatten och vàgspot. Varför skulle jag inte veta det?
Och hur skall man dela in spots???
Och fortfarande sà är sunt förnuft bästa reglerna eller hur? Och detta regel krig kommer komma upp om det kommer ännu en ny sport där vi utövar vàran. Ta tex det nya som har dykt upp. Kanoterna som ”vàgsurfar”. Hur gör vi med de?
-
Utöka start fältet nu dà.. Gick det att genomföra Megascene Event i Falsterbo med ca 40 deltangde sà borde detta funka oxà med flera deltagare. Varför inte köra tvà tävlings omràden? Om vi är i Viken sà är det inga problem. Eller kortare heat?
-
@poppo 492359 wrote:
Du har faktiskt helt fel i den frågan. På väg ut genom vågorna har alltid företräde före den som rider vågen. Detta gäller över hela världens vågseglingsställen. Och kitare på vindsurfspots får se till hålla undan eller om de har koll hissa draken. Har absolut inga problem att köra samma ställe med kitare som har koll på grejerna. Men en kitare kan lätt blocka 30m våg i sida där 3 vindsurfare kunda samsats enligt gällande regler.
Ha koll på reglerna och komplettera med sunt förnuft och glatt humör!
Som sagt jag skriver vad som gäller enligt lagen inte ”lokala” regler. Läs vad jag skriver först är du snäll. Sen sà skulle jag vilja se dig hävda att du har rätt till väg genom en vàgsurfing line up 😉
Och vad dà vindsurfing spots? Skall vi börja dela in spots sà som vindsurfing, vàgsurfing kitesurfing? Med andra ord sà är Läjet och A-bay vàgsurfings spots dà i och med att vàgsurfare var där först?
Sjöfartsregler: https://lagen.nu/1986:300
Snabbt utdrag:
Med fartyg avses i denna förordning varje farkost som används eller kan användas till transport på vattnet.
Det fartyg som är, eller anser sig möjligen vara, väjningspliktigt bör tydligt och i god tid hålla väl undan, så att det andra fartyget ser att det inte behöver oroa sig. Det fartyg som inte är väjningspliktigt bör hålla kurs och fart (vilket dock inte ska tolkas bokstavligen, normala manövrar, som att följa farledens svängningar, får göras).
Vid möte mellan segelfartyg är det fartyg som har vinden in om babord (storbommen, eller för råseglare det största snedseglet, till styrbord) väjningspliktigt. Om fartygen seglar för samma halsar ska fartyget i lovart hålla undan för det andra (som alltså seglar högre upp mot vinden). Om man vill hålla undan för en båt som seglar psalmbok eller för spinnaker ska man alltså göra detta i god tid, innan de formella reglerna gäller.
Maskindrivna fartyg är väjningspliktiga för segelfartyg och ska alltså i god tid vidta bestämd åtgärd för att gå väl klart. Oftast lönar det sig att väja akter om segelbåten (då motordrivna båtar och fartyg ofta underskattar segelfartygs fart, ett problem redan på 1800-talet, medan segelbåten knappast gör en manöver som plötsligt för den akterut) eller på dess läsida (då förhållandena kan tvinga segelbåten att gå upp i vind eller att stagvända, men sällan tvingar den att falla av i betydande mån).
Segelfartyg får inte i ”trånga farleder” (se nedan) hindra säker genomfart för fartyg som måste följa farleden. I finska inre farvatten är under 7 meter långa segelbåtar på utmärkta farleder dessutom såvitt möjligt skyldiga att hålla undan för fartyg med längd över 12 meter[5]. I praktiken betyder detta att segelbåtar justerar sina slag så att det finns gott om utrymme för motorbåtar på normal kurs och att segelfartyg använder hjälpmotor (eller bogserbåt) då de inte annars skulle kunna ta sig fram utan att i trånga farvatten utgöra risk för annan trafik.
Alla normala fartyg ska i mån av möjlighet undvika att hindra säker genomfart för fartyg hämmat av sitt djupgående. Segelfartyg ska dessutom hålla undan för fartyg de hinner upp, ej manöverfärdiga fartyg, fartyg med begränsad manöverförmåga och fartyg sysselsatta med fiske (enligt definitionerna ovan). Manöverfärdiga maskindrivna fartyg som inte är i specialsituation ska hålla undan för alla andra.