haze
Forumsvar skapade
-
Nope den gäller vind drivna farkoster. Samma som en motorbàt skall väja för dig, sà som du skall väja för en farkost som ”gör” pengar(passagertrafik, fraktfartyg med mera,(betalande surfelver kanske?,Surfproffs?) ) Det är det regeln gàr ut pà har inget att göra med en vàgsurfare dà de inte har segel.
Och som jag skriver här ovan än en gàng sà lärs det inte ut att man har rätt till väg ut genom vàgor pà varken kiteskolor eller vindsurfing skolor…
-
Skall helst ha en riktigt twintip i dessa fall. Alltsà lika làng nos som tail.
-
@oldschool 492344 wrote:
Seglare på väg ut har företräde i vågor! Om det inte är Robby som rider 😉
Så har jag alltid uppfattat det (seglar väl bara vågor) men det är ju sällan man behöver fundera över det, det brukar ju lösa sig jäkligt bra ändå.
Ja det brukar ju lösa sig bra.
Men om man skall hävda rätt sà är det tyvärr inte sà att pà väg ut genom vàgor har företräde om mna skall gà enligt lag alltsà 😉
-
Du kan ju aldrig tvinga nàgon att lyfta draken eller? Men som jag har skrivit i den andra tràden och skriver i denna. ömsesidig respekt är det bästa. Sällan det är problem med vindsurfare. Men ibland uppstàr det och dà kan det vara bra att falla tillbaka pà nàgot. Och den enda ”rätta” regel enligt lagen är Styrbord har företräde enligt sjölagen och den gäller tygligen ALLA segelburna farkoster enligt kustbevkningen och jurister.
Och just denna ”Right of way must be given to other ocean users: kiteboarding is the latest nautical sport. Kiteboard downwind to them.” används inte när man lär ut kitesurfing.
Och som jag oxà har skrivit sà fick jag inte lära mig nàt om man skall väja för nàgon som är pà väg ut genom en vàg men däremot att den som rider en vàg har företräde. Och detta lärde jag mig när jag gick vindsurfingskola pà Gran Canaria.(Björn Dunkerbecks skola)
Och till din fràga kan jag svar sà här. Gà 5 meter om du vill men jag skulle ALDRIG gà 5 meter fràn en kitesurfare om jag inte visste att den personen har koll. Det är som att gà 1,5 meter fràn en nybérjare pà vindsurfing. Du vet aldrig när du kan fà masten i huvudet.
-
Shorty körde jag med sist. Idag körde jag i Shorts bara..
-
Enda tävling som är kvar denna säsongen är ju sista veckan i sep i Chile dà sà…. Alltsà PKRA!!
-
Jaja ha erat skoj där. Jag är inte alls avis…
Hàller med dig att man skall köra med det som känns bäst. Därför kör jag inte med Advance Kites 😉
-
Hahahahaha Gonzo när skall du se ljuset dà?
-
Semester firaren har talat;) Bra Blackladder att nàgon hàller upp fanan när jag inte är hemma…
-
Jag skiter i Läjet. För làngt. Kör i shorty och sol. Med en konstant nordanvind fram till kl 12 sen syd vind fràn kl 15 till 19. Inte fel alls 😉
-
Jag skall vara med. Kommer hem till den 30 som du vet ju 😉
-
Nä men i Como. Jag är i Schweiz just nu. Och ja det finns plattvatten i närheten av Varberg men är sjukt grunt där…
-
Och min mentala tillstànd pà att anmäla mig till en sàn här tävling… Drar till Como och tränar dà imorgon…. Skit i Läjet och vàgor. Nu är det plattvatten och tricks plus kanske lite courseracing träning som gäller…
-
They have the 09 Helix in St. Peter. NAISH is one of the headsponsors 😉