hjeltman
Forumsvar skapade
-
Mend et är ju underbart…
Jag kan faktiskt tänka mig att den inte behöver dra mycket mer än en volvo… Volvo är ju inte direkt kända för att tillverka bensinsnåla bilar.
MIn gamla 244 drog trots allt 1 liter milen. Och får man tag på en Caprice med 6:a eller 305:a så kan den nog oxå ligga där någonstans… -
Visst gillar dom sopp, men skall man som ”andrabil” till surf så kan det ju gå ändå.
Om någon går i köptankar, tänk som sagt på att GM konsernen inte bara använder i princip samma delar, utan att dom även lanserar nästan identiska bilar under olika märken. Oldsmobile Cutlass Cruiser är väl nästan exact samma som Capricen.. Har även för mig att de släppte en Caddilac i samma form nästan. Ramlade över det när jag själv jagade en Caprice. Tyvärr blev det ingen eftersom ekonomin bara tillåter 1 bil.
Men men, en dag när jag blir löjligt rik så skall Capricen vara vardagsbil, Van surfbil och en trevlig liten Lotus Super 7 Sommar-helgs bil
-
Jag hörde att knopgränserna inte gäller om man seglar.. Stämmer det eller är det bara rykten?
Och i shitbay är det väl förbjudet att windsurfa för huvud taget, eller?
-
Bara T’s?
Du har inte funderat på en stor go hoodie som man kan ha dom svalare grillkvällarna efter surfet? -
Jag tror att du kan hitta några förslag i tråden under.
http://0108dev.surfzone.se/forum/showflat.php?Cat=&Number=187173&page=&view=&sb=5&o=&fpart=1&vc=1 -
Isen är redan borta, väntar som sagt på västliga vindar.
-
NU har jag ju inte surfat så länge, endast 2 sommrar, men det är trots allt två saker som jag aldrig glömmer.
1. Första planingen. Helt obeskrivligt. Det gick säkert inte så fort, men känslan var underbar. Önskar att man kunde få uppleva det igen.
2. En dag när det blåste alldeles för mycket första sommaren som surfade. Hade en Mistral 282 SLE (jag tror den heter det, en vinglig sak i alla fall) och ett 7.2 segel.
Detta skulle bli första gången som jag skulle segla i hård vind. Även fast jag drog ner nedhalet alldeles för långt så var jag kraftigt överriggad. Klarade mig ut en bit endast för att ramla i. Efter det lyckades jag trötta ut mig till den milda grad att jag inte orkade fortsätta att dra upp riggen eller simma med allt. Nu hade jag börjat driva ut och lyckas tillslut att få tag i en grön prick där jag kunde få in två fingrar, och med andra handen hålla i bräda med rigg så att dom inte blåste iväg.
Efter att polaren gjort två gippar runt mig insåg han att jag hade problem, så han hämtade en lite dinge och jag fick ro tillbaka. -
hjeltman
Medlem8 mars, 2004 vid 00:03 som svar på: host host!…j-rambo har fått sej en egen mapp!!=)Följ länken jag skrev in i mitt förra inlägg….
-
hjeltman
Medlem7 mars, 2004 vid 23:06 som svar på: host host!…j-rambo har fått sej en egen mapp!!=)Hmm funkar inte för mig.. Säger att FTP’n inte tillåter anonym inloggning…
Skummt..
…sedan hittade jag denna tråd som svara på min fråga.
http://0108dev.surfzone.se/forum/showflat.php?Cat=&Number=186828&page=0&view=collapsed&sb=5&o=&fpart=1
-
Jag är inget expert på området, men när man sitter i en Cheva G20, lastad och klar och har en vikt på kanske 2.3 ton, så flyttar man nog det mesta man kan tänkas krocka med. Givetvis inte långtradare etc, men vad har man för chans mot en sådan, oavsett vad du åker i?
Sedan sitter man ju bra mycket högre än vad du gör i dom flesta eruopeiska 80-talsbussar jag vet om i alla fall.
Man har ju även stålbalkskonsrtuktionen i en van, som verkligen ser till att det du krockar med flyttas.
Tyvärr är det väl så att det blir värre för dom man krockar med.3l milen är totalt rubbat, som det skrevs innan. Den vanen som jag själv hade drog väl runt 1.1-1.2 landsväg. Tyvärr hade jag bara den bilen och lärde mig ganska snabbt att det inte är en idealiskt till-och-från-jobbet bil, då den gärna klättrade upp mot 1.8l/milen.
Jag hade inte haft något problem med valet mellan volvo och cheva… om det nu finns nått val.
En sak har jag lovat mig själv i alla fall, får jag råd med en surfbuss, så blir det en cheva van.
Om du skall köpa en, kolla om ratten ”glappar” när du provkör den. Gör den det är det förmodligen packningarna i framvagnen som är slut. Både jag och min kompis hade detta problemet.
Kolla sedan rost på bakdörrar, sidolastdörrar samt bakom passagerardörren.
Rosten finns säkert på dom ställenna, men frågan är hur mycket.
Rosten i sig är inget problem rent funktionsmässigt sett, eftersom att chassit är självbärande. (Om jag inte är helt ute och cyklar)
Lycka till! -
Personligen tycker jag att en Cheva van är Optimal, framförallt om man hittar en diesel. Problemet är väl framförallt att dom kostar en krona i inköp.
Där kan du ha upp till 5 platser (4+chaffis), ha kvar galler och får plats med en säng bakoom gallret. Polaren har en, iofs bensinare som slukar soppa, men han ligger bra där bak på en 80cm bred säng. Den kan dessutom skjutas in till ena kanten där han byggt en låda/bänk vilken rymmer allt småkrams man kan tänkas ha med sig, och så får man dessutom plats och sova 2 pers. Skulle det krisa sig kan man även sova i sätena, då dt oftast går att fälla ryggstödet helt.
Det blir lite trångt, men vem bryr sig.
Vad som kan bli problematiskt är om man har gallret kvar är att det blir svårt att få inn brädorna.
Men plockar man bort gallret så är det optimalt. Kanske inte ur säkerhetssynpunkt, men man kan ju ankra lasten som det skrevs tidigare. -
Det blir ju helt klart en Starboard till sommaren!
-
Det låter ju dunder!
Kanske skulle prova på till sommaren. Nått och knåpa med på vindstilla dagar.
-
Verkar helt klart vara en trevlig apparat…
Men med min pessemistiska läggning så funderar jag på vad som händer när man ramlar. Du borde ju skarvarna utsättas för mycket högre tryck än vad den gör i en hink med stillastående vatten (Jag ramlar nästan jämnt nämligen
)Följer i alla fall med spänning hur resultatet blir.
