Forumsvar skapade

Sida 2 av 5
  • hjn

    Medlem
    12 september, 2008 vid 14:45 som svar på: Underhålla Våt/torr- dräkt´s funderingar…

    Tvättade cross/skidglasögon i såpvatten…gummisnoddseffekten försvann direkt. Kanske fel, men tror inte att såpa alltid är så oskyldigt som det vill framställas. Skulle mao aldrig ens våga tänka på att tvätta i såpalösning.
    Rätta mig om ni vet att jag har fel.

    Smörjde torrdräktskedjan inför fjolårets sista surf med kedjeolja och fasiken var bra det blev…för stunden. Men 2008 blev det en rejäl kall premiär när kedjan sprack upp under surfet. 🙂

    Dräkten var fräsch så helt klart var det en rejäl tavla jag gjorde, så var försiktig med kreativiteten säger jag dårå.

  • hjn

    Medlem
    10 september, 2008 vid 13:36 som svar på: Spännband att undvika

    Utgår från att spännbanden var hela och inga skärskador. Vad säger Jula och Vägverket?

  • hjn

    Medlem
    10 september, 2008 vid 07:37 som svar på: Dags att dra vidare……

    Vid djurkyrkogården (eller reningsverket om ni så vill)i Ystad var det ju trevligt sist jag var där. 🙂

    Tror att det var ett riktigt bra beslut att flytta till skåne istället för Gbg som jag en gång gjorde, om man nu avser vindsurfing vill säga. Hoppas bara skåningarna är lika trevliga som folket i Götet så blir det nog helheten en riktig solskenshistoria.
    Lycka till!

  • hjn

    Medlem
    25 augusti, 2008 vid 08:18 som svar på: Nya Ezzy Wave Pather 2009

    @Aronh 493340 wrote:

    Lite märkligt detdär han säger om att vanligaste felet när folk riggar är för mycket nedhal. På nått sätt känner jag mig väldigt träffad. Jag drar alltid mer än vad som anges som är rekomenderat. Ofta drar jag tills näst nedersta lattan nästan ligger fri från masten. Ibland blir det så den ligger på halva masten men aldrig mindre. Sen drar jag uthal på det. Dave säger också att det egentligen inte finns nån undre gränns (givetvis inom rimliga grännser). Jag kan bara inte fatta att man vill ha lite nedhal. Jag får det bara inte att funka. Jag måste ha fladder i toppen annar känns seglet helt knasigt. Det blir för mycket tryck i toppen och blir instabilt. Här förespråkas det ju ofta för mycket nedhal.

    Oh! Där gjorde du mig oroad eftersom jag får samma taskiga känsla i seglet som du beskriver när jag inte dragit nedhalet så mycket som erfarenheten säger mig att man ska. Jag har nämligen 07wavesegel som jag drog för lite eftersom Ezzys instruktioner då (07) pekade i den riktningen, men efter att skippat den teorin och börjat dra som man alltid gjort blev seglen såå nice.

    Men som jag hör det i den här filmen så bekräftar Ezzy 4:30 in i filmen att instruktionerna -07 var bristande (eller likande) och att everybody was UNDERDOWNHAULED, men kanske säger han något annat nå’n annanstans, rätta mig om jag hört fel 🙂

  • hjn

    Medlem
    12 juni, 2008 vid 13:09 som svar på: BYTE: har F FW 86 ’08, söker F FW 95 ’07/’08

    Kan ingen agera som min talesman här?!
    Sitter illa till på ett nytt ’icke komunalt’ jobb.
    -Drakglenn du äter ju så mycket sallad annars brukar ju du lida av skrivklåda och fatta vad jag menar, men i detta fallet yrar du bara om 78 liter så dig kan jag glömma som medhjälpare i debatten. 😉

    Annars i mina ögon relevanta ingredienser är:

    1.Våg eller Plattvattensurf
    2.Flytförmåga (primary float)
    3.Upplaningsförmåga (secondary float)
    4.Förmågan att bibehålla planing

    Vid våg står man ju som bekant mer upprätt och får ett större behov av flytkraft och vid plattvattensurf har man mer tryck mot upprätt fena som skapar ett avsevärt lyft.

  • hjn

    Medlem
    12 juni, 2008 vid 11:25 som svar på: BYTE: har F FW 86 ’08, söker F FW 95 ’07/’08

    Tyvärr inget att byta med, snarare i samma sits som du.

    Vi har ju diskuterat det här förr och det var intressant att du provat men inte blev nöjd med 86 liter, trots att brädan är modern, lättplanande och bred. Något som man som tungviktare ständigt får som motkommentar i dessa diskussioner.

    Min övertygelse är att primary float eller flytkraften vid stillastående inte kan uppvägas av ökad bredd och nya ständigt bättre rockerkurvor som så många försöker övertyga en om. 😉

    Rockerkurvor och bredd påverkar secondary float, alltså när det väl börjar röra på sig så planar den upp snabbare, men då behöver en tungviktare inte proportionellt mer bredd i samma grad som volym.

    Därför fram med fler alternativ på vågbrädor med traditionella mått fast med större volymer, ca.90-100 liter och 56-59 cm bredd.

  • hjn

    Medlem
    14 mars, 2008 vid 14:02 som svar på: Svenskar på Jaws?

    Ahh!
    Det är för dåligt. Vi ordnar en resa 😀

  • hjn

    Medlem
    5 mars, 2008 vid 10:17 som svar på: Goya one 95L vs RRD FSW 100L

    Ja! Vad tänkte jag på? Jag köpte den istället för freestyle för att just få en lättplanad som tål skvalp och tom vågor, om än inte alltför brytande. Som sådan är den klockren.
    En övrig kommentar på denna vita modell är att den inte kändes mycket tyngre än den röda (röd =109l). På det kommenterades att så också var fallet. Faktiskt mindre än specen sa. 🙂

  • hjn

    Medlem
    5 mars, 2008 vid 09:24 som svar på: Goya one 95L vs RRD FSW 100L

    Även jag har en sådan 109 som största bräda och känner för övrigt säljaren på den där annonsen, men jag kan för mitt liv inte fatta varför man vill byta 🙂 Alltså helnöjd med min. Kör ibland 7.5 och race 38 fena i brisförhållanden och den går som tåget. Har dock modifierat så de bakre stropparna kommer längre ut mot kanten, men nog om det i den här tråden.
    I Apelviken har den funkat bra med 5.0 och 24 fena och givetvis enkelstropp, men det var väl inte en optimal dag utan blev mer av bumpandjump. Provade med min Naish 85 liter från början men hade inte en möjlighet att komma ut och trodde jag var underriggad och iofs en eller ett par var ute med 5.7. In snabbt och för att tok-prova med 109:an som visade sig fixa detta rätt OK och då väger jag ca 93-94kg.
    Men i Läjjjet och 5.0 har den inte funkat lika bra. Känns mer som en ladugårdsdörr där, men det är väl inte så konstigt heller med 109 liter och 64 cm.
    I Rågelund så har den visat sig mest optimal och då som en mjukare variant av freeride (hemsk ord, hatar det faktiskt :)) med imponerande speed, komfort och grymma hopp.
    På negativa kontot att den är lite tung i nosen, men då jämför jag iofs med Naishen på 85liter.

    Totalt sett har jag väl inte köpt den som en vågbräda utan mer en ”fixar vad som helst på ett acceptabelt sätt bräda” 🙂

    Excocet har den här som ett intressant alternativ:
    http://www.exocet-original.com/products/xwave.asp

    Annonsören är från Norrala. Hmmm. Då är det nog inte du AO.

  • hjn

    Medlem
    3 mars, 2008 vid 14:52 som svar på: Goya one 95L vs RRD FSW 100L

    dr Masse!
    Har sett RRD FSW 90 och 95 som ett gångbart alternativ, så det du säger låter bra.

    Oscar!
    Kunde inte ha sagt det bättre själv.

    Lars_K!
    Ärligt talat så tror jag att det är just därför som de håller på med speed där man kan ligga i vattenstartsposition tills vindstyrkan är rätt och inte behöver stå upp för ett bryt på en bräda som på bråkdelar av en sekund har sjukit till botten. 😀

    För att babbla lite till innan hemgång. Jag är ute efter detta med primary- och secondary float.

    Först och främst en bräda som bär en stillastående (primary float). Här kan man i princip stå på vilken form som helst för det är volymen som bär inte formen.
    De flesta behöver tid på sig tex efter en missad gipp och vindhål. Är det då grunt och en brytande våg kommer så kan man inte stå där med fenan nertryckt i botten.

    Sedan kommer brädans shape (secondary float) in mer som en faktor hur lättplanad den är när det väl börjar röra på sig. Men ingen bräda planar utan vind hur bred den än är, något som tillverkarna inte bryr sig om utan designar mer efter en jämn men svag vind och att den då skall vara snabb upp i planing.
    Det är ju inget fel på det, men står brädan på botten eller man har vatten upp till midjan så har inte den där optimala rockern och bredden särskilt positiv inverkan. 😉

    När man sen, som tungviktare, planar med dessa i relativt höga vindstyrkor (13-15m/s) så är de studsiga för oss med eftersom bredden på en bräda i planingsfart inte behöver vara större för en tyngre seglare i samma utsträckning som volymen. Alltså det finns inget linjärt samband där. Ja ni vet vattnets tröghet kontra det undanträngand föremålets fart.

  • hjn

    Medlem
    3 mars, 2008 vid 13:54 som svar på: Goya one 95L vs RRD FSW 100L

    @Lars_K 449031 wrote:

    Jo! Följer man standardrådet: köp volym=vikt så blir det väldigt bra. Det är mot denna standard produktionsbrädor shapas. Men väger man 70 kg och vill ha en lättvindsvågis på 90 liter så lär man bli besviken.
    Min åsikt alltså… 😉

    Mao så en som väger 93kg upplever inte maxbredden (ca. 62cm) som något negativt på en stubbie på 90-95 liter vid 4,2 – 5,0 väder, medans däremot en på 70kg och 5,7- 6,3 vindar vill ha en smalare bräda.?

  • hjn

    Medlem
    3 mars, 2008 vid 13:16 som svar på: Goya one 95L vs RRD FSW 100L

    Ahh!
    Det var jag som var lustig där ovan.

    Måste ändå säga att du komplicerar min världsbild än mer Lars.

  • hjn

    Medlem
    3 mars, 2008 vid 12:27 som svar på: Goya one 95L vs RRD FSW 100L

    Oscar!
    Håller med. Fasiken rena mobbingen ju.

    Frippe!
    Har en RRD FSW 109 som funkar kanon ner till 5.5, men sen blir den snabbt lite av en ladugårdsdörr med sina 64cm tex i Lejet när de normlaviktiga kör 75-85 liter.

    bananen!
    Skulle jag komma ner i 83 kg som man vägde en gång så vore man ju snart en superstar bland vågorna 😉 Alltså 83kg då var man ju lätt som en plätt. Upplevelsen av Kroppsvikten ökar med kvadraten på den faktiska i Kg. 😀 Släng på er två 5 litersdunkar med vatten och ut så får ni se. Min gamla goa Naish 8”5 trycker man ner på botten med ena benet känns det som.

  • hjn

    Medlem
    3 mars, 2008 vid 09:47 som svar på: Goya one 95L vs RRD FSW 100L

    dude!
    ” HJN, visst stämmer det att man vill ha en volym nära sin egen vikt, men sen vilken typ av bräda du väljer – lättplanad eller svängig och med mycket kontroll i är ju upp till dig.”

    Det du beskriver låter ju som ett drömsenario. 🙂
    Jag vill snarare påstå motsatsen. Om vikt och volym skall motsvaras så har vi tungviktare inte mycket till valmöjligheter förutom FW och stubbies och de är alla väldigt breda i förhållande till volymen.

    Men min inställning att 60-62 cm bred bräda inte kan leverera kontroll i gubbhögt kanske är fel och i så fall finns det ju massor av alternativ därute bland alla FW eller stubbiesar 🙂

    Goya custom 90l 56.5 låter som en bekräftelse på mina farhågor dock. 😉

  • hjn

    Medlem
    29 februari, 2008 vid 15:29 som svar på: Goya one 95L vs RRD FSW 100L

    Många som kör ”en bräda för vågdagar” konceptet seglar väl på en volym ganska nära sin egen vikt. Det innebär en bräda på knappt 95 liter för min del. Upplever då att dessa brädor är mer gjorda för medelviktiga (70-80kg) i lätt vind än för tunga i optimal vindstyrka som ibland är byig.
    Mao behöver man en volym som bär en när det blir punka, men inte är för stor eller bred när det är optimal vindstyrka. 59cm känns OK, men 60 då blir det mentalt jobbigt.:) Det var bättre för några år sedan på den punkten. Känns som jag missade en RRD waveone -02:a på 92liter och 56cm bred.

    Vad säger ni andra över 90 kg, har jag fel eller håller ni med?

    Om ”Ja” så ser det ut som custom är det enda alternativet, för banta går ju inte trots att vissa tycker så. 😉

Sida 2 av 5
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums hjn

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.