Forumsvar skapade

Sida 3 av 5
  • hjn

    Medlem
    29 februari, 2008 vid 09:17 som svar på: Sjukt kul idag!!!!!!

    Framförallt kul att höra någon som vågar vara öppen och prova eller t.o.m. drömma om något annat….för att sedan bekräfta att just kombinationen segel och surf ändå är bäst 😀

  • hjn

    Medlem
    27 februari, 2008 vid 09:36 som svar på: Intressant test av hängseletampar i senaste Boards!

    Har aldrig stött på att tex. 24” tampar från olika leverantörer har samma längd. Har påtalat detta för flahsiga butikbiträden genom åren, men som vanligt så dömer de ut kunden som mindre vetande med ”då har du gjort nå´t fel” attityden.

    Mäter själv mina favorittampar i det förträffliga metriska systemet och kommit fram till att jag vill ha en loop på 65cm från utsidan av bommen (=NP24″). Jag mäter dem givetvis i utsträckt läge och tar inte med längden för själva remmen som skall runt bommen.

    Nackdelen är att måttbandet alltid måste med när man skall köpa nya och på postorder kan man ju bara tänka sig hur fel det skulle bli.

  • hjn

    Medlem
    6 februari, 2008 vid 09:56 som svar på: Sveriges värsta segel!?!

    En oslagbar kretivitet kan följa i spåren av sliten utrustning. Tänk på det alla ni som inte vill köpa gammalt junk på begbörsen 😆

  • hjn

    Medlem
    6 februari, 2008 vid 09:16 som svar på: Surffordon och klimattankar??

    @Svenne 442852 wrote:

    Nej, för jag orkar inte bry mig. Om folk tror att biodiesel är full av syror så får dom väl tro det. Det är inte mitt fel att de inte var vakna på kemiklasserna.
    RME är pH-neutralt. Soppapumpsbyten har ingenting med syra att göra, det är dålig avfiltrering av råvaran som lämnar kvar såpakedjor och de kan fastna i pump och spridare. Om ni är oroliga för 2% biodiesel i bilen, tanka inte över huvudtaget. ALLA leverantörer har inblandning idag. OKQ8 som siktar på 20% inblandning av NexBTL (biosyntetisk diesel) ska vi försöka undvika helt och hållet.
    Jag kör vidare på biosörja, både hemtillverkad och stationstankad.

    @feg 443048 wrote:

    Mycket intressant att höra om användning av bättre bränsle alternativ för befintliga motorer. Det är ju trist att behöva skrota bilar bara för att kunna köra ”miljövänligt”.
    För min del saknas dock modet att trotsa vad Merca säger. Att få en bil som Sprintern lagad, även för minsta skitsak är svindyrt, så att riskera bränslepumpar och slangar (vad mer?) är nåt som jag inte törs även om ivrigt brytande av filter minskar riskerna.

    /Jocke

    Jag misstror inte Svennes kunskaper och JA, jag sov ofta på kemilektionerna, 🙂 men jag tillämpar endast försiktighetsprincipen när jag varnade för RME:n. Hoppas verkligen att det är skrönor att detta bränsle torkar ut bl.a. EPDM-gummi med läckande pumpar som resultat, men planerar man att köra långt med sin bil och inte har lust att byta precis innan problemen uppstår så får man som sagt förlita sig på de varningar som ges.

    Kör oljebrännare med 58 tusen mil på mätaren. 🙂

    Det här tror jag kommer starkt och skall vara bättre totalt sett än etanol.

    http://www.bioenergiportalen.se/?p=1469&m=954

    ”DME (dimetyleter) är ett gasformigt bränsle som kan användas i modifierade dieselmotorer. DME kan framställas både från fossil råvara och från biomassa. DME framställd ur fossil råvara används bland annat som drivgas i sprayburkar och som lösningsmedel i till exempel lim och kosmetika.

    DME från biomassa katalyseras ur syntesgas i två steg och renas med destillation. Vid Värnamoverken, där man bedriver forskning och utveckling av teknik för förgasning av skogsråvara, planeras en pilotanläggning för DME-produktion.

    Om DME ska användas som fordonsbränsle krävs en speciell typ av bränslepump och insprutning. Vid normal temperatur och atmosfäriskt tryck är DME en gas, den måste alltså trycksättas för att bli flytande. Tankarna måste därför hålla 5 bars tryck, vilket innebär att de också blir tyngre. DME tar volymmässigt 1,8 gånger så stor plats som dieselolja med samma energiinnehåll. Tankarna kan dessutom bara fyllas till 85-90 %. Fordonstillverkaren Volvo har utvecklat en dieselmotor anpassad för DME. ”

    http://www.miljofordon.se/miljoaspekter/miljofakta/dimetyleter-dme.aspx

    ”DME är ett drivmedel som kan användas i modifierade dieselmotorer. Varken bränsle eller fordon finns ännu i kommersiell drift.
    Utsläppen från tunga fordon uppges bli mycket låga jämfört med annan förbränningsmotorteknik. Bränslet kan framställas från både fossil och förnybar råvara.
    Försök pågår för närvarande i Sverige med förgasning av biobränslen som sedan kan användas till bl.a. DME-tillverkning.”

  • hjn

    Medlem
    4 februari, 2008 vid 14:57 som svar på: Surffordon och klimattankar??

    @feg 442410 wrote:

    Jo, jag försökte flörta med Merca med just såna argument, hade läst om folk som gjort så på olika forum, men Merca sa blankt nej. När jag pressade på förklaringar om varför just deras dieslar på inga vilkorsvis kunde köras på RME eller olika inblandningar av RME i fosilgiftet var det som att slå skallen i en betongvägg.
    Svaret jag fick var att motorn inte var specad för RME och att de inte kunde ställa sig bakom det efter som att RME smöjer sämre, löser upp skit som kleggar igen bränslekanaler, går sämre i kyla osv osv osv.
    Att RME ger bättre förbrukningsvärden eller mer effekt beroende på gasfot och är en förnyelsebar energikälla bet inte riktigt på Mercafolket. Ej heller att Järfälla komun ”miljöanpassat” sina dieselbilar, VW, var någort som imponerade eller gav upphov till eftertanke.

    Efter detta tar vi det säkra före det osäkra och kör fosilt istället för att riskera att pajja den dyra motorn.

    /Jocke

    En bra debatt det här. Vill bara varna för RME:n. Ingen Dieselbil av det äldre slaget har varit utrustad för detta. RapsMetylEster innehåller syror som kräver att hela bränslesystemet har avsedda gummidetaljer (=viton). Många dieselägare har fått byta pumpar etc. efter RME tankningar som då tom varit så låga som 2%-iga. Tyvärr. 🙁

  • hjn

    Medlem
    31 januari, 2008 vid 17:01 som svar på: Det ökar! Var skall det sluta!?

    Jaha ja!
    Törs man ta sig över Älvsborgsbron… 😆

    http://www.gvc2.gu.se/TAK-DATA/bro.html

  • hjn

    Medlem
    9 januari, 2008 vid 12:24 som svar på: Trimsystem eller indikatorer för rätt trimmat segel

    Som Jester säger en tejpbit är lösningen. Kanske tom bättre lösning än originalmarkeringarna som finns på tidigare nämnda segel i de fall man har egna favvotrim och framförallt om man laborerar med olika master/maskurvor.

    Att trimma segel efter måtten på påsen och seglet måste väl anses som en bluff om man tänker på att 10mm(trim området)dividerat med 5000mm (lufflängd) = 0,2 %. Jag kan inte se hur någon segeltillverkare skulle kunna tillverka med så små marginaler och säga att mastelängden skall vara 4210mm och inte 4220 eller 4230.

  • hjn

    Medlem
    2 januari, 2008 vid 12:32 som svar på: FSW – Fanatic/Tabou

    Den här då?
    http://www.surfspot.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=258&category_id=23&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=1

    Visserligen kanske för stort för dig med 92 liter, men någon som vet hur den står sig ibland Appelvågorna mot tex RRD, Fanatic etc?
    Behöver blli övertygad om att det finns sväng i dem. Har läst att 07:an är omdesignad mot tidigare år och 85 litersmodellen fick fin kritik i windsurf, men de verkar väga ett kilo mer än de riktiga konkurenterna. Någon som verkligen vet, priset är ju på Kepplernivå.

  • hjn

    Medlem
    21 september, 2007 vid 07:12 som svar på: Traschad RDM mast – någon som har knäckt under delen?

    Om Gaastra RDM 75% duger så finns det kanske en sådan kvar till halva priset på Ude’ns i Gbg.

  • hjn

    Medlem
    19 september, 2007 vid 14:42 som svar på: Vilken vindsurfare är du?

    @Jesper_B 416044 wrote:

    Are you a surfer or a waterman?

    Jag ser mig hellre som vattenmänniska än som surfare. Tycker således om det mesta som har med vågor att göra: Surfing, vågsegling, body surfing, kite, SUP, mm. Har inte paddlat kanot än men det kommer säkert. Är rätt kass på short board, men det beror nog mest på att jag tycker så mycket om long board (dock hp och gärna i lite större snabbare vågor).

    Logiskt sett borde det göra mig till en främst vågseglande vindsurfare, men jag vet inte. Ibland när jag inte fått en setvåg på ett tag, eller missat grovt ett par vågor i rad, brukar jag segla ut, långt ut, mot horisonten. Jag bränner på, gör småhopp helt spontant ute på havsdyningarna, känner harmonin komma inom och runt mig. Gippar med fullt klös, tittar in mot land, ser baksidan på vågtopparna, ser molnen över land och dess skuggor röra sig snabbt. Ser naturen, både inom och utom mig.

    Eller en glassy morgon strax före soluppgång. Lite ruggigt och fuktigt. Jag och min dotter Tora vaxar upp våra brädor och hoppar i i det oljiga perfekt klara vattnet. Vi känner samtidigt hur våra kroppar kyls ner på ena sidan av vattnet samtidigt som som den just uppstigna solen värmer den andra sidan. Vi paddlar ut. Ser reven under oss. Vi svävar fram. 100% natur, 100% kärlek.

    Har det med den perfekta läppträffen att göra?

    Absolut!

    Men det är något mer utöver känslan i läppen.

    Nej, jag ser mig mer som en fri-lufts-vindsurfare-vattenman.

    /Jesper B

    PS: Visst fasen kan jag förstå att det är en otrolig känsla att sätta sätta ett avancerat freestyletrick med flow, visst kan jag relatera till att stå högt på prispallen efter ett hårt formularace, men, från mitt håll finns det mycket mycket viktigare drivkrafter till intim vattenintegration. För er som inte riktigt kännt det – slappna av och give it a go!!

    Fy fasiken va vackert beskrivet! Precis så är det. Inte undra på att Björlanda aldrig gör en glad. 🙂

    Alla diciplinerna vill jag nästan påstå, om än utan impfaktor. Samtidigt läge att införa min syn på vindsurfare:

    Arenasurfare
    (Man kan vinka till sin polare på andra sidan stranden. Gärna med något utstuderat, fingerfärdigt och koolt tecken) eller…

    Adventuresurfare
    (Liten bit till och man kan inte lokalisera var man gick i. Man börjar bli byxis av ensamhet och överdriver gärna den verkliga våghöjden)

    Impa på omgivningen eller bli impad av omgivningen skulle man också kunna säga.

    /HJN

  • hjn

    Medlem
    12 september, 2007 vid 10:38 som svar på: Tekknosport Wavefenor?

    @dr Masse 414144 wrote:

    Hönscheid fenan i G10 har det sagts mig av duktiga seglare är riktigt bra.

    Något som kan vara värt att spana på är att Maui Fin Co 2K verkar komma i G10 nu. Har två, ej testade, som kom med RRD-brädor. Ser väldigt fina ut!

    Fast det är lite småirriterande att kanterna på trycket ”känns” på fenan när man drar över de med handen. Säkert inget att bry sig om, men jag funderar på att våtslipa lite… überpetigt? Kanske.

    Har själv frågat SP om de kunde tänka sig sno en 2K i G10 från en 2008 bräda men, förståligt nog, så var det Njet. ”De kommer till våren” var beskedet.

    Min FSW Maui Fin & co i glasfiber är numera endast svart och fin. OK! Man är väl av den generationen kanske 😉

    I övrigt skrev jag så här till SP som en förklaring varför jag vill ha även stora vågfenor:
    ”Vill tillägga att en bra freeride/bumpandjump fena enligt mig är en stor
    vågfena. Skulle faktiskt vilja se min väska endast innehålla wavefenor, men
    de får inte vara rak/vinkelrät mot brädan som MFC freestylewave fenorna
    såvida man inte gillar att släpa på en massa vasstrån och sjögräs. Allt
    vatten innehåller vasstrån och sjögräs efter 5 timmar med kuling, även här
    på väskusten. Många gånger har en surfsession börjat bra för att mot slutet
    endast handla om att försöka bli av med skit runt fenan. Trist!

    Lösningen…
    Det behövs inte några fenor alla wed-nåntig för att lösa detta.
    Endast ett litet bakåtsvep redan från infästtningen, typ klassiska vågfenor,
    behövs för att fenan skall rensa sig själv. Så fram för ännu större fenor av
    typ ”2K”. En 27:a skulle bli perfekt på FSW:n eller tom 30.”

    I Tekknolimits fenprogram tycker jag mig ha funnit dessa fenor. Men frågan är om det är bra prestanda på dem?

    /HJN

  • hjn

    Medlem
    15 augusti, 2007 vid 06:53 som svar på: Erbjuder skjuts Bollebygd (Borås)-Vbg på onsdag

    Ja just det ja!
    Nissanstigen det är den som går från Halmstad och upp va? Huvudsaken är att man kommer till surfet dock. 🙂

  • hjn

    Medlem
    14 augusti, 2007 vid 08:10 som svar på: Vad gör mest nytta för tidigare planing?

    Bra mast har bara nämnts av en person så därför upprepar jag det. Mycket Kol och framförallt rätt styvhet eller kanske tom en snäppet styvare för att maximera tidig planing.

    Man hamnar lätt där på stranden i hopp om vind när man kanske borde jobba, cykla eller pyssla om omgivningen. Dessa gånger kan det ju vara bra att förstå att:
    4m/s har bara 1/8 del av den energi som 8m/s. Det tar fort slut om man säger så.

    Guy Cribbs tipps på tidig planing:
    http://www.guycribb.com/userfiles/documents/EarlyPlaning.pdf

    /HJN

  • hjn

    Medlem
    14 augusti, 2007 vid 07:15 som svar på: Erbjuder skjuts Bollebygd (Borås)-Vbg på onsdag

    Hej Hakuna!
    Lämnar ungarna till dagmamman i ditt område och har sett din fashionabla surfbuss 🙂 så rent praktiskt kan det inte bli bättre, men jag måste tyvärr jobba till minst lunch.

    En jäkligt tråkig väg till Varberg för övrigt så lite sällskap skulle ju inte vara fel.

    /H-J

  • hjn

    Medlem
    7 augusti, 2007 vid 12:51 som svar på: Rädda Apelviken och Lejet!!

    Tror som Surfslusken att det bästa är att hoppas det drar över om vi bjuder till med bl.a. bättre parkeringsvanor i framförallt Lejet. Får vi en massa skrivna regler så kommer garanterat vi förlora på det. Frågan är bara om parkeringarna uppe vid vägen räcker en bra dag.

    Att betala en hundring i Appelviken är väl en schysst prisnivå för att få kampa bland surfare under badsäsongen.
    Om vi visar att det är värt åtminstone hundra spänn blir det dessutom lättare att trycka på om ”Kamping endast för vattensportare”.
    Har vi tur kanske vi kan få till en deal med Kommunen att avgiften endast gäller under juni-augusti för att sedan vara gratis.
    Tycker inte man kan stå och säga att den här kampingen är så mycket värd för oss för att i nästa andetag säga att hundra spänn är dyrt för en simpel grusparkering. För oss är det är ju ingen simpel grusparkering eller hur?

    Vi eftersträvar ju alla någon form av frihet och det har vi ju haft men nu har den friheten börjat granskats av andra vilket bara är att acceptera när sporten växer. Det vi kan göra är att agera efter frihet under ansvar och därmed hoppas på förlängt ”kontrakt”. M.a.o. inga soffor, grillbål, högar med burkar etc. Ta istället med ev. skit efter andra så syns det snart att vi menar allvar med vår sysselsättning.
    Samma sak till och från surfet kör lugnt trots adrenalinet. Det syns ju rätt tydligt vilka vi är med brädor på taket.

    /HJN

Sida 3 av 5
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums hjn

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.