 
						 
			hjn
Forumsvar skapade
- 
Herr Fahlen gjorde bra ifrån sig. Hoppas skylten kommer upp. ”Enbart för windsurfare…” 🙂 
- 
Går själv i samma tankar kan jag säga. Har skaffat RRD 109 FSW och vill gärna ha större vågfena eftersom dessa är så goa att jag tom vill ha dem som freeridefena till 5,7 och 7,5. Visst man förlorar speed och höjd men ett litet hopp och sjögräset försvinner och landningarna blir ju mjuka och sköna. 
 Mitt tipps är att kolla in http://www.ontopsports.com/catalog/product_info.php?cPath=63_64&products_id=183&osCsid=f8dca901b4e055abbf0407dba80ebe0b
- 
fredrik.ygge wrote:Ojojoj. Ojojoj. Ojojoj. Ojojoj. (Kommentar till respektive bild.)Det måste ju vara en 40 knops strip för dem som har lite talang. Edit: Drakglenn, dú som verkar ha god koll på omgivningarna där, seglar man inte dit på någon minut från Krossholmen? Glenn har gått hem så jag svarar för honom istället….Det går hur bra som helst från Krossholmen, men tillbaka till krossholmen kräver allt annat än en slalomfena. 
 Det är en bom, frågan är om den låses kl 16 00 som det står på skylten, jag tror inte det men vi skall kolla nästa gång vi är där. Obs A-nyckel passar INTE.
- 
Med ungarna i säng satte jag mig ner och gick igenom gamla SP utskick och lite tidningar. 
 Säger bara det beware time flyes. Det är för mig extra tydligt när man ser AB en medelålders man (jag i samma ålder) som ”nyss” hade tjockt ljust hår och tiden för sig (1988 broschyr). OK allt är ju relativt vi är ju inte lastgammal, knappt halvgammal, men kan inte hjälpa att man blir både lite nostalgisk och vemodig.
 AB for ever…
- 
Se upp nu! 
 Självklart kan man dra sönder ett segel. Om man säger till Björnstark att dra allt han kan och lite till så klart grejorna går sönder. Faktum är att jag har sett på när folk, vilt påhejad av mig, faktiskt dragit sönder sina segel. Det är då man avlägsnar sig från platsen sådär lite i smyg utan vidare kommentarer. 
 Har man fel mast, kanske med enorm variotopp, så släpper inte seglet trots att man har rätt luffspänning. Fortsätter man då att dra tills akterliket börjar släppa, som det ska med rätt mast, så har man överskridit luffspänningen för länge sen. Samma sak blir det med kapade master.
 Bäst att vara lite försiktig med kategoriska uttalanden att grejorna håller. De skiljer i vad som uppfattas som ”dra allt man kan” en del kan faktiskt mer… Tråkigt att lura ev. nybörjare till att dra sönder sin utrustning. Tråkigt att lura ev. nybörjare till att dra sönder sin utrustning.
- 
hjnMedlem18 augusti, 2005 vid 13:23 som svar på: Pryl råd till en som inte hängt med utvecklingen?Så nu är man inloggad också…  
- 
hjnMedlem18 augusti, 2005 vid 08:55 som svar på: Pryl råd till en som inte hängt med utvecklingen?Den här kanske: http://www.abpluswindsurfing.com/content/boards_xo.htm Annars håller jag nog med 130 liter låter mycket, men om det är problem med bra spots där man kanske måste ta sig ut ur en djup vik med snurrande vind etc. då brukar jag räkna med att behöva 35 liter utöver kroppsvikten för att hyfsat bekväm ta mig ut eller in. 
 Om det däremot alltid är fri vind så är det bredden som avgör inte volymen och då blir det genast roligare brädor att välja mellan. Jag tror nämligen, av din beskrivning och utrustning att döma, att du är för erfaren seglare för freerides, frestylewave är nog snarare ditt område och ser man till vindstyrkorna så är vindsurfing i stadig 10m/s något helt annat än brädsegling i 5m/s. Med en 7.0-7.5 fixar du ju vindar från 8 m/s kanske t.o.m. 7m/s. Vilket med 84kg borde funka med en modern bräda på 100-115 liter.
 På de norrländska insjöarna jag upplevt så kommer vinden i vindstötar på ca. 20- 30 minuter åt gången och då blåser de tillräckligt för en 7.0, däremellan brukar det vara nästan stiltje vilket gör att inte 9.0 funkar heller. Nu är det här lite generalisering, men ändå det mest vanliga på sjöar med topografi runtom.Fina bilder för övrigt.  
- 
hjnMedlem17 augusti, 2005 vid 13:22 som svar på: Pryl råd till en som inte hängt med utvecklingen?Nu har du gjort mig nyfiken. Hur ser vindstatistiken ut, på ett ungefär, för Storsjön. 
 Har med Kartsöks hjälp letat runt Storsjön efter bra spots och de ser ut att finnas en del, så då saknas bara en positiv vindstatistik så…
 Alltså priset för att bo på västkusten börjar kännas lite väl högt nu när det i princip aldrig blåser bara regnar året om. Om det verkligen blåste så pass mycket att man slapp den värsta abstinensen. Vilket skönt liv man skulle ha om man efter jobbet en vinterkväll kunde dra till backen för att åka skidor för att sedan under sommarperioden fick hyfsat med surf. Om det verkligen blåste så pass mycket att man slapp den värsta abstinensen. Vilket skönt liv man skulle ha om man efter jobbet en vinterkväll kunde dra till backen för att åka skidor för att sedan under sommarperioden fick hyfsat med surf. För att kunna råda dig om brädval krävs nog också att du beskriver vågstorlek eller ev plattvatten. Börjar ju komma en del våg/slalom brädor igen med skaplig volym som ett sportigare(?) och mer dynamiskt alternativ till freerides, mer likt ATV konceptet. 
- 
Har provat samma metod själv mest för att inte fastna i sammma hjulspår. Någon här på forumet tipsade om Guy Cribbs sida med sjyssta instruktioner. Länken nedan bekräftar att alla Pros kör med linorna långt bak.  http://www.guycribb.com/userfiles/documents/The%20Truth%20About%20Harness%20Lines.pdf 
- 
Är det denna plats du menar: http://www.lidkoping.se/bilder/fabbe/hindens.jpg Jag föreslog detta för ett år sedan eller två, men efter att hittat bilden blev det ju snabbt avpolletterat. Annars väntar jag med spänd förväntan att Ni, de riktigt bitna speedfantasterna tar och makar er ner till Varberg en dag med sydvästlig kuling för att provtesta plattvattnet innanför Nordre Både, 300m NV om Getterön. 
 När ni sedan skriker f… vilken spot och turister strömmar till från all over the world, kom då ihåg vem ni hörde det av första gången men om det visar sig återigen vara en bomkörning så… men om det visar sig återigen vara en bomkörning så… 
- 
Och lägga på en viss akterliksspänning eftersom de flesta segel återigen riggas på detta sätt. Alltså både luff och akterlisspänning samtidigt. 
- 
Är skeptisk mot långa RDM master. Ezzy rekomenderar RDM 490 till min Ezzy infinity 7.5. Väldigt udda, harmonierar verkligen en så smal mast med den längden, vad tror ni mastkunniga? 


 
								
