imported_macts
Forumsvar skapade
-
Kan vi inte ha ett möte i anslutning till TT-tävlingen där vi diskuterar frågan (kan kompletteras med röstning här). De flesta av oss ska ju till TT-tävlingen och tex ta ett möte direkt efter tävlingens slut på lördagen borde ju funka…kan va lättare att diskutera när vi träffas
-
Håller med Adde!
Klart ÖWC har bra förutsättningar med Haga, men utan alla timmar som många i klubben lägger ner på marknadsföring/annat idéellt arbete och det utmärkta jobb tex Emma och Anna gör för att bygga sitt varumärke (och därmed även klubbens) skulle det inte va så stort.
ÖWC är en riktigt bra förebild för oss alla andra i surfsverige tycker jag!
-
Äh, det vet ju alla att ni är miljonärer hela bunten där nere på öland som inte behöver jobba och som kan surfa hela dagarna:-)
-
@tobhed 500175 wrote:
Det fanns tidigra e snack om en slalomcup på sverigenivå, något som vet mer om detta?
Är inte det Longdistance? Den räkans väl som sverigecup?
-
@dr Masse 499804 wrote:
Det var ingen dålig sågning av RS:X, det där. Och från någon som verkligen borde veta…
Det man dock får ha med i beräkningen är att Allison är anställd av Starboard för att åka runt och promota FOD, så helt opartisk är hon ju inte…men hon har ju onekligen erfarenhet av bägge typer.
Själv hoppas jag på formula (FOD) i OS i London!
-
@Surferboy 499713 wrote:
Hej på er alla,
jag följer denna tråd med stort intresse då jag sitter som klassansvarig i SVF. Det som inte är medräknat i denna diskussion är arrangörernas insatser. Så som vi kört tävlingarna i F2 Speed Challenge Cupen behöver vi ett antal funktionärer och tävlingsledare, en följebåt, minst 2 bojjar samt ett gäng datorer med minst 1 skrivare. Detta är ju inte helt givet att man fixar på kort varsel beroende på var det blåser.
En annan viktig detalj är att det finns fler discipliner som slåss om helgerna i maj, sept-okt. Från SVF’s håll har vi jobbat på att få ihop större tävlingar med flera discipliner samtidigt. Detta för att sedan kunna få massmedierna intresserade samt större betalande sponsorer som vill synas i våra sammanhang. Kör vi ett flytande koncept gör vi oss omöjliga för eventuella tv-team och sponsorer.
Detta är två huvudargument till varför vi går ut med en tävlingskalender med fasta datum så långt i förväg. Dock vet vi av erfarenhet att i mitten av maj till slutet maj blåser det nästan jämt i HP och Klagshamn/Habo Ljung. Samma gäller i oktober. Då blåser det utmed hela vår kust och TT brukar bli vår sista deltävling.SVF har som ett av sina mål att i samtliga discipliner att få fram nya elitidrottare som tar sig ut i Världscupen och tar medaljer. Mål nr 1 är alltid inställt på OS som i alla indrottsgrenar men i windsurfing har det varit för långt borta de senaste åren. För att göra det möjligt för svenska surfare att bli framgångsrika utomlands måste vi köra lokala tävlingar efter samma koncept (fast något förenklade) som det görs i världscupen. Man skall inte behöva börja om helt när man kommer till sin första världscupstävling. Detta gäller ju även speed.
Dock tycker jag att det kan finnas flera olika cuper. SSM är en ypperlig tävlingsform som inte behöver funktionärer och kan vara flytande efter prognos. Samma med South, west, east… Speed cup. Bra tävlingsformer som inte behöver ersätta varandra.
Men som Daniel ”Dala” Nerhagen i SVF har skrivit många gånger i detta forum. Sammanställ en motion med ett konkret förslag till ny tävlingsform för Svenska cupen i Speed som styrelsen kan fatta beslut kring och skicka in den så fort som möjligt. Att rösta här på forumet är helt meningslöst. Det ger inget mandat åt något håll.
Tack alla som kom till Klagshamn i helgen! Det gick ju att köra på ett fast datum precis som tidigare. På tre år har vi kört 10 tävlingar där endast 3 har varit vindlösa. Den ena var TT förra året då vi flyttade fram två helger.
Mvh,
Gustav EnockssonDu har bra argument Gustav, men det jag tycker är bra med denna debatt är att vi får diskutera för och nackdelar med alla koncept. en eventull röstning här har självfallet inget officiellt mandat, men det skulle i alla fall kunna ge en fingervisning hur de aktiva vill ha det, för att sedan ev kunna skriva en motion till SVF i ärendet.
Jag tycker att du och övriga tävlingsansvariga/arrangörer/funktionärer har gjort ett mycket bra jobb och att ha fasta datum är naturligtvis en fördel om man vill ha större arrangemang.
-
@tobhed 499604 wrote:
I stort ett bra förslag från MacTs!
1:a Maj är väl dock lite tidigt, Haga tävlingen brukar vara i mitten av Maj.
Känns också som om Maj-tävlingen ät riktat mot Haga & oktober tävlingen är riktad mot TT. Även om det inte har blivit så i år så är Klagshamn (eller Habo) ofta bra i slutet av Maj. Tror också att det är bra att ha en grov vägledning om var tävlingarna ska vara, är vinden kass eller liknande så byter man bara spot mot någon som passar bättre.deltävling 1 i början/mitten av Maj – enligt plan på Haga
deltävling 2 i slutet av Maj alternativt september – Klagshamn/Habo
deltävling 3 Juli/augusti – Karpathos
deltävling 4 (och SM) oktober – TT…och man får räkna bort en deltävling
Hej igen,
Jag tycker faktiskt att man inte behöver ha inriktiningen haga först, Klagshamn sen osv. tävlingskommitén får bestämma var tävlingarna ska gå av stapeln för att få bästa möjliga förhållanden. Däremot tycker jag att man kan ha ambition att sprida på tävlingarna om möjligt, dvs har man kört en gång på tex Haga på våren och om prognosen vid oktobertävlingen är likvärdig på tex Haga och TT så väljer man TT.
Tycker ej heller att man ska låsa sig till de tre nämda ställena utan om det finns intresserade att anordna tävling i tex sthlm så kan man mycket väl lägga en deltävling vid tex fituna för att sprida intresset/deltagande på fler ställen i landet.
Låt prognosen styra helt enkelt! -
ett litet tillägg:
Om Karpathos-tävlingen av olika skäl inte går att genomföra så kan vi lägga en tävling i sep på hemmaplan enligt samma principer som dom andra.
-
Här kommer mitt förslag (det mesta plockat från andras idéer):
*Bokar in en helg i maj (med en fast reservhelg) samt en helg i oktober (med en fast reservhelg). Oktober tävlingen är även klassad som SM.
* vi ser till att skaffa tävlingsansvariga på ställen som är intresserade att anordna tävling.
* Vi bildar en tävlingskommité som är ansvariga att bestämma var tävlingen ska gå baserat på prognos. Vi definierar vilka hålltider som ska gälla för utlysande av tävling samt hur sent man får blåsa av den (tex. första indikation ons kväll var tävling går, beslut tors kväll osv)
* Vi lägger till en deltävling i cupen på Karpathos (men inte SM). Då kör vi ca en vecka och om möjligt samkör med andra länder samt har den i anslutning till världscup-tävlingen.
*en tävling av 3 får räknas bort i slutresultatet (så man tex kan välja bort att åka till Karpathos men ändå ha en chans till bra resultat i cupen)Summa sumarum: 3 st tävlingar i cupen. 1 i maj, 1 i aug (Karphatos) och 1 i okt. Kompletteras sen med de lokala speedcuperna som dock ej utlyses vid dessa datum.
Jag tillhör själv den skara som måste planera min tid och jonglera med jobb/familj osv och får väldiga problem att övertyga min bättre hälft att jag måste frigöra alla helger i Maj och okt för ev tävlingar, men max 2 helger/mån kan fungera. Fördelen med att inte ha fasta tävlingslatser är ju också att chansen att proggen ska va ok på nån av de utsatta tävlingsplatserna är ju större än att det ska va det på ett bestämt ställe.
I mitt fal så måste jag ju också åka ganska långt till dom flesta ställen, så det kvittar för mig vart jag åker. -
imported_macts
Medlem13 september, 2008 vid 16:40 som svar på: Regler för deltagande F2 speed challenge?@Flying Dutchman 499482 wrote:
Va bra, då fattas det bara en anmälningsformulär samt info på engelska om själva tävlingen och då är det klart. 🙂
Äh, du får väl översätta åt dom…….
-
imported_macts
Medlem13 september, 2008 vid 10:49 som svar på: Regler för deltagande F2 speed challenge?@Flying Dutchman 499427 wrote:
Har några utländska bekanta som är intresserat att vara med på speedtävlingen i TT.
Kan någon tala om för mig vilka regler som gäller? Har kollat¨på Walléns h-sida men kan hitta nåt om det……:confused2:
///Sandro
det är ju en dansk som har anmält sig , så det ska ju inte va nåt problem!
Ända grejjen är väl att jag antar att en utländsk inte kan bli svensk mästare. Tävlingen räknas ju till rankingen på internationella speedtouren, så då måste ju alla som vill få va med. -
@getwet 499395 wrote:
Det här tycker jag var svårt, SM alltså! Jag själv kan tänka mig att åka till Karpathos för att segla, mer än gärna. Men det e ja de……Bara för att jag har möjligheten att åka som jag vill så betyder inte det att alla andra kan/vill/får.
Ett SM ska natulrligtvis därför genomföras i Sverige, men kanske efter konceptet som Petter beskrev. Lite flytande helger en månad på våren, blir det inget så lite flytande helger en månad på hösten. Det borde ju faktiskt vara lättare för alla att åka en helg inom Sverige än att åka en vecka till Karpathos även om man nu måste vara standby ett par helger.Risken är också överhängande som någon redan påpekat att det bara blir ”eliten” som drar iväg, det vore trist om nästa års SM skulle dra ca 10-15 gubbar pga av en resa till en Grekisk ö, istället för de fyrtiotal som arrangemanget hittills lyckats dra till sig.
Jag ser gärna ett jättegäng svennar på Karpathos nästa sommar, ja e me på de, men att köra SM, NÄ!
Jag är med dig Micke (och flera andra)! SM ska nog va i Svedala, däremot vore det kul att köra en tävling på Karpathos
-
imported_macts
Medlem12 september, 2008 vid 17:19 som svar på: F2 Speed Challenge i Klagshamn den 13-14 september 2008För långt för mig att åka på en 1-dagstävling, men jag önskar alla som deltar: lycka till!
-
@P Malmkvist 499157 wrote:
Förslaget med ssm är ju riktigt bra men som jag förstår så kan vilket spot som hellst bli aktuellt för race samt under vilken helg som hellst.. Utmaningen där kanske kan vara att få alla överrens om vilket spot som är fördelaktigast för den givna blåsiga helgen.. Om ett spot exempelvis TT är bestämt för helgerna i oktober så vet ju alla vad som gäller..
Spelar det så stor roll om man betämmer att det ”måste” vara TT en viss månad. För mig är det ointressant om jag ska till Haga, TT, Klagsham, gävle. Helgen är ju ändå uppbokad….
Mitt förslag om man går på ett sådant upplägg är att det finns en liten tävlingskommité som avgör baserat på prognos/fågelbon på haga/andra faktorer vilket spot som är lämpligast den helgen. Man bör på onsdag kunna göra en preliminär bedömning och sedan tex tor-kväll fastslå var tävlingen blir.Tävlingarna kan köras med ett minimum av administration, men man bör nog ha en ”tävlingsansvarig” utsatt för resp möjlig tävlingsplats. Jag antar att man skulle kunna utse tex 5-6 potentiella tävlingsplatser i Sverige.
-
Jag ser inget problem att vi diskuterar frågan om att samköra med kite….finns ju både för och nackdelar med det också! Låt det inte spåra ur bara så det blir en Kite vs windsurftråd…såna finns det gott om ändå som man kan skriva i om man har åsikter i det ämnet.
