imported_mickeo
Forumsvar skapade
-
Ja men grabbar det är ju bara jag som hejar på det laget.
Mvh
MickeÖ -
Ja men jag är bara glad att TB får bra grejer när det har strulat för honom:smile:
-
Jag kommer att ha förlängarna med mig till Öland så det blir nog endel test på dom.
Nya bommarna ser ochså kanon ut förstärkta med Kevlar Ny design (snygg) tycker jag, samt nytt bom beslag som ser riktigt fett ut. Ska se om jag kan få med mig en med mig ner.Mvh
MickeÖ
SWE-707 -
Ja dom fenorna vill man inte missa.
Han verkar trivas med seglena ochså.:smile:The 5,9 TR3 felt really sweet. It’s a great speedsail and also very well useable on smaller sizes for sure.
Mvh
MickeÖ SWE-707 -
Hej Björn.
Jag körde Mauisails TR3 7,6 var under riggad mest hela tiden en 8,4a hadde nog varit perfekt.
Bräda Isonic 111 med 33cm Curtisfena Brädan perfekt kanske någon cm längre fena 34-35cm det var gränsfall med lyft i 33an.
Mvh
MickeÖ -
Grattis
Det ser ut som det blev lite mer vind på slutet eller?
Men det var en kanon dag synd att det inte var fler med GPS.
Vi syns på vattnet Micke Ö -
Hej Självklart har vikten betydelse var själv på plats i West Kirby i Januari och fick en rejäl lektion i hur man seglar speed 2 helt olika tekniker Dave White 125kilo seglade 5,5 i 65knops vind.
Men han hadde nog gått snabbare med 1 m2 mindre.
Martin van Meurs seglande 4,3 (tror jag det var) klart snabbare men med en helt annan teknik en Dave som går mer på styrka och (mod).
Samtidigt ska man nog ha klart för sig att ska det gå fort så måste man vara överriggad.
Vi pratar ju inte direkt om söndags segling med frugan här ursäkta tjejer (inge illa menat).
Om du komfortabelt seglar med låt oss säga 5,5 så är nog en 6,5a det du ska speeda med i dom förhållanden.
En avgörande faktor är givetvis att du har segel som är gjorda för ända målet.
Skillnaden mellan ett freeride segel (rigg är väll rätt namn det är ju helheten inte bara seglet) och en riktig race rigg är som att jämföra en Formel 1 bil och en Porsche avsedd för gatan fin bil men kan inte på långa vägar mäta sig med Formel 1 kärran.
Sedan kommer det till att ha allt rätt intrimma. Med andra ord Överriggad absolut; rätt grejer, rätt trim, då har man förutsättningarna för att segla fort.
Sen är det den som står på brädan och (hur mycket Hjärna han/hon har lämnat på land)
MOD att inte bara köra på gränsen utan gå över den, Då blir man snabbare.
Att man kommer att krascha ha ont och knäcka några master eller bommar skrota något segel också vidare det får man räkna med.
Den gammla devisen (no pain no gain) funkar här.
Inte säkert att det gör så fysiskt ont kanske mer i plånboken när kolbom och 100%masten skrotas.
Ha det gott och ge järnet tok överriggad.
Mvh
MickeÖ
SWE-707
Starboard/Onwater teamrider – http://www.windsurf.se -
Stämmer bra det men är inte insidan av Torö mycket bättre??
MickeÖ -
Absolut låter som en bra idée:-)
-
Tjena Tobias Jag har under dom senaste 3åren varit i Safaga 5gånger totalt
8 veckor Jag har alldrig haft större än 7,6 med mig och sammanlagt tror jag det är 3 dagar som jag inte har seglat planings förhållanden och då har jag inte varit där under den blåsiga tiden Juni – Oktober kan varmt rekomendera Safaga tyvärr inget riktigt platt vatten i år men om man drar dit några stycken så skulle man kunna hyra en båt och då öppnar sig grymma möjligheter vid dom reven som ligger en bit ut.
Mvh
MickeÖ -
Jag seglar Isonic 111 och Mauisails TR3 7,6.
Mvh
MickeÖ -
Tjena Jester flyg dit brukar man få runt 3-4000:- boende är billigast på Shams safaga al in clusive där vi bodde i år på Intercontinental Abu Soma är det ganska dyrt.
Mvh
Micke -
Tjena.
Flyg med Apollo och bokade hotell på Nätet InterContinental Abu Soma resort suveränt hotell.
Mvh
MickeÖ -
Tjena jag dra till Rangsta nu GetWet hakar du på?
MickeÖ
SWE-707 -
Tjena ska ni köra idag??
Micke
