Forumsvar skapade

Sida 50 av 79
  • irieman

    Medlem
    29 mars, 2014 vid 20:29 som svar på: Företagsnamn???

    @Raggarn 722044 wrote:

    heli-tack Engineering AB ……. 360 Engineering AB …….Chachoo Engineering AB ….Shaka Engineering AB
    🙂

    Wishbone Engineering AB

    (my name is Johnny Wishbone….!!! i´m a psyqiq from the island of St croix

    Quiz = Vilken film…???)

    Snuten i Hollywood, 2:an tror jag. 🙂

  • irieman

    Medlem
    28 mars, 2014 vid 16:07 som svar på: Vilka är surfare av personerna omkring dig?

    Ja, Qatar-racet var riktigt bra! Sedan Marc Marquez kom med i stora klassen förra året så har MotoGP blivit ännu mer intressant! Hoppas också Rossi fortsätter att köra som han gjorde nu i Qatar. Startade från 10:e och åkte upp till 1:a för att sedan bli 2:a till slut. Grymt bra kört!

  • irieman

    Medlem
    29 oktober, 2013 vid 16:12 som svar på: Vi stackare som inte kom över till ön: TORÖ

    Japp, Torö var riktigt nice idag! Men som vanligt så ska man vara där jättetidigt, rigga innan solen går upp och sedan ut! Kom inte förrän vid 10.30 och i vattnet efter 11 men fick en hel del seglat ändå!

  • irieman

    Medlem
    9 oktober, 2013 vid 14:40 som svar på: Vinter resa med fru och liten baby

    Cabarete är bra, jag var där 2001 så jag vet ju inte hur det är nu i o f s. Finns ett gäng bra surfcenter med väldigt relaxad karibisk vibe. Men jag tycker du ska skippa all inclusive, är ju såååååå tråkigt! Vi bode på ett all inclusive – hotel (Estrella del Mar) men vi hade inte all inclusive – biljetter så vi åt bara frukost på hotellet men middagar tog vi istället på andra schyssta ställen. Roligare att prova runt lite.

    Seglingen, stort plattvatten innanför revet, vid revet hyfsat stora vågor. Man kan nästan ställa klockan efter vinden. Är det klart väder på morgonen så börjar det blåsa typ 13.00 och det håller i sig till ca 17.00. Innan 13 är det lite vind, bra för nybörjare. Är det däremot disigt och inte lika klart väder så finns det risk att vinden inte kommer igång alls. Kolla med centerna, dom brukar ha råkoll på det där. Tror det är väldigt mycket kiteare där nu dock.

  • irieman

    Medlem
    4 oktober, 2013 vid 18:19 som svar på: Torö idag?

    @Jerker04 716934 wrote:

    Någon som var ute idag? Tacksam för rapport i så fall.

    Det var ganska många på Torö idag, parkeringen fylldes på vartefter med vindsurfare och kitare, det började bli ganska fullt när jag var tvungen att dra. Många paddelsurfare också på första parkeringen. Strålande sol, stadiga 10-11, ca 5.0 och vågbräda var det bästa alternativet framåt eftermiddagen. En klassisk Torödag helt enkelt.

  • irieman

    Medlem
    3 oktober, 2013 vid 17:00 som svar på: Får jag sällskap i Björkvik fredag/lördag???

    Har fotbollscup hela lördagen, det får bli Torö imorgon istället, hoppas vinden kommer igång i tid, den ska göra det enligt SMHI i alla fall.

  • irieman

    Medlem
    30 september, 2013 vid 11:26 som svar på: Vilka är surfare av personerna omkring dig?

    @Carl R 716664 wrote:

    Jag har tyvärr ännu inte sett de 2 senaste racen… Ligger lite efter. Sen tycker jag fortfarande att det är helt hopplöst tråkigt att Simoncelli inte längre finns med oss.

    Vad krävs för att åka bana? I arbetstid (mektid) och pengar? Det är en dröm, men en annan sida av mig säger att jag inte har dödslängtan just nu iaf.

    Beror på hur mycket du vill satsa. I början behöver man egentligen bara dyka upp och köra för att testa hur det är. Det går ju att åka bana med alla hojar egentligen (alla motorcyklar klarar av det till skillnad från standardbilar som skulle vara helt slut efter några varv) men det är ju klart roligast med en sporthoj eller en supermotard. Kostar väl ungefär än 3-4000:- för en helg om man åker med en arrangör (t ex SMC, Actionpics, Inte Bara Fest m fl) vilket kan vara bra ur säkerhetssynpunkt då dom oftast ordnar med ambulans på plats + upphämtning av kraschade hojar. Jag har en 1000-kubiks sporthoj och det är sjukt kul att köra bana, har mest kört på Gotland Ring men även Mantorp Park, Gelleråsen och Kinnekulle Ring.

  • irieman

    Medlem
    29 september, 2013 vid 07:45 som svar på: Vilka är surfare av personerna omkring dig?

    @Gustav1980 716602 wrote:

    Låter intressant! Utöver att surfa följer jag för övrigt MotoGP slaviskt 🙂

    Kul! Jag med! MotoGP är riktigt kul, jag kör lite bana själv dessutom.

  • irieman

    Medlem
    12 september, 2013 vid 15:16 som svar på: Stockholm

    Funderar på Torö på måndag, vore nice!

  • irieman

    Medlem
    31 augusti, 2013 vid 12:54 som svar på: Stockholm

    Hmm… står i valet och kvalet, Torö är ju bättre men just imorgon kommer jag vara ganska nära Ekerö på dagen så det kanske blir Närlunda ändå. Fast proggen visar mer vind för Torö väl?

  • irieman

    Medlem
    15 augusti, 2013 vid 14:33 som svar på: Smart Lösning för mast samt segel vid långresa…

    @Stenevinge 714548 wrote:

    Jag har bestämt med familjen att vi skall bila till spanska solkusten ”Marbella” och vi har hyrt ett ställe i tre veckor , jag skall givetvis surfa som en tokig och tar med mig några brädor men bara en uppsättning segel…
    Men då tänkte jag kolla om det är någon som har en bra lösning på hur man spänner fast master och segel på takräcket utan att det skadas på taket i 350 mil.
    Man kanske skulle haft en bag/ eller liknade som rymmer fyra segel samt två master , finns det något sådant på marknaden eller har DU någon idé om frakten?
    ( nej jag har ingen skåpbil, nej jag kan inte ha det i bilen …

    Christian

    Fast finns det bra surf vid Marbella? Annars kan jag rekommendera Tarifa som inte är så jättelångt därifrån, typ 15 mil kanske.

  • irieman

    Medlem
    9 augusti, 2013 vid 14:26 som svar på: Utvecklingen går framåt

    Kul! Min första bräda var också en Bic Astro Rock, har den fortfarande kvar faktiskt, har dock inte kört med den på många år. Men som sagt, ett jäkla slit att lära sig på en sådan bräda jämfört med dagens instegsbrädor. Men den var rolig när man väl hade börjat lära sig lite.

  • irieman

    Medlem
    8 augusti, 2013 vid 12:26 som svar på: RRD Firemove

    @rian 714111 wrote:

    Intressant Irieman!
    Fråga? Hur mycket väger du? Känns inte 110an lite väl bred med sina 75cm när det brallar på med 6.2 och nedåt? Känner du att du har en bra kombination med din Freewave 86 som hårdvindsbräda? Frågar eftersom jag tänkt köra 100:an i kombination med en 85l Naish, och får för mig att 110an kommer att kännas för stor med 5.7-6.0. Tack!

    Nej, faktiskt inte, den känns klart mindre än 75 cm när man är i planing och den har en väldigt mjuk gång när det är choppigt. Det är lite av grejjen med denna bräda, innan planing så känns det att man har 110 liter och 75 cm bredd men i planing så verkar den bra mycket mindre. Tycker helt klart man kan kombinera denna med en Freewave 86:a som jag gör. Jag har å andra sidan en lite äldre JP Freestyle 103 som är 63 cm bred också som jag åker med en del. Om jag bara tar med mig två brädor när jag åker iväg så blir det oftast Firemoven och Freewaven om det är till ett ställe där det finns chans till vågor. Drar jag däremot till ett mera plattvattenställe så tar jag bara med mig Firemoven och ev Freestylebrädan ifall det skulle bli 4.7-segling t ex.

    Tycker 6.2 funkar utmärkt med denna bräda. Mitt 7.0 kanske ännu bättre. Har kört den med 8.2 också och det är inget problem. Har varit ute med den några gånger i lite vågor när vinden har droppat och då med 5.4, funkar det med. Man får laborera en del med olika fenor bara. Har kört den med 3 olika fenor hittills. Originalfenan till 6.2 och bra tryck i 7.0:an, en annan lite längre och rakare Select-fena för lite underriggad 7.0 och större.

    Jag väger ca 85-86 kg så om du väger runt 80 eller under så kan nog 100-liters varianten vara bättre.

  • irieman

    Medlem
    7 augusti, 2013 vid 11:23 som svar på: Awt…

    Ja, jäkligt grymt! Punta San Carlos har varit min favoritdestination länge att åka till ändå sedan jag såg filmer därifrån för ett antal år sedan. Verkar helt grymt!

  • irieman

    Medlem
    7 augusti, 2013 vid 10:42 som svar på: Hjälp en Stockholmare med sin första spot

    @satlinkan 713956 wrote:

    Idag har jag haft min första dag med vind. Jag tror inte det är problem med storleken från ett ”sjunka/balans”-perspektiv. Jag har lyckats dra rigg superbra med mina mått mätt. Däremot är det ju svårt att surfa…
    1. jag har väl gjort typ minst tio kastfall idag då jag inte ens hunnit tänka att detta kanske gör ont innan jag ligger i vattnet, med en ganska så sjön flygtur, i sele. Har kört med 7.0.
    2. Hur tar man höjd? Fattar det bara inte. jag kan bara inte komma på hur man gör. När jag är på väg upp i planing och kliver bak på brädan går brädan upp i vindöga och jag tappar farten. Eller, om jag går ner i vind för att få fart – då får jag ju ingen höjd. När jag försöker komma riktigt långt bak och ”hänga” i selen, upp i vind… Mycket svårt.
    3. Hur kommer man in i stropparna? När det börjar ta fart flyttar jag bakåt, då går brädan upp i vind och jag tappar fart. Känns som att jag gör ett fundamentalt fel.
    4. När brädan går upp i planing ”svajar” det till – som ett snabbt S – kastfall eller plask i vattnet. Är det för att jag inte har kommit i stropparna och kan få lite styrsel?

    Men, det är kanske så det ska vara att vara nybörjare!

    /en lycklig värdelös planare (planade för första gången idag!)
    såååå fett 😉

    Grattis till första planingen! Efter det brukar en vindsurfare vara fast i ett livslångt beroende, det är en drog! 🙂

    När det gäller fotstropparna så brukar det mest effektiva sättet vara att först haka i hängselen, därefter främre fotstroppen och därefter bakre. Man kan se de som olika växlar:

    Växel 1: Få brädan att åka framåt och inte upp mot vind eller driva sidledes.
    Växel 2: Haka i hängselen och ta ganska mycket vikt i bommen i selen och inte så mycket med händerna, detta hjälper att få tryck på mastfoten. Som någon sa, ”The holy arch of windsurfing is MFP (Mast Foot Pressure)”. Med bra mastfotstryck så for du brädan att gå framåt även fast du kliver bak på brädan.
    Växel 3: Kliv i främre fotstroppen, farten ökar ytterligare, även kastfallsrisken kan öka ifall man gör fel. Försök att hålla brädan plan genom att trycka med tårna. Här kan det vara bra i början att köra med fotstropparna lite längre in på brädan ifall den möjligheten finns.
    Växel 4: Kliv i bakre fotstroppen. Nu krävs det ganska bra fart så att man inte direkt lovar upp mot vind. Detta är väl den vanskligaste momentet innan man kommer upp i planing, när man ska in i bakre fotstroppen så behöver man ju lyfta eller i alla fall lätta på trycket på bakfoten för att komma in i stroppen vilket gör att man är väldigt exponerad för ett kastfall just vid det momentet.
    Växel 5: Skota in och ta fart! Nu har brädan dig vart brädan vill ha dig, i stropparna för ett bra tryck mot fenan, hängandes ut från brädan i hängselen för ett bra mastfotstryck. Nu kan du börja styra med fötterna.

    Finns såklart andra sätt att göra detta på, t ex att ta bakre foten först för att ankra upp den foten och minska risken för kastfall. Eller att ta stropparna före hängselen funkar också. Jag brukar när jag är lite överriggad vattenstarta i stropparna så är det bara att haka i hängselen när man kommer upp, då är man iväg väldigt snabbt. Men jag tror det jag beskrev ovan är det mest effektiva. Ingenting jag har hittat på utan det kommer från artiklar av alla de engelska surfinstruktörerna som skriver i Boards och Windsurf. Kolla gärna in artiklar av Simon Bornhoft, Peter Hart, Guy Cribb och Jem Hall när det gäller detta, där finns mycket matnyttigt.

    Hängselen ska man inte först och främst se på som en avlastare för armarna utan den är framförallt till för att få MFP, alltså en väldigt viktig del av planingsstansen.

    När det gäller planing: när jag kör med gps så märker jag att brädan går upp i någon sorts halvplaning redan i 12-13 knops fart, men det är väl runt 17-18 knop och uppåt som det känns som rejäl planing. Med freeridegrejjer och en hyfsat duktig seglare så är det hyfsat vanligt att ligga mellan 22-25 knop. Närmare 30 knop går också bra att komma upp i vid rätta förutsättningar. Sedan över 30 knop så är det ”scary fast!”. Världsrekordet är över 50 knop!

Sida 50 av 79
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications